Karl Vandaele (54) is geboren en getogen Heulenaar. Hij studeerde toegepaste communicatie public relations en reclame aan HIBO in Gent. Hij werkte als copywriter bij Mc Cann-Erickson, Young&Rubicam, VVL/BBDO en EuroRSCG. In 2006 keerde hij de reclamewereld de rug toe. "Ik had last van mijn geweten." Karl is nu bedenker van meubels, spelletjes en speelgoed. 'Nee Reclame' is Karls eer...

Karl Vandaele (54) is geboren en getogen Heulenaar. Hij studeerde toegepaste communicatie public relations en reclame aan HIBO in Gent. Hij werkte als copywriter bij Mc Cann-Erickson, Young&Rubicam, VVL/BBDO en EuroRSCG. In 2006 keerde hij de reclamewereld de rug toe. "Ik had last van mijn geweten." Karl is nu bedenker van meubels, spelletjes en speelgoed. 'Nee Reclame' is Karls eerste boek. "Ik ben aan het schrijven gegaan na mijn uitstap uit de reclamewereld. Ik had een gewetensprobleem met reclame. Ik kon niet omgaan met de wijze waarop men reclame in mensen pompt", zegt Karl. "Na mijn ontslag ging ik nadenken over reclame. Ik kwam tot de conclusie dat niet mijn emotioneel turbulent leven maar de reclame de oorzaak was waardoor ik me slecht voelde." Karl voelt zich na het schrijven van dit boek beter. "Ik ben mijn ei kwijt op een aanvaardbare manier." Voorheen deed Karl al een poging om een boek te schrijven maar zijn psychiaters vonden het te psychotisch. "Dat was het voor een deel ook", vertelt Karl. "Men zegt soms 'zotten en kinderen zeggen de waarheid'. Het script zag nooit het daglicht. Trouwens ik zou nooit een uitgever vinden." "Reclame is mensen beschieten met ongevraagde informatie. Ik denk dat reclame op tv voor kinderen niet goed is. De drang naar 'het hebben' maakt kinderen ongelukkig en ziek", aldus Karl. "Ook ik ben het slachtoffer van ongewenste reclame. Is het niet in de brievenbus dan komt het via digitale kanalen." Het boek 'Nee Reclame' vertelt de turbulente levensloop van Karl. "Daarmee begint mijn verhaal. Soms moet je afzien om bepaalde zaken te zien en te begrijpen."Het boek staat vol met vragen en antwoorden. "Uiteraard maak ik geen reclame voor mijn boek. Het vindt zijn weg wel. Ik zou anders zelf niet consequent zijn", besluit Karl. (CHH)Het boek kan je verkrijgen via uitgeverijhetpunt.be, Standaard Boekhandel en het ligt ook in de rekken van de stadsbibliotheek.