Laura Lynn: “Ik zou vandaag niet meer aan een showbizzcarrière beginnen”

Laura Lynn, hier in actie tijdens de Europafeesten in Tielt, doet al dertien jaar lang zalen en pleinen volstromen voor haar Vlaamse ambiancenummers. (Foto RN) © KRANT VAN WEST-VLAANDEREN
Ilse Naudts

Op kermissen en braderijen, in festivaltenten en parochiezalen. Ook deze zomer kan je niet om het Vlaamse lied heen. Schlagerkoningin Laura Lynn is en blijft de absolute ster van het ambiancegenre. De Ardooise prijst zichzelf gelukkig. “Zingen is al 13 jaar mijn hoofdberoep, maar ik weet niet of ik vandaag nog zo’n carrière zou aandurven. Ik zie rondom mij veel talent dat niet de kansen krijgt die ik kreeg”, zegt ze. Voor andere artiesten is het inderdaad moeilijker. Ook al blijft het genre immens populair, veel meer dan een leuke hobby en een bijverdienste is het voor veel artiesten niet.

Deze reportage is het hoofdartikel van ons ‘Dossier Overleven als Artiest‘.

Zelf mag Laura Lynn niet klagen. Met ‘Ik trek het me niet aan’ heeft ze net een nieuwe single uit. Deze zomer volgt een album. “En ook de boekingsagenda loopt mooi vol. We hebben nu zelfs al optredens voor volgend jaar gepland”, zegt ze. “Aan de populariteit en de fans ligt het zeker niet. De fans die er 13 jaar geleden waren, staan vandaag nog altijd op de eerste rij. Ik voel dat ze mijn muziek blijven appreciëren.”

“In maart was ik nog op het Schlagerfestival in Hasselt, niet als artiest, maar als toeschouwer. Wat een ambiance, zoveel volk dat samen lacht, plezier maakt en spontaan polonaises danst. Ik stond ervan versteld.”

Accordeon is extra

Maar op radio en televisie is de Vlaamse ambiancemuziek een niche geworden. Laura Lynn: “We zijn heel dankbaar voor zenders als Ment TV en VBRO die absoluut de kaart trekken van het populaire genre. Maar de gouden tijden van Tien om te Zien en de Vlaamse Top Tien op Radio 2 zijn voorbij. Ik prijs mezelf gelukkig dat zingen al 13 jaar mijn hoofdberoep is. Zelf heb ik het geluk gehad nog een beetje van televisie te hebben kunnen meepikken. Ik denk niet dat ik vandaag nog aan een showbizzcarrière zou durven beginnen. Rondom mij zie ik veel talent. Mensen die niet altijd de kansen krijgen die ik wel heb gekregen.”

Ook dankzij merchandising verdient Gregory een centje bij. (foto Davy Coghe)
Ook dankzij merchandising verdient Gregory een centje bij. (foto Davy Coghe)© Davy Coghe

“Ik denk dat ik geluk heb gehad”, zegt Laura Lynn. “Van mijn eerste platen verkocht ik 90.000 exemplaren. Vandaag spreken we van een succes als we er 10.000 verkopen. De tijden zijn veranderd. Je moet het hebben van je optredens.”

Laura Lynn en haar man Matthias Lens zijn beiden professioneel artiest. “Toch hoop ik dat onze dochter nooit zegt dat ze in de showbizz wil”, zegt de zangeres. “Aan een carrière beginnen, is vandaag moeilijker dan vroeger. Mijn man mag ook niet klagen, hij werkt zo’n 90 optredens per jaar af. Maar met zijn accordeon brengt hij iets extra, iets unieks op het podium.”

Investeren

Zanger Gregory uit Zwevezele timmert al drie jaar aan zijn zangcarrière. “Het eerste jaar stond ik overal gratis op het podium. Dat was nodig om bekendheid te verwerven. Je moet mensen overtuigen van je kwaliteiten en dus investeren. Nu treed ik nooit meer gratis op. Ik vraag 300 euro per optreden. En toch volgen de boekingen. Ik doe zo’n 150 optredens per jaar, net zoals in dat eerste ‘gratis’ jaar. Dus ik prijs mezelf gelukkig. Maar schatten verdien je er natuurlijk niet mee. Want je hebt ook je onkosten zoals bijvoorbeeld het geluid. Daarnaast brengt merchandising wel wat extra budget in het laatje.”

Kussens, sjaals en beertjes met de foto van Gregory gaan tijdens een optreden vlot over de toonbank. Gregory’s vrouw Vicky doet de kassa. “Ik heb gelukkig hele trouwe fans. Ze volgen me waar ze kunnen.”

Vlamingen durven er niet altijd voor uitkomen dat ze houden van muziek in hun eigen taal

Zoals elke artiest droomt Gregory stiekem van een fulltime zangcarrière. “Maar je moet realistisch blijven. Dus blijf ik chauffeur in hoofdberoep. Mocht ik dat niet doen, ik zou misschien iets meer optredens kunnen binnenhalen, maar niet genoeg om van te leven. Maar als er plots iemand met een platencontract voor mijn neus staan, spring ik natuurlijk een gat in de lucht.”

Ook Lisa Leman uit Staden heeft naast haar zangcarrière een parttime job. “Eigenlijk is dat zingen een uit de hand gelopen hobby”, zegt haar man Thomas Devooght. “Lisa doet het goed en graag en verdient er ‘iets’ extra mee. Maar veel verder reikt dat niet. Je kan Lisa boeken voor 250 euro. En ze doet een kleine 100 optredens per jaar. We mogen zeker niet klagen.”

Zaal De Kippe in Merkem liep vorige week helemaal vol voor de VBRO Matinee met optredens van Gregory, Paul Bruna en Bandit. (foto Davy Coghe)
Zaal De Kippe in Merkem liep vorige week helemaal vol voor de VBRO Matinee met optredens van Gregory, Paul Bruna en Bandit. (foto Davy Coghe)© Davy Coghe

Over de evolutie in het wereldje kan Paul Bruna als geen ander meepraten. Volgend jaar staat hij 50 jaar op het podium. Hij begon bij het jeugdkoor van Langemark en doet nu optredens in heel Vlaanderen. “Tot 300 per jaar”, klinkt het. “Doorheen de jaren heb ik een schare trouwe fans opgebouwd. Er zijn mensen die mij overal volgen. Het Vlaamse ambiancelied blijft immens populair. Zalen raken bijna altijd vlot uitverkocht, soms sta ik er zelf van te kijken. Eind oktober, begin november reizen we met tien Vlaamse artiesten naar Lloret de Mar in Spanje. Ook Michael Lanzo uit Izegem gaat mee. De meereizende fans vullen ondertussen al 28 bussen. Dat toont hoe ons genre leeft.”

Voor een optreden vraagt Paul Bruna zo’n 400 euro. Die prijs kan schommelen. Als organisatoren hem voor een reeks optredens boeken, gaat er meestal iets van af. Ook andere dingen spelen mee: de duur van een optreden, of er danseressen meekomen… “Ik heb al die jaren alles zelf gedaan. Dat kost meer tijd dan wanneer je een boekingskantoor of manager hebt, maar het loont wel. Je moet er natuurlijk ook zelf energie in steken. Reclame maken, mails sturen. Het is een job als een andere. Zeker als beginnend artiest mag je niet gewoon aan de telefoon zitten wachten op boekingen. Je moet zelf initiatief nemen en investeren in je carrière. Want er is zeker potentieel.”

Geslaagde comeback

Frank Valentino uit Loppem ziet de toekomst van het genre positief in. “In die 36 jaar in het muziekwereldje heb ik heel wat zien veranderen. Na die teloorgang van Tien om te Zien had ik het eventjes gehad met de muziek. Ik ben verhuisd naar het buitenland. Maar telkens ik terug in België was, vroeg men mij: wanneer ga je nog eens optreden? Ik miste mijn familie en de muziek en ben anderhalf jaar geleden teruggekeerd. Vroeger had ik 220 optredens per jaar; vorig jaar toen ik weer van nul was begonnen 130. Ook dit jaar lijkt het dat aantal ruimschoots te evenaren. Ik vraag 450 euro voor een optreden van 40 minuten, 650 euro als het langer moet duren. Dat is nog haalbaar voor de organisatoren, want zij hebben het ook niet altijd makkelijk.”

“Mijn vorige plaat stond 18 weken in de Ultratop. Ik mag dus zeker niet klagen. Er is een markt voor het Vlaamse lied. Zelfs in jeugdcafés zingen ze volop mee. Alleen zit chauvinisme niet echt in de aard van de Vlamingen. Ze durven er niet altijd voor uitkomen dat ze houden van muziek in hun eigen taal. In Wallonië is dat helemaal anders. Ook in Duitsland en in Nederland doen de artiesten die in eigen taal zingen het heel goed. In Vlaanderen zien we veel volle zalen en heel veel fans, maar het is minder mainstream.”

Dit verdienen West-Vlaamse artiesten per optreden

“De tijden zijn veranderd. Je moet het hebben van je optredens.”

Laura Lynn 2.000 euro

David Vandyck 1.259 euro

Matthias Lens 875 euro

Michael Lanzo 700 euro

Herbert Verhaeghe 650 euro

Frank Valentino 450 euro

Kim Dejonghe 400 euro

Paul Bruna 400 euro

Kurt Crabbé 400 euro

Gregory 300 euro

Lisa Leman 250 euro

Dit zijn richtbedragen, van toepassing op een optreden ‘live on tape’ (live zang, muziek op band), exclusief btw. Over het algemeen gelden andere prijzen op weekdagen en in het weekend. Ook de duur van het optreden kan de prijs beïnvloeden.

MATHIEU DE BLAUWE (VBRO)

“Veel verzoekjes van twintigers en dertigers”

“Vlaamse muziek is een pak populairder dan je zou vermoeden”, zegt Mathieu De Blauwe, presentator bij presentator bij VBRO radio. “Meer en meer mensen stappen af van het taboe dat er lange tijd rond Vlaamse muziek hing. Het zijn heus niet alleen senioren die genieten van het genre. Wij krijgen heel wat mails, sms’jes en telefoontjes om ons te bedanken voor de ‘mooie muziek’. En die populariteit geldt bij alle leeftijden. Tijdens ons verzoekprogramma bellen en sms’en ook veel twintigers en dertigers. Van mensen die bureauwerk doen tot loonwerkers. Het beste voorbeeld is een trouwfeest, zeg ik altijd. Daar staat ook iedereen recht als de polonaise wordt ingezet, van de huisvrouw tot de notaris.”

VBRO is de enige radio-omroep in Vlaanderen die resoluut kiest voor het Nederlandstalige genre.

“Met de invoering van de nieuwe radiolicenties is VBRO ook buiten West-Vlaanderen te horen. Onder meer in Gent, Aalst, Leuven, Antwerpen, Brussel en Mechelen zijn we nu in de ether en er komen nog steden bij. Overal in Vlaanderen kan je nu op onze frequentie afstemmen en dat is ook goed nieuws voor de Vlaamse artiesten”, zegt Mathieu De Blauwe. “Want hoe meer hun muziek gedraaid wordt, hoe herkenbaarder ze zijn tijdens optredens. Het is een wisselwerking. Als radiozender bieden we de artiesten een forum, in ruil komen zij dan eens langs op onze zomerevenementen en dergelijke. Dan zie je ook hoe populair het genre is.”

Dit verdienen West-Vlaamse artiesten per optreden

“De tijden zijn veranderd. Je moet het hebben van je optredens.”

Laura Lynn 2.000 euro

David Vandyck 1.259 euro

Matthias Lens 875 euro

Michael Lanzo 700 euro

Herbert Verhaeghe 650 euro

Frank Valentino 450 euro

Kim Dejonghe 400 euro

Paul Bruna 400 euro

Kurt Crabbé 400 euro

Gregory 300 euro

Lisa Leman 250 euro

Dit zijn richtbedragen, van toepassing op een optreden ‘live on tape’ (live zang, muziek op band), exclusief btw. Over het algemeen gelden andere prijzen op weekdagen en in het weekend. Ook de duur van het optreden kan de prijs beïnvloeden.

BOEKINGSKANTOREN EN MANAGERS

“Scoren met eigen nummer is steeds minder evident”

“Het is niet omdat grote namen als Laura Lynn, Willy Sommers en Christoff minder gedraaid worden op de gewone radiozenders dat ze daarom minder gevraagd worden. Hun naambekendheid blijft”, zegt Rudi Dejonghe van Entertaining Agency uit Wervik. In zijn boekingskantoor blijven de Vlaamse artiesten veel gevraagd. “Maar voor beginnende artiesten is het inderdaad moeilijker. Zeker als ze met eigen nummers naar buiten willen komen. Dat is steeds minder evident. Als je niet gedraaid wordt op radiozenders, is er natuurlijk minder herkenbaarheid.”

Toch is Rudi Dejonghe ervan overtuigd dat voor organisatoren vooral de prijs meespeelt in het kiezen van artiesten. “Vanaf ongeveer 250 euro kan je een artiest boeken voor je evenement. Zelf zing ik ook. Met Alex, Rudi en Ilse hebben we verscheidene formules. Dat gaat van huwelijksmissen tot namiddagvoorstellingen in rusthuizen en grotere evenementen. De prijzen variëren mee naargelang de formule en de tijdsduur (van 400 euro tot 1.200 euro, red.).”

Hetzelfde verhaal bij Roan Schelstraete van All Party Events uit Menen. “Voor beginnende artiesten is het soms lastig. Je hebt een goede manager of een boekingskantoor nodig om je in de markt te zetten en te promoten. Plus andere, succesvolle artiesten bij wie je in het voorprogramma kan spelen. Maar er is zeker een markt voor de Vlaamse muziek. In het schlagergenre heb je elke dag wel ergens een optreden. En veel van die zangers en zangeressen hebben een grote fanbase.”

MATHIEU DE BLAUWE (VBRO)

“Veel verzoekjes van twintigers en dertigers”

“Vlaamse muziek is een pak populairder dan je zou vermoeden”, zegt Mathieu De Blauwe, presentator bij presentator bij VBRO radio. “Meer en meer mensen stappen af van het taboe dat er lange tijd rond Vlaamse muziek hing. Het zijn heus niet alleen senioren die genieten van het genre. Wij krijgen heel wat mails, sms’jes en telefoontjes om ons te bedanken voor de ‘mooie muziek’. En die populariteit geldt bij alle leeftijden. Tijdens ons verzoekprogramma bellen en sms’en ook veel twintigers en dertigers. Van mensen die bureauwerk doen tot loonwerkers. Het beste voorbeeld is een trouwfeest, zeg ik altijd. Daar staat ook iedereen recht als de polonaise wordt ingezet, van de huisvrouw tot de notaris.”

VBRO is de enige radio-omroep in Vlaanderen die resoluut kiest voor het Nederlandstalige genre.

“Met de invoering van de nieuwe radiolicenties is VBRO ook buiten West-Vlaanderen te horen. Onder meer in Gent, Aalst, Leuven, Antwerpen, Brussel en Mechelen zijn we nu in de ether en er komen nog steden bij. Overal in Vlaanderen kan je nu op onze frequentie afstemmen en dat is ook goed nieuws voor de Vlaamse artiesten”, zegt Mathieu De Blauwe. “Want hoe meer hun muziek gedraaid wordt, hoe herkenbaarder ze zijn tijdens optredens. Het is een wisselwerking. Als radiozender bieden we de artiesten een forum, in ruil komen zij dan eens langs op onze zomerevenementen en dergelijke. Dan zie je ook hoe populair het genre is.”

Dit verdienen West-Vlaamse artiesten per optreden

“De tijden zijn veranderd. Je moet het hebben van je optredens.”

Laura Lynn 2.000 euro

David Vandyck 1.259 euro

Matthias Lens 875 euro

Michael Lanzo 700 euro

Herbert Verhaeghe 650 euro

Frank Valentino 450 euro

Kim Dejonghe 400 euro

Paul Bruna 400 euro

Kurt Crabbé 400 euro

Gregory 300 euro

Lisa Leman 250 euro

Dit zijn richtbedragen, van toepassing op een optreden ‘live on tape’ (live zang, muziek op band), exclusief btw. Over het algemeen gelden andere prijzen op weekdagen en in het weekend. Ook de duur van het optreden kan de prijs beïnvloeden.