Het project B401 Bruggenbouwers vindt zijn oorsprong bij het viaduct B401 in Gent, ook wel de fly-over genoemd. Het verbindt verschillende autosnelwegen met de stadsring en voert het autoverkeer tot in het hart van de Gentse binnenstad. Een toestand die niet meer van deze tijd is. Dit zowel op vlak van mobiliteit, maar ook van ecologie en de leefbaarheid in de stad.
...

Het project B401 Bruggenbouwers vindt zijn oorsprong bij het viaduct B401 in Gent, ook wel de fly-over genoemd. Het verbindt verschillende autosnelwegen met de stadsring en voert het autoverkeer tot in het hart van de Gentse binnenstad. Een toestand die niet meer van deze tijd is. Dit zowel op vlak van mobiliteit, maar ook van ecologie en de leefbaarheid in de stad. Een jaar lang doorliep Stad Gent een traject met het studieteam van Tractebel en van 51N4E om de toekomstmogelijkheden te onderzoeken voor deze locatie. Niet zomaar een drastische verandering, maar wel een meerjarenplan waarin de aanwezigheid van het viaduct stilaan afgebouwd wordt en de mobiliteit er rond in nieuwe banen geleid wordt. Voor een stad als Gent is het belangrijk dat haar inwoners voldoende geïnformeerd en betrokken worden bij zo'n proces, zodat het resultaat ook breed gedragen wordt.Om die reden werden de Bruggenbouwers in het leven geroepen: 14 Gentenaars, authentieke mensen met een visie, die hun toekomstbeeld voor het viaduct delen. Belangrijk was om met deze campagne zoveel mogelijk mensen uit verschillende lagen van de bevolking aan te spreken en hen te betrekken in dit traject. Daarom werd deze boodschap verspreid gedurende verschillende momenten en door gebruik te maken van verschillende communicatiekanalen. De portretten van de Bruggenbouwers werden als kunstobjecten metershoog aangebracht op de peilers van het viaduct, er werd een Bruggenbouwers-weekend georganiseerd (om inwoners van de stad te betrekken in het proces, met behulp van panelgesprekken, wandelingen, workshops, etc.), er werden korte video's gemaakt waarin de Bruggenbouwers hun toekomstplannen uit de doeken doen, alsook een video van het totale traject dat gedurende een jaar is afgelegd, posters werden verspreid, een Facebook-pagina werd opgezet, alsook een website waarop mensen de mogelijkheid hadden om hun toekomstbeelden te delen. Heren Loebas is de Gentse creatieve studio van Anzegemnaar Stijn D'Hondt en Peter Van de Sijpe, ontstaan uit hun gedeelde passie voor design en reclame. Samen speels balancerend op de dunne koord tussen de hoffelijkheid van een heer en de ondeugendheid van een loebas.Heren Loebas gelooft in de kracht van vakmanschap, creativiteit en cocreatie. Authenticiteit en sterke merkbeleving zijn hét powerduo waarmee merken zich van de rest kan onderscheiden. Daarom houdt Heren Loebas ervan om te experimenteren met nieuwe, impactvolle vormen van branding en advertising - en doen ze altijd nét dat ietsje meer voor hun gelijkgestemde klanten.De Henry van de Velde Awards worden uitgereikt door Flanders DC en zijn de belangrijkste designprijzen in België. De Henry van de Velde Awards tonen en lauweren zowel nationaal als internationaal Vlaamse ontwerpers, bedrijven, producten, projecten en diensten die vanuit design, oplossingsgericht of richtinggevend, een positieve impact hebben op de samenleving en de economie. De Henry van de Velde Awards worden breed gedragen dankzij de gedeelde visie van een professionele en onafhankelijke jury met belangrijke expertise in de sector. Met de tentoonstelling, de publicatie en de eigen website vormen de Henry van de Velde Awards een platform voor Vlaams design.