Kunstlus Contrei Live houdt halt op voormalige Nelca-site in Lendelede

V.l.n.r. kunstenaar Willem Boel, schepenen Pedro Ketels en Rudy Rommens en cultuurverantwoordelijke Wim Dierick bij het kunstwerk dat tot in oktober blijft staan. © Frank
Redactie KW

Stellingen en kruiwagens tussen actieve werven, water tussen Mandel en Leie: meer interactie kan een kunstwerk nauwelijks aangaan met de omgeving. En toch, wie doorheen dit alles kijkt, ziet in Deer Fountain #2 ook het spektakel dat altijd uitgaat van een fontein.

Een boeiend kijkstuk voor de een, weggegooid geld dat beter andere doelen kon dienen volgens de ander: de meningen over het kunstwerk Deer Fountain #2 op de Nelca-site zijn verdeeld. En net dat is meestal wat de kunstenaar wil bereiken: interactie uitlokken.

“Hier was het aanvankelijk de bedoeling in dialoog te gaan met de omgeving. Met het water in dit bufferbekken, maar ook met de werven in de omgeving”, zegt kunstenaar en ontwerper Willem Boel (37) uit Sint-Niklaas. Hij kwam afgelopen week nog eens poolshoogte nemen op de voormalige Nelca-site.

“Het is een superlocatie voor dit kunstwerk”, vindt de maker van Deer Fountain #2. Achter de titel prijkt inderdaad ‘#2’. “Het is immers de tweede keer dat ik een opstelling met dit werk maak. De eerste keer was echter veel kleinschaliger. De kruiwagens werden toen geïnstalleerd op het dak van een industriepand.”

In Lendelede werd een complete stelling gebouwd om het geheel gestalte te geven. “Ze gaat de concurrentie aan met de stellingen van de werven hier in de buurt”, vindt de kunstenaar.

Woordspelletje

Ook de kruiwagens, die keer op keer vollopen met water en dit dan op een onvoorspelbaar moment terug uitkieperen, lijken naar een bouwwerf te verwijzen. Wat je ziet, is ook wat het is. De kruiwagens worden gevuld en weer geleegd en de stelling doet waarvoor ze gebouwd is: een last in de hoogte ondersteunen.

Maar als je er doorheen kijkt, kan je de installatie met de kantelende kruiwagens ook als een fontein zien, een spel van water uitgieten en het laten terugvloeien naar vanwaar het komt.

Ook de titel van de installatie is een woordspelletje. “Deer Fountain kun je verstaan als ‘dear fountain’ (beste fontein), maar het verwijst ook naar de decoratieve Japanse bamboefonteintjes die je weleens in een Vlaamse tuin ziet. Die werden oorspronkelijk gebruikt om herten of ‘deer’ weg te jagen zodat ze niet aan de tuinplanten zouden vreten. Een dubbele betekenis die de kruiwagens nog meer inhoud geeft dan enkel water“, klinkt het bij Intercommunale Leiedal.

Het kunstwerk komt er onder impuls van Intercommunale Leiedal die hiermee haar 60ste verjaardag viert“, zegt Lendeleeds schepen Pedro Ketels en tevens ondervoorzitter van Leiedal.

“De installatie gaat de concurrentie aan met werven in de omgeving”

“Het werk wordt volledig door de intercommunale gefinancierd. De inwoners hoeven dus niet ongerust te zijn dat hun geld hier naartoe gaat. Maar los daarvan: we krijgen veel meer positieve dan negatieve reacties. Mensen vinden het verrassend, staan ernaar te kijken of nemen er foto’s van.”

Op maat

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier