In De Tank in Brugge huren tientallen creatievelingen een werkruimte. De benedenverdieping wordt echter gebruikt voor onder meer exposities. Daar loopt dit weekend de vervolgtentoonstelling 'We are what we are (WAWWA', die deze keer stilstaat bij het medium olieverfschilderkunst.
...

In De Tank in Brugge huren tientallen creatievelingen een werkruimte. De benedenverdieping wordt echter gebruikt voor onder meer exposities. Daar loopt dit weekend de vervolgtentoonstelling 'We are what we are (WAWWA', die deze keer stilstaat bij het medium olieverfschilderkunst. "Kunsthistorisch gezien was Brugge immers de bakermat hiervan", zegt curator Peter Lagast. "Het gebruik van olieverf in de kunst werd in de vijfde eeuw geïntroduceerd in Afghanistan. Schildertechnisch boekten Jan van Eyck en Hans Memling bijzonder grote progressie rond 1430. Plotseling zien we schilderijen die realistischer, scherper en gedetailleerder waren dan de voorgangers in de fresco- en temperatechniek. Mede door de hypothese dat er zou gewerkt zijn met een projectiesysteem - in Brugge floreerde toen een handel in lenzen en spiegels -, zien we dat de schilderijen kleiner en contrastrijker werden. Omdat De Tank ligt in het historische hart van deze evolutie, ontstond het idee om hier een tentoonstellingsproject rond op te zetten."Voor 'Oil' selecteerde Lagast een aantal kunstenaars. Het gaat om Vicky Bruwier, Lore Chielens, Dominiek Colpaert, Christophe Denys, Elke Desutter, Lucas Devriendt, Saskja Snauwaert, Matthias Timmermans, Laura Van, Bart Vinckier en Barbara Volcke. Ook Ignace Bernolet, die in de zomer van 2016 overleed, en Tinus Vermeersch, een telg van het gelijknamige schildersgeslacht, zitten in zijn selectie. Hun tentoongestelde werken zoeken de grenzen op van wat een olieverfschilderij precies is of kan zijn. "Sommigen benaderen de techniek die Van Eyck hanteerde, anderen zitten er mijlenver af", geeft Lagast mee. "Ignace heb ik in mijn selectie opgenomen, omdat hij een vijftiental jaren geleden met verschillende krijtlagen, geschilderd op een dubbel paneel, een eigen interpretatie gemaakt heeft van een diptiek van Hans Memling waarbij hij Maarten van Nieuwenhuyse portretteerde. Het hangt als een soort open boek op de expositie. Ook Tinus heb ik weerhouden, omdat hij vooral bekend is voor zijn talrijke tekeningen die doen denken aan de wereld van Jeroen Bosch en Pieter Bruegel de Oude. Daarnaast maakt hij ook zijstappen met keramiek en olieverf. Hij doet dit in de traditie van de oude meesters, maar vooral vanuit zijn eigen imaginaire wereld."'Oil' kun je nog morgen, zondag 24 november, gaan bekijken in De Tank, gelegen aan de Burg 4 in Brugge.(SVV/ foto's SVV)