"En dat was ook de bedoeling", legt Nel uit. "Als Cultureel Ambassadeur van Roeselare heb ik me geëngageerd om op geregelde tijdstippen iets artistieks te doen in de stad. Corona heeft veel roet in het eten gegooid maar anderzijds gebruiken w...

"En dat was ook de bedoeling", legt Nel uit. "Als Cultureel Ambassadeur van Roeselare heb ik me geëngageerd om op geregelde tijdstippen iets artistieks te doen in de stad. Corona heeft veel roet in het eten gegooid maar anderzijds gebruiken wij corona nu voor een kunstproject.""Ik heb mijn grote sculptuur Mispel, een constructie van veertien op acht meter, heropgebouwd in een blackbox op het podium. Mispel stond vroeger al eens opgesteld in Ronse. De installatie verhaalt de slag bij Mesen uit de eerste wereldoorlog. Toen werd de vijand ondertunneld en vielen bij de explosies tienduizend doden. Terwijl in Ronse de mijngangen werden nagebouwd komt de constructie nu echt bovengronds en hebben we het in de performance vooral over de slachtoffers.""Drie dansers, onder leiding van choreografe Ine Wouters, vier fotografen en twee videografen werken mee aan dit project. We willen met de dans, de muziek en de setting in de lege schouwburg een akelig gevoel opwekken. Hoewel we geen publiek hadden op deze voorstelling zullen we toch op een of andere manier proberen om de toeschouwer te bereiken. We weten nog niet meteen hoe of waar maar we denken aan een soort viewmastersysteem", besluit Nel Bonte.(BC)