Het festival groeide in geen tijd uit tot een hoogmis van verderf en plezier. Vorig jaar werd nog gestrand op 13.000 feestvierders terwijl men dit jaar mocht afklokken op maar liefst 7000 bezoekers meer. "We hebben 7.000 bezoekers meer dan vorig jaar. Uiteraard is dat een uitdaging, maar vergis u niet, we hebben de professionalisering opgedreven om toch te zorgen voor een vlekkeloos en veilig evenement", aldus woordvoerder Tom Neys.
...

Het festival groeide in geen tijd uit tot een hoogmis van verderf en plezier. Vorig jaar werd nog gestrand op 13.000 feestvierders terwijl men dit jaar mocht afklokken op maar liefst 7000 bezoekers meer. "We hebben 7.000 bezoekers meer dan vorig jaar. Uiteraard is dat een uitdaging, maar vergis u niet, we hebben de professionalisering opgedreven om toch te zorgen voor een vlekkeloos en veilig evenement", aldus woordvoerder Tom Neys.Strijd om veranderingOp het terrein zelf waren er echter een aantal belangrijke veranderingen doorgevoerd om het comfort van de aanwezigen te bevorderen. Niet alleen het meldpunt kreeg een prominente plaats toegewezen maar er werd ook heel wat meer ruimte gecreëerd waardoor iedereen die dit wilde probleemloos een rustig plekje kon opzoeken.Een festival zonder decoratie is als Kamping Kitsch betreden met gewone kleren aan. Het valt op, doorbreekt de traditie en is als een café zonder bier. De organisatie heeft daarom wederom gezorgd voor een uitgebreid gamma aan sfeermakers op het terrein. Zo denken we aan de kermis, de laaghangende 'teelballen' op het terrein, hoogstaande caravans en de Main Stage die heel even de thuisplaats werd met een prachtige reuzenbarbecue waar er rook uitkwam. Familie Flodder zou zich hier thuis voelen.Hightech drank betalen"Dit jaar worden de bonnetjes op onze wristband geplaatst. Ik vind dit een hele verbetering en hoop dat de grotere festivals hier ook in volgen. Het zorgt er niet alleen voor dat ik geen bonnetjes kan verliezen maar ook dat we ze optimaal gebruiken. En op het einde van de avond kunnen we de niet gebruikte inruilen tegen cash geld". Onthult Julie ons terwijl ze voor zichzelf en haar 3 vriendinnen drank besteld aan één van de op thema ingerichte drankpunten. Ook het bonnenloket werd in thema geplaatst waar men de 'kluutn' kon opladen.Naast meer ruimte was er ook meer te doen dan afgelopen jaar. De catch stage en Patser stage (bling bling!) was enorm in trek onder de marginalen. Ook Nausikaa en Haaike uit Beernem leken even ontsnapt te zijn uit hun stad "In het echte leven ben ik een leerkracht godsdienst maar nu mogen we eventjes helemaal los gaan. We gooien gewoon alle remmen los en slapen dan uit morgen". Op de vraag of ze reeds last gehad hebben van handtastelijkheden waren ze eenduidig "We zijn hier met een groep van 11 personen. We hebben genoeg bescherming zitten in onze vriendenkring mocht het zover komen maar voorlopig hebben we geen ambetanteriken gezien". Aldus Haaike. Zoek de foutAls je met een camera rondloopt op het terrein word je vaak het aanspreekpunt voor een foto, of "neem eens een selfie met gij erbij, dan staat ge er ook eens op" maar heel af en toe vraagt een groep vrienden ook eens of je de fout kan vinden op hun T-Shirts. "We vieren hier vandaag Ruben zijn 34e verjaardag. We komen van Zwevegem en kwamen zelfs te voet. Op die manier hoeven we vannacht nergens mee in te zitten als we de deur hier achter ons dichttrekken". Laat de dame die 'niet drinkt vandaag' weten.En wat ze van de marginaliteit hier vinden? "We vinden het machtig dat dit kan en toegelaten wordt. Voor mij doorbreekt dit even de sleur in het leven en trekken we opnieuw de kleren aan die vroeger hip waren. New kids turbo for live! We hopen alleen dat er zich niemand geviseerd voelt met dit gegeven" aldus de vriendengroep.Het festival mocht om middernacht met vuurwerk het feest afsluiten en toosten op een nieuwe editie. "Het terrein kan gerust nog een aantal bezoekers extra aan. Spreken van uitverkocht kunnen we dus niet direct doen omdat we extra ruimte voorzien hadden, wie weet vult die ruimte zich volgend jaar op. We houden ervan als mensen mond-aan-mondreclame voortzetten want op die manier wordt alleen maar de waarheid verteld", aldus de persverantwoordelijke Tim.(TVK - foto's TVK)