"De fotopagina van Michiel Hendryckx in De Standaard Magazine over het praalgraf van onze eerste koningin Louise-Marie overtuigde me om in de auto te springen naar Oostende. Ik ervoer in de kerk een oase van kleur en ingetogenheid midden in de drukte van de stad. Hendryckx had niet overdreve...

"De fotopagina van Michiel Hendryckx in De Standaard Magazine over het praalgraf van onze eerste koningin Louise-Marie overtuigde me om in de auto te springen naar Oostende. Ik ervoer in de kerk een oase van kleur en ingetogenheid midden in de drukte van de stad. Hendryckx had niet overdreven: de moderne glasramen van Michel Martens zijn betoverend mooi. Zeker bij invallend zonlicht", aldus een enthousiaste Feys.Meteen putte de kunstenaar de nodige inventiviteit uit zijn kerkbezoek om het spel van licht, kleur en vorm van de kerkramen letterlijk in de verf te zetten. "Net als de glazenier werk ik ook meestal figuratief-abstract en de sterk contrasterende contourlijnen eigen aan brandglaskunst vind je in mijn werk ook terug." Het resultaat zijn 9 schilderijen die bij de toeschouwer de directe link met de glasramen oproepen. Met olieverf destilleerde Feys op doek een aantal universele karaktertrekken van de mens. "Noem het oertypes van het mensenras: de Artiest, de Helena, de Ridder, de Bewaker 1, de Bewaker 2, de Aanvaller, de Madonna, en de Boer."Frederik Feys is een autodidact maar volgde recent een opleiding schilderkunst aan de Royal Academy of Fine Arts in Antwerpen. Hij was ook betrokken als interventiekunstenaar bij diverse installaties. Zo liet hij ooit met het collectief Boomer een grote nep potvis stranden aan onze kust. (ML)