Dat het Yper Museum bij deze school komt aankloppen is niet verwonderlijk, vertelt afdelingsverantwoordelijke en leerkracht Geert Opsomer. "In de aanloop naar het Yper Museum hebben we al samengewerkt toen we de tijdelijke tentoonstelling 'Huis van de stad' gemaakt hebben, die liep van april tot december 2016. Nu kregen we opnieuw de kans om te werken als een professioneel bureau en hebben we met de dertien leerlingen van het zesde jaar Beeldende Kunsten alles van a tot z kunnen bepalen. De enige moeilijkheid was de timing, want we zijn er pas in september mee begonnen en tegen eind oktober moest alles klaar zijn, zodat de drie leerlingen van het zevende jaar Standendecoratie de tentoonstelling konden opbouwen na de herfstvakantie."
...

Dat het Yper Museum bij deze school komt aankloppen is niet verwonderlijk, vertelt afdelingsverantwoordelijke en leerkracht Geert Opsomer. "In de aanloop naar het Yper Museum hebben we al samengewerkt toen we de tijdelijke tentoonstelling 'Huis van de stad' gemaakt hebben, die liep van april tot december 2016. Nu kregen we opnieuw de kans om te werken als een professioneel bureau en hebben we met de dertien leerlingen van het zesde jaar Beeldende Kunsten alles van a tot z kunnen bepalen. De enige moeilijkheid was de timing, want we zijn er pas in september mee begonnen en tegen eind oktober moest alles klaar zijn, zodat de drie leerlingen van het zevende jaar Standendecoratie de tentoonstelling konden opbouwen na de herfstvakantie." Efficiënt werken was dus de boodschap. "Yper Museum-coördinator Sandrin Coorevits en de educatief medewerkers Katrien Goudeseune en Wouter Sinaeve kwamen in het begin van het schooljaar vertellen wat ze wilden doen rond Gerard Vermeersch. We hebben ons geconcentreerd op drie gekende conferences: de Kwaremont, Gaspard en Het Huis. De leerlingen hebben zich verdeeld in vier groepjes en moesten telkens een tijdlijn maken, kijken voor invulling van 'de kamertjes' en ook nog humoristische quotes uitwerken voor een etalagewedstrijd."De tijdelijke tentoonstelling moest de sfeer van de jaren '70 uitademen en de veelzijdigheid van Gerard Vermeersch belichten als conferencier, regisseur, kleermaker, auteur, leerkracht... Florian Waeyaert, Aline Cheroutre, Camille Vlaemynck en Kyara De Wulf zijn de woordvoerders van 6BK, die de hele ervaring als leerrijk en grensverleggend omschrijven. "Voor ons was Gerard Vermeersch een nobele onbekende, die we nu heel wat beter hebben leren kennen door te luisteren naar de sketches en te lezen over zijn werk. We hebben ons ook verdiept in de seventies door bijvoorbeeld interieurbrochures van toen te bekijken. Op basis daarvan hebben we de drie ruimtes - een keuken, living en eetkamer - vorm gegeven. Dat betekende heel veel afbeeldingen inscannen op hoge resolutie en die dan detoureren (uitsnijden met een computerprogramma, red.). Als we geen passend decor of onderdeel vonden, dan hebben we dat zelf nog digitaal gemaakt. Op de tijdlijn zullen de negen carrières van de Ieperse conferencier echt de seventies uitstralen. Die periode spreekt ons echt wel aan, we hebben ook mooie muziek ontdekt en geleerd dat het toen knus en gezellig moet zijn geweest. Dat hebben we ook proberen weer te geven."Florian Waeyaert is blij dat de leerlingen op 18-jarige leeftijd zo'n kans krijgen. "We hebben als een echt ontwerpbureau een volledige tentoonstelling in elkaar mogen steken, waar ook een echt publiek naartoe zal komen kijken."Ook Aline Cheroutre ziet de meerwaarde in van dit artistiek project. "Onze opdrachtgevers zijn een viertal keer feedback komen geven op onze ontwerpen. Zo hebben we leren omgaan met kritiek, waarmee we aan de slag zijn geweest." Camille Vlaemynck vond de strakke deadline nog niet de grootste moeilijkheid. "Werken op ware grootte en dit op een computerscherm bleek niet van de poes. Hier hebben we echt gezien en gevoeld wat de 'toegepaste' in de naam van onze studierichting betekent." Kyara De Wulf is het daarmee eens: "Het is een goeie voorbereiding op hoger onderwijs en we hebben ook leren omgaan met tijdsdruk en stress. Bovendien kon het zijn dat jouw ontwerp niet gekozen werd en ook dat was nieuw voor ons. We hebben ook elkaars stijl leren kennen en combineren. Zalig ook om te zien hoe de leerkrachten Debruyne, Opsomer en Ramaut hun kennis en vaardigheden aan ons doorgeven. Zo worden hun capaciteiten ook nog eens in de verf gezet."(DS)