Mateo Weyn is de zoon van Steve en Janna Dumarey. De elfjarige Mateo startte zopas zijn eerste jaar middelbaar in het Vesalius Instituut. Hij koos hier uitdrukkelijk zelf voor om later iets in de zorg te doen. "Ik zou graag ambulancier worden", aldus Mateo.
...

Mateo Weyn is de zoon van Steve en Janna Dumarey. De elfjarige Mateo startte zopas zijn eerste jaar middelbaar in het Vesalius Instituut. Hij koos hier uitdrukkelijk zelf voor om later iets in de zorg te doen. "Ik zou graag ambulancier worden", aldus Mateo.Toch zou je denken dat zijn toekomst in de theaterwereld ligt, want als zesjarige stond hij al op de planken van de musical 14-18. "Ik zag een oproep in Dag Allemaal en heb Mateo toen ingeschreven, niet met de gedachte dat hij zou gekozen worden. Mateo is altijd al de entertainer geweest in ons gezin. Al heel jong deed hij niets liever dan stukjes opvoeren", vertelt mama Janna. "Dus dachten we dat hij misschien wel geschikt zou zijn voor een rolletje en Mateo was meteen enthousiast."Toen hun grote verwondering kreeg Mateo na de audities een positieve reactie. Meer nog, hij mocht de rol van Lowietje, zoontje van de hoofdrolspeler, op zich nemen. "Wat ik me nog herinner? Wel, ik lag in bed, werd wakker en plots stond papa daar. Hij was weggelopen uit de oorlog.""Wij zijn zelf negen keer gaan kijken en zagen iedere keer andere details. De eerste keer word je overdonderd, maar na meerdere keren gaat je aandacht naar kleine zaken", weet papa Steve.Door de fijne ervaring schreven Janna en Steve hun zoon vorig jaar ook in voor de audities van 40-45. "Helaas was Mateo op dat moment nog net iets te klein. Voor de derde run, zoals ze dit in vakjargon noemen, mocht hij zich nog eens aanbieden. En nu bleek hij wel groot genoeg; in het voorbije jaar is hij dan ook flink gegroeid", lacht Steve.In tegenstelling tot zijn rol in 14-18 waar hij een zinnetje moest zeggen, moet Mateo in 40-45 niet spreken. Hij speelt tijdens het stuk verschillende rollen. "We hebben nog niet het hele stuk samen gerepeteerd, alleen kleine repetities met bepaalde scènes. Maar sinds woensdag doen we het hele stuk, met bewegende tribunes en schermen. Ik moet dansen, gewoon opkomen en overstappen van een trein. Het moeilijkste is de oriëntatie. Via herkenningspunten op de scène weet ik waar ik precies moet staan. Dat is heel belangrijk want zowat alle decorstukken en ook de tribunes waar het publiek op zit, kunnen bewegen", legt Mateo uit.In totaal staat Mateo zo'n 60 keer op het podium in de musical 40-45. "Hij moet wel enkele lessen missen, maar dat wordt heel goed opgevangen. De professionaliteit is bij Studio 100, bekend voor programma's met en voor kinderen, zeer groot", weet papa Steve Weyn. "Zowel bij het optreden als in de periode tussenin gaat er veel aandacht naar de kinderen. Ze moeten ook telkens anderhalf uur op voorhand ter plekke zijn in het Studio 100 Pop-Up Theater in Puurs dat speciaal voor deze musical gebouwd werd."Maar wat is nu voor Mateo Weyn hét moment van de musical? "Het applaus en de staande ovatie", twijfelt hij geen moment. "Het hele verhaal pakt mij ook wel. In de geschiedenisles op school hebben we al veel geleerd over de wereldoorlogen, zodat ik goed weet waar het over gaat."De voorbije jaren werd Mateo Weyn al voor andere rollen gevraagd: drie keer in de Buurtpolitie, in het Geheim van Silo en hij trad ook al op in enkele reclamespotjes. "We houden hem wel met beide voeten op de grond en hij loopt ook niet te koop met wat hij doet bij zijn vrienden of klasgenoten. Mateo beseft zeker dat er in Vlaanderen geen honderden plaatsen zijn voor acteurs. Maar zeg nooit nooit. We zien wel waar het hem brengt. Nu eerst studeren, zodat hij een diploma op zak heeft", besluiten de ouders van Mateo Weyn.