Isabelle Beernaert opnieuw te gast in Schouwburg: “Ik geef me voor de eerste keer bloot”

'Naakt-Nuda Veritas' is de dans tussen het goede en het kwade. © Kim Vos
Peter Van Herzeele
Peter Van Herzeele Medewerker KW

Op vrijdag 30 oktober staat choreografe Isabelle Beernaert met acht dansers op het podium van de Schouwburg met ‘Naakt-Nuda Veritas: Kunst Verklaard’. Het is de eerste keer dat ze het achterliggend verhaal van een productie vertelt en de dansers de dans doen. “Ik ontrafel voor één keer de mysteries van mijn danstaal en het concept: mijn naakte waarheid.”

Isabelle Beernaert (48) vindt het nog altijd spannend om terug te komen naar haar geboortestad Kortrijk. Ze volgde er notenleer, saxofoon en piano aan het Conservatorium. Daarna genoot ze een opleiding aan de Koninklijke Balletschool van Antwerpen en specialiseerde ze zich in modern jazz in Parijs. Isabelle is choreografe, producer en coach. Ze houdt van wandelen, de natuur, kunst, lezen, dans en het leven. Sinds 2010 brengt Isabelle elk jaar een eigen dansproductie in internationale zalen. Op 30 oktober brengt ze in Kortrijk haar elfde productie in tien jaar: ‘Naakt-Nuda Veritas: Kunst Verklaard’. “Het is een zelfreflectie over licht en duisternis, de dans tussen het goede en het kwade.”

Vuur

De mensen zien de dansvoorstelling met vier onderbrekingen, waarin Isabelle vertelt en de mysteries ontrafelt achter haar choreografie. “Ik toon in deze productie wat de betekenis is van mijn creatie, wat mij gedreven heeft tijdens het creatieproces en hoe alles tot stand kwam. Ik vertel over het creatieproces: de muziekkeuze, de belichting, het decor…”, duidt Isabelle. Kort samengevat? “Puur, eerlijk, transparant, rauw. Ik geef me voor de eerste keer bloot: mijn naakte waarheid.”

Een verhaal dat de grenzen doorbreekt van de door ons gemaakte realiteit

‘Naakt-Nuda Veritas’ wordt een voorstelling op muziek met een mystieke oerkracht, uit diverse etnische afkomst. Isabelle gebruikt verder onder meer de nummers ‘Both sides now’ van Joni Mitchell en muziek van Jeff Buckley. “Het lied ‘Anthem’ van Leonard Cohen is ook een bron van inspiratie geweest, maar zit niet in de dansvoorstelling. ‘There is a crack, a crack in everything, that’s how the light gets in’ is een zin uit dat lied. Hij vertelt daarin dat er bij elke duisternis ook een klein lichtspleetje is waar het licht doorheen komt. Daar mag over gepraat worden. Zeker nu in coronatijd. Het gaat over menselijkheid en liefde in de imperfectie”, vertelt Isabelle.

Isabelle Beernaert komt nog altijd met plezier naar Kortrijk.
Isabelle Beernaert komt nog altijd met plezier naar Kortrijk.© Ingrid Weyers

“Ik vraag me af waarom we eigenlijk kleren zijn beginnen dragen. Ons lichaam is ook een kledingstuk. Als we onze vorm wegdenken, wat zijn we dan? We zijn licht. Zelf ben ik vurig en temperamentvol. Ik word voortgestuwd door een vlam in mij. We moeten zorg dragen voor dit vuur. Dat vlammetje binnen in ons moeten we beschermen, we mogen het niet laten doven. De choreografieën brengen tot leven wat elk mens doormaakt en op een bepaald moment voelt in het leven.”

Isabelle haalde ook inspiratie uit schilderijen van Gustav Klimt: ‘der Neid’ en ‘Nuda Veritas’. “Naakt en gekleed: ik heb die in dialoog tegenover elkaar gezet.”

Innerlijke inhoud

Deze productie is volgens Isabelle ‘back-to-basic’. “Bij vorige producties sleepten we tonnen materiaal mee en grote decors en veel licht. Bij deze productie is dat anders. De setting in de Schouwburg is heel simpel met een arena met rood en zwart gronddoek. De rode boord is wachten op actie, de zwarte kern is naakt gaan. Ook de belichting is ‘naakt’ met eenvoudige spots en lichten. Alles is gereduceerd tot een naakte omgeving. Door mijn persoonlijke naaktheid te delen, kan ik alles geven. Een artiest wil altijd geven aan een ander. Een verhaal dat de grenzen doorbreekt van de door ons gemaakte realiteit, dat verder kijkt dan slechts de vorm. Want de echte vorm is de uiterlijke uitdrukking van de innerlijke inhoud, zegt kunstschilder Wassily Kandinsky.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier