Kama en Herr Seele na 16 jaar weer samen op de planken

Kamagurka en Herr Seele. © Davy Coghe
Hannes Hosten

Na een stilte van 16 jaar en drie jaar rijpingstijd presenteert Vlaanderens meest absurde duo, Kamagurka en Herr Seele, weer een eigen comedyshow. De première is nu vrijdag 10 januari, vanzelfsprekend in thuisbasis Oostende. “Daarna gaan we drie jaar toeren. Wegens groot succes”, lacht het duo, dat – in alle bescheidenheid – geen superlatieven spaart. “De nieuwe show wordt echt legendarisch. Tijdloos. Hoort thuis in de Vlaamse canon. Een meesterwerk.”

De vriendschap tussen Luc Zeebroek (Kamagurka, 63) en Peter Van Heirseele (Herr Seele, 60) is al even legendarisch. Ruim 43 jaar geleden leerden ze elkaar kennen op de Gentse kunstacademie. Sindsdien maken ze samen al bijna 40 jaar de strip ‘Cowboy Henk’. Lange tijd pakten ze elk jaar uit met een comedyshow, tot daar in 2001 een einde aan kwam. Maar nu pakken ze eindelijk uit met een opvolger, The return of the comeback. De première vindt plaats in De Grote Post in Oostende, de stad waar Herr Seele al vele jaren woont en Kama een groot deel van zijn jeugd doorbracht. En waar ze bijna wekelijks afspreken in de Albert, de brasserie van het befaamde Thermae Palace Hotel, om samen te werken. Wij zijn er dit keer bij.

Een nieuwe show, waar komt die na al die jaren vandaan?

Kama: “Dit komt niet uit het niets. Twee jaar lang stonden we elke maand samen op het podium in de Antwerpse Arenbergschouwburg. Daar maakten we al spelend deze nieuwe show. Daarvoor hadden we 16 jaar niets samen op het podium gedaan.”

Seele: “Deze show is organischer ontstaan dan onze vroegere shows. Daardoor is de humor beter. Anders is er een zekere stijfheid, je vertrekt uit een geschreven tekst. Nu is er geen boekje.”

Kama: “Dit keer is het puur natuur. We waren die shows gestopt door een samenloop van omstandigheden. Omdat we er niet genoeg aan verdienden, maar ook omdat ik het leuk vond om eens iets alleen te doen. Ik deed sindsdien veel soloshows en doe dat nog altijd.”

Wilden jullie na al die jaren toch nog eens samen spelen?

Kama: “In de Arenbergschouwburg kreeg ik carte blanche. Ik mocht ook kiezen met wie ik samenwerkte. Eerst vroeg ik Jeroen Leenders, ook een knettergekke gast. Maar daarna besloot ik Peter nog eens te vragen. En ik wist al meteen dat het bingo ging zijn.”

Seele: “En ik vond het vreemd te constateren dat ik nog altijd grappig ben.”

Herr Seele en ik samen, dat is net een derde persoon die ontstaat – Kamagurka

Kama: “Peter en ik samen, dat is net een derde persoon die ontstaat. Het is dat die interessant is. Met Peter, dat is ook niet echt werken voor mij. Het is de hele tijd schrappen omdat je te veel ideeën hebt.”

Seele: “Nochtans, ik kan geen moppen maken. Ik zou zo’n show nooit kunnen schrijven. Wat wij brengen, is Kamagurkiaanse humor. Ik vind Kama de beste humorist ter wereld.”

Kama: “Na jou hé Peter.”

Wat is dan jouw inbreng, Peter?

Seele: “Ik moet wel zeggen: ik blijk grappig te zijn als je me op scène ziet. Maar ik sta ten dienste van hem. Ik ben zijn page (Kama proest het uit). Kama is de ridder. Hij weet wat hij wil doen. Hij wil absurde humor brengen, iets anders interesseert hem niet. Hij zal geen water in de wijn doen, zelfs niet voor de commercie. Hoewel hij eigenlijk heel tuk is op commercie en verkopen. Maar wat hij maakt is heel correct voor deze samenleving. Echte humor.”

Kama: “Ik verschiet dat hij zo diepzinnig kan zijn. Wij zoeken de grenzen op hé. Wat wij doen, gebeurt altijd op de grenzen. Van het vriendelijke, het onbeschofte, het pornografische, het zenuwachtige… Daar, op die grenzen, wordt het interessant.”

Wat is het geheim van jullie samenwerking?

Seele: “Kama werkt op de grenzen van de humor. Over ziekte, dood en seksualiteit, de grote thema’s van de zwarte humor. Toevallig ben ik heel at home in die branche. Ik ben opgewekt en vrolijk, maar ik had aanvankelijk een roeping. En als pastoor zit je ook op die grenzen te werken. In onze familie werden die thema’s ook open en bloot aangekaart. Ik kom niet uit de burgerij en dat ligt hem heel goed, denk ik.”

Kama: “Hij prikkelt mij.”

Seele: “Het is een mysterie. Wij zijn een kunstenaarsduo zoals er in Vlaanderen nog nooit een bestaan heeft.”

Kama: “Het voordeel van Peter en ik is ook dat we nooit discussiëren. Als één het niet goed vindt, vinden we het niet goed. En als we het allebei goed vinden, moeten we niet discussiëren. Bij veel andere mensen met wie ik al samenwerkte, voel je een soort concurrentiestrijd. Met Peter niet.”

En hoe staan jullie tegenover elkaar op het podium?

Seele: “Kama kan mensen uit het publiek observeren terwijl hij op het podium staat.”

Kama: Gij niet hé?”

Seele: “Nee, ik zit er midden in. Ik loop tegen een paal en de mensen lachen. Ik ben een tragisch personage. Maar Kama… Het doet denken aan… Het schijnt dat een vrouw, als ze een orgasme heeft, zichzelf van boven uit kan observeren. De man doet zijn ding, maar de vrouw kan het nog observeren.”

Kama, jij bent als een vrouw?

Kama: “Nee… Maar wat ik wel kan, is oppikken dat er achteraan links in de zaal iemand zit die het niet leuk vindt. Heel raar. En als wij met z’n twee optreden, kijk ik ook naar een voorstelling van Herr Seele.”

Waarom moeten we gaan kijken naar The return of the comeback?

Seele: “Het is echt rock-‘n-roll. Wij brengen authenticiteit op scène. Het authentieke punkgevoel. Mochten wij niet eeuwig jong zijn, we zouden dit niet doen.”

Kama: “Hoe ouder je wordt, hoe leuker het is om eeuwig jong te zijn. Wat we hier doen, is eine totale krieg tegen de ernst.”

Seele: “Het is een verbluffende show eigenlijk hoor. De beste voorstelling ter wereld.”

Kama: “Ja, dat is zo.”

Seele: “Wij horen in de Vlaamse canon. Dit is van een immense allure. Het is een must om te zien. Een legendarische show voor de toekomst. René Magritte die op de scène zou staan, of Ensor of Dali. Voor hetzelfde geld is het kunst. Maar wij willen de mensen wel aan het lachen brengen. (Kama neemt even een telefoon aan, Herr Seele gaat onverstoorbaar door) Het is enorm taalkundig. We hebben er keihard aan gewerkt. De beste die we ooit gemaakt hebben.”

Kama (is terug):“Is hij nu nog altijd bezig?”