Melvin Pattyn (28) genoot een opleiding architectuur aan KU Leuven departement architectuur en behaalde aan Sint-Lucas Gent een master in de architectuur. Hij is getrouwd met Annick en heeft een zoontje Nilo (1). Beroepshalve is hij lightning advisor bij Delta Light. Hij houdt van sport en badminton. In zijn schaarse vrije tijd is hij kunstenaar en heeft een eigen atelier.
...

Melvin Pattyn (28) genoot een opleiding architectuur aan KU Leuven departement architectuur en behaalde aan Sint-Lucas Gent een master in de architectuur. Hij is getrouwd met Annick en heeft een zoontje Nilo (1). Beroepshalve is hij lightning advisor bij Delta Light. Hij houdt van sport en badminton. In zijn schaarse vrije tijd is hij kunstenaar en heeft een eigen atelier. "Ik maak ook ruimtelijke installatiekunst. Vroeger wilde ik me niet enkel op architectuur toespitsen en zocht de grens op tussen architectuur en kunst. Ik wou mijn waaier breder openvouwen en mijn fascinatie voor architectuur, ruimte, bewegend beeld, het object, de tekening, het verhaal verder ontwikkelen: mijn fascinatie voor het lichaam in dialoog met de ruimte brengen en zien hoe die ruimte beleefd wordt", duidt Melvin. "Het lichaam straalt natuur en kracht uit, het trekt aan en stoot af. Soms is het zeer abstract of erg naturel." Dit komt tot uiting in de werken die hij tentoonstelt. Voor zijn beeldend werk gebruikt Melvin een speciale techniek die hij benoemt als 'roetschetsen' of 'sootpainting', een term die uit het buitenland kwam overgewaaid. Het werken met roet is zeer vluchtig. "Hierbij gebruik ik een vlam van een kaars of een olielampje als penseel om beelden te maken met de roetsporen die op het witte papier achterblijven. Door allerlei tools te gebruiken, zoals kwasten, veren, gommen, mesjes en naalden, worden delen van het roet weggevaagd en verschijnen vormen op het canvas", vertelt Melvin. "Spontaniteit is de sleutel in het creatieve, langzame proces, waarbij ik me laat leiden door het medium. Opgaan in het momentum van het creatieve proces in combinatie met de vloeibaarheid van het zwarte roet resulteert in een reeks werken gevormd door licht en schaduw." Ofwel maakt Melvin een 'schilderij' in een keer ofwel gebruikt hij beroete plaatjes die hij dan aan elkaar zet. "Ik noem dat mijn pixels. Met aan elkaar te zetten vormt dit één geheel. Soms is dat een groot werk van meer dan een meter, anders een kleiner. Een werk is nooit volledig."