Mu.ZEE is met 8000 werken, waarvan 500 in de zalen, 50 medewerkers en jaarlijkse subsidies van 3,1 miljoen euro de grootste culturele speler van de stad. Oostende en Vlaanderen staan samen aan het roer maar zagen het aantal bezoekers dalen van 88.500 (2018) naar 75.000 (2019). Na het vertrek van Phillip Van den Bossche werd er geen geschikte kandidaat gevonden. "De werking ging al die tijd gewoon door. Getuige is dat er in onze Spilliaertvleugel nu ze werken uit een privecollectie hangen die nog nooit eerder in Vlaanderen te zien waren. En er zij...

Mu.ZEE is met 8000 werken, waarvan 500 in de zalen, 50 medewerkers en jaarlijkse subsidies van 3,1 miljoen euro de grootste culturele speler van de stad. Oostende en Vlaanderen staan samen aan het roer maar zagen het aantal bezoekers dalen van 88.500 (2018) naar 75.000 (2019). Na het vertrek van Phillip Van den Bossche werd er geen geschikte kandidaat gevonden. "De werking ging al die tijd gewoon door. Getuige is dat er in onze Spilliaertvleugel nu ze werken uit een privecollectie hangen die nog nooit eerder in Vlaanderen te zien waren. En er zijn expo's rond moderne kunst en in 2021 rond Joris Ghekiere, België-Argentinië en Maarten Vanden Eynde", zeggen cultuurschepen Bart Plasschaert (CD&V) en interim-manager Dominique Savelkoul. "Mu.ZEE moet een herkenbare identiteit hebben en wil in Vlaanderen het referentiepunt zijn van de Belgische kunst van 1830 tot nu. De stad en Vlaanderen zitten op dezelfde golflengte", duidt Savelkoul. Bart Plasschaert: "Je kunt hier een expo brengen die heel veel bezoekers lokt, maar we mogen ons niet alleen vastpinnen op aantallen. Het is even belangrijk dat die lokale band er is." Dominique Savelkoul weet welke richting Mu.ZEE uit gaat: "Alles draait rond generositeit. Een museum moet zijn deuren open gooien op alle niveaus om te tonen dat het maatschappelijk relevant is. Dat begint met onze eigen buurt in de wijk Oud Hospitaal. Tijdens de lockdown hebben we toch de 'dag van de buurt' in de kijker gezet en ook in de toekomst willen we de buurtbewoners bij Mu.ZEE betrekken. Maar dat geldt ook voor Oostende. Bij de inwoners leeft nog dat Mu.ZEE een samensmelting was van ook hun museum en collectie. Maar we willen ook verbinden met veel partners, ook niet-culturele, en zelfs op internationaal vlak.""En ook de samenwerking met de vier andere culturele spelers in de stad is belangrijk", gaat Dominique Savelkoul verder. "Dat uit zich nu in Zomer in O., een alternatief voor de culturele zomer. Een ander punt waarop we willen inzetten is de samenwerking met Toerisme Oostende. Toerisme-cultuur is een dubbele verhouding, maar beiden kunnen elkaar versterken. Ook internationaal. We zitten samen met hen rond tafel rond het Ensorjaar in 2024." De gevolgen van de lockdown zijn merkbaar : groepen en scholen bleven weg waardoor in de eerste jaarhelft nog slechts een goede 20.000 mensen Mu.ZEE bezochten. Het museum opende als één van de eerste opnieuw en wil snel opnieuw een normale werking. Er waait een nieuwe wind in het oude SEO-gebouw en toch gaat Mu.ZEE nog op zoek. Het wordt geen eenvoudige klus om in de voetsporen van Willy Van den Bussche en Phillip Van den Bossche te treden. "We starten de procedure opnieuw op om een algemeen leider te vinden voor dit huis", zegt Bart Plasschaert. (EFO)