Op 17 juni brengt hij in Vrijstaat O. samen met Bart Vervaeck, Frank Debruyne, Joshua Dellaert en Jonathan Callens het ononderbroken muziekstuk 'Storm in a Cup of D', een compositie waaraan twee jaar gesleuteld en geschaafd is. "Dit is misschien wel het meest vrije dat ik ooit op creatief vlak heb gedaan", bekent de pianist.
...

Op 17 juni brengt hij in Vrijstaat O. samen met Bart Vervaeck, Frank Debruyne, Joshua Dellaert en Jonathan Callens het ononderbroken muziekstuk 'Storm in a Cup of D', een compositie waaraan twee jaar gesleuteld en geschaafd is. "Dit is misschien wel het meest vrije dat ik ooit op creatief vlak heb gedaan", bekent de pianist.Hoewel stevig in de jazz geworteld met improvisaties en muzikanten uit de jazz, laat Wasdaman zich moeilijk in een hoekje duwen. "Het verschil met mijn eerdere projecten is echt immens", zegt Bas. "Qua stijl, qua genre betekent Wasdaman op muzikaal vlak voor mij een aardverschuiving. Zelf heb ik er eigenlijk niet meteen een naam voor, maar mensen die 'Storm in a Cup of D' al ervaren hebben, vertelden me dat het doet denken aan de legendarische gitarist Frank Zappa. Ik denk omdat het heel energetisch is, een cross-over van verschillende genres. Het soort muziek dat mensen doet twijfelen over wat ze precies horen. Vandaar ook de naam, een samentrekking van 'Wat is dat, man?' Ook het feit dat ons hele repertoire eigenlijk bestaat uit één lange suite, strookt niet echt met hoe vandaag de dag normaal gezien muziek wordt gemaakt en uitgebracht. We spelen ook niet op traditionele jazzinstrumenten. Er komt bijvoorbeeld geen klassieke piano in voor. Ik speel Moog en een Fender Rhodes en ik werk met moderne technieken zoals loops."Met Wasdaman kan Bas zich als muzikant uitleven als nooit tevoren. "Ik had na een carrière in de klassieke jazz echt eens zin om iets nieuws te proberen, om eens buiten de lijntjes te kleuren, buiten het vakje waar je als muzikant, en dat geldt voor gelijk welk genre, al te makkelijk in geduwd wordt. Dus toen KAAP/Vrijstaat O. me in 2015 vroeg om een nieuw kwintet samen te stellen, heb ik de kans gegrepen en muzikanten gezocht op basis van persoonlijkheid en muzikale oriëntatie, een proces waarover ik goed nagedacht heb. Van daaruit ben ik begonnen met componeren aan iets dat misschien enigszins klassiek begint, maar enkel en alleen om daarna volledig wild te gaan en zot te doen. Voor mij is 'Storm in a Cup of D' dan ook heel humoristisch, omdat het de draak steekt met conventies en de verwachtingspatronen van het publiek. Ondertussen lig ik niet meer wakker van wat de mensen van mijn muziek denken. Als je op een eerlijke manier muziek maakt, zonder compromissen, volgt het publiek uiteindelijk toch wel. Wasdaman is daarmee ook een volgende stap in mijn evolutie als muzikant", aldus Bas.De nieuwe Bas Bulteel is hiermee gearriveerd? "Wasdaman betekent voor mij geen voorbijgaand project, dus het antwoord op die vraag is volmondig ja. De week na de generale repetitie in Vrijstaat O. duiken we als kwintet de studio in om 'Storm in a Cup of D' op te nemen. De release, op het W.E.R.F.-Record label van KAAP is voorzien voorjaar 2019. Maar daar houdt het voor mijn part niet op. Ik vind dit veel te leuk om het bij die ene plaat te laten, dus Wasdaman zal vanaf nu steeds deel blijven uitmaken van mijn activiteiten als muzikant", besluit Bas.Wie deze nieuwe kant van een van Oostendes bekendste hedendaagse muzikanten zelf wil ontdekken kan dat gratis in Vrijstaat O., op 17 juni om 15 uur. Meer informatie is te vinden op www.kaap.be/programma/wasdaman. (JGO)