Het werk, in 1990 gekocht door de stad Kortrijk, werd in 2008 weggehaald aan de Kortrijkse Hallen wegens de heraanleg van de site Kortrijk Xpo. De voorbije 12 jaar vond het beeld een onderkomen in het voormalige Broelmuseum en werd het tijdelijk gestockeerd in de Paardenstallen.
...

Het werk, in 1990 gekocht door de stad Kortrijk, werd in 2008 weggehaald aan de Kortrijkse Hallen wegens de heraanleg van de site Kortrijk Xpo. De voorbije 12 jaar vond het beeld een onderkomen in het voormalige Broelmuseum en werd het tijdelijk gestockeerd in de Paardenstallen. "De afgelopen jaren volgde de stedelijke adviesraad 'Kunst in de publieke ruimte' dit dossier op. In overleg met kunstenaar Paul Van Rafelghem zochten zij een nieuw locatie. Op voorstel van Frans Van Den Bossche, lid van de adviesraad, wordt het kunstwerk nu geïntegreerd aan de vijver van Crematorium Uitzicht", zegt schepen van Cultuur Axel Ronse. "Ik heb daar onmiddellijk mee ingestemd", zegt Van Rafelghem. "Bernardo Secchi, de ontwerper van de begraafplaats noemde mijn werk ooit het mooiste kunstwerk van Kortrijk." Initieel werd gekeken om het kunstwerk in de vijver te zetten maar dit was technisch niet haalbaar. De sculptuur wordt geplaatst op een korstplaat in blauwe hardsteen naar analogie van 'De Tombetafel', een ander werk van de kunstenaar aan de voorkant van de site. Een maand voor de plaatsing werd het kunstwerk grondig gereinigd en gerestaureerd door Luc Verbeke uit Heule. Met dank aan transporteur Henk Vandendorpe en aannemer Hein Vanhoutte was het mogelijk om de sculptuur te transporteren en te installeren. "De definitieve bestemming van het kunstwerk, zorgt voor een culturele en visuele meeraarde aan onze begraafplaats. Marmer staat al sedert de oudheid symbool voor puurheid en onsterfelijkheid."