Kasteel Brouwerij Vanhonsebrouck lanceert twee gloednieuwe Slurfkes

Frederic Boulez en Hans Mehuys klinken op de geboorte van de Slurfke Blond en Wit. © Frank Meurisse
Philippe Verhaest

Vanaf nu kan u twee nagelnieuwe bieren van Kasteel Brouwerij Vanhonsebrouck aan de lippen zetten: de Slurfke Wit en Blond. Die worden in samenwerking met de VRT gelanceerd, maar de brouwerij investeert ook in de toekomst. Begin oktober wordt een automatische blikkenlijn in gebruik genomen.

Sinds de Kasteel Brouwerij Vanhonsebrouck Ingelmunster inruilde voor de nieuwe site in Emelgem, gaat het de onderneming meer dan voor de wind. “We mogen al drie jaar een groei van meer dan tien procent noteren”, stellen verkoopsleider Frederic Boulez en brouwmeester Hans Mehuys. “Dat is boven onze verwachtingen, maar toont aan dat speciaalbier steeds meer in de lift zit. Wij blijven de markt analyseren en spelen in op de wensen van de consument.”

Dat bewijzen de twee nieuwe bieren die begin volgende week gelanceerd worden. Sinds 2015 kan je al genieten van het originele bruine Slurfke, nu krijgt die een broertje en zusje. “We hebben een Slurfke Blond – met een alcoholpercentage van 7 procent – en een Slurfke Wit van 4,8 procent gecreëerd. De vraag kwam aanvankelijk van de VRT, waarmee we voor de populaire soap Thuis een sterk samenwerkingsverband hebben, en eind vorig jaar zijn we aan de slag gegaan. We zijn bijzonder trots op het resultaat.”

De blonde variant bevat subtiele toetsen van citrusvruchten en heeft een heerlijk bittere afdronk. Het witbier wordt gebrouwen op basis van tarwe en tarwemout en heeft toetsen van koriander, gember en citrus in petto.

Met de twee nieuwe bieren heeft de brouwerij nu liefst 32 verschillende soorten in huis. “Dit was voor ons ook een kans om ons gamma op een kwalitatieve manier te vervolledigen en vanaf september zullen de Slurfke Wit en Blond, net als al onze andere bieren, ook in het nieuwe seizoen van Thuis op tafel komen.”

Export naar 69 landen

Ondertussen maakt de Kasteel Brouwerij Vanhonsebrouck ook werk van de verdere verovering van het buitenland. “Vandaag kan je onze bieren in liefst 69 landen vinden. België blijft onze grootste afzetmarkt, gevolgd door Frankrijk, Nederland, Rusland en Israël. Wij groeien zowel in eigen land als buiten onze grenzen en dat is redelijk uniek in de biersector. Er is echter nog veel onontgonnen potentieel. Vooral Zuidoost-Azië vormt de komende jaren een prioriteit. Veel nieuwe exportlanden bevinden zich nog in de pilsfase en moeten onze speciaalbieren nog ontdekken. Daar maken wij nu werk van.”

Met de Slurfke Wit en Blond heeft de brouwerij nu 32 bieren in huis

In die optiek legt de brouwerij momenteel de laatste hand aan een automatische blikkenlijn die tot 15.000 blikken per uur kan vullen. “We opteren voor drie volumes: 50, 33 en 25 centiliter. Nu zijn we de installatie volop aan het testen en begin oktober willen we die officieel in gebruik nemen. Bedoeling is dat ons bier in blik in eerste instantie naar het buitenland gaat. Dat heeft alleen maar voordelen. Qua transport heeft het op economisch en ecologisch vlak enkel maar voordelen en ook op vlak van verpakking trekken we de duurzame kaart: we zullen enkel gerecycleerd karton en bio-afbreekbare folie gebruiken.”

Kasteel Brouwerij Vanhonsebrouck lanceert twee gloednieuwe Slurfkes
© Frank Meurisse

Nu verkoopt Vanhonsebrouck jaarlijks al 5.000 hectoliter bier in blik, maar die worden nog buiten de eigen site gevuld. “Binnen twee jaar willen we hier elk jaar 20.000 hectoliter bier in blik de deur zien uitgaan”, klinkt het.

Met de automatische blikkenlijn neemt de Kasteel Brouwerij Vanhonsebrouck opnieuw een voortrekkersrol op zich. “Geen enkele speciaalbierbrouwerij zal dit op die schaal doen. Op termijn is het ook de bedoeling om de blikken ook op de binnenlandse markt aan te bieden, al moet de Belgische bierdrinker wel nog aan het idee wennen. Bier in blik biedt enkel maar voordelen. De smaak is fantastisch en onze bieren bewaren er ook erg goed in. Er kan immers geen licht het bier bereiken en elk blik is vacuüm. De blikkenlijn is een aanzienlijke investering voor onze brouwerij, maar nodig om voorloper te blijven.”

In 2019 zal de Kasteel Brouwerij Vanhonsebrouck 143.000 hectoliter produceren. Vorig jaar klokte ze af op een omzet van 28 miljoen euro en momenteel zijn er een honderdtal mensen in dienst.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier