Door Erik De Block
...

Door Erik De BlockDe Balokken bevindt zich tussen de oude en nieuwe Leie en is eigendom van het Vlaamse Geweest. Het beheer is in handen van het Agentschap Natuur en Bos (ANB). "De onderhandelingen leidden uiteindelijk tot een financiële overeenkomst", zegt Patrick. "ANB vindt het een heel positief evenement." Op De Balokken wordt het comfortabeler voor de bezoekers. "De vorig editie was goed voor 5.000 à 6.000 bezoekers", aldus Patrick. De bezoekers kunnen er telkens enkele uren doorbrengen tussen Romeinse legionairs, Keltische krijgers en Gallo-Romeinse en Keltische burgers uit binnen- en buitenland."We gaan een deel van het eiland gebruiken", zegt Patrick Biesbrouck. "De kassa komt aan de overkant ter hoogte van de achterkant van de Briekenmolen. Het eiland zal van daar uit te bereiken zijn via de voetgangersbrug. We gaan ook een fietsparking voorzien. Een deel van het eiland gaan we afsluiten. Qua ruimte is het recreatie-eiland ideaal. Enkele jaren terug was naar daar verhuizen al een optie. De rem om toch op Oosthove te blijven, was financieel. Nu moeten we een tent en extra toiletten huren. Extra kosten dus. Gelukkig kunnen we rekenen op extra financiële steun van de stad. De groepen kosten ons 20.000 euro, zonder de catering."Oosthove bevindt zich op wandelafstand van het station. De Balokken is een heel eind verder. Veel scholen komen per trein. "Het staat zo goed als vast dat we voor treinreizigers een pendelbus gaan voorzien", aldus Patrick. Intern zijn er ook enkele veranderingen. Zo wordt Yannick Morisse de nieuwe algemene coördinator. Hij volgt Nick Pauwels op. "Door de groei van het evenement was er ook noodzaak aan uitbreiding en verjonging maar ook aan een nieuwe structuur", legt Patrick Biesbrouck uit. "Waar bij vorige edities heel de organisatie werd gedaan door een handvol mensen is de bestuursploeg nu opgedeeld in stuurgroepen, waarbij één trekker de leiding neemt over één aspect van de organisatie zoals bijvoorbeeld Programmatie, Pers & Sponsoring, Veiligheid en Logistieke Ondersteuning."Ondertussen ligt het thema reeds vast. Het wordt Tempus Fugit. Uit het Latijn vertaald betekent dat 'De tijd vliegt'. "We zijn volop bezig met het invullen van het programma", aldus Patrick Biesbrouck. "We gaan bij de Romeinen en Kelten een evolutie in de kleding tonen. We willen ons voornamelijk focussen op de historische tijdlijn van volkeren die de stad Wervik door de eeuwen heen gekend heeft, gaande van de vroege Bronstijd tot de Laat-Romeinse periode. Voor elke periode worden groepen ingehuurd die het leven in een welbepaalde periode zo historisch correct mogelijk nabootsen. De organisatoren zoeken nieuwe medewerkers en organiseren daarvoor op zaterdag 30 maart om 10.30 uur in de bibliotheek een infomoment. "We gaan daar uitleggen wat we nodig hebben zodat de geïnteresseerden een keuze kunnen maken", aldus Patrick. "Voor de opbouw gaan we veel volk nodig hebben."Naast vrijwilligers is men ook op zoek naar sponsors. "Sponsors vinden voor een cultureel educatief evenement is niet evident", aldus Patrick. "Daarom danken we ook alle Wervikse zelfstandigen en de grotere mecenassen die het project helpen financieren om zo de toegang voor iedereen betaalbaar te maken. Bedrijven die ons initiatief willen steunen, kunnen steeds contact opnemen via info@galloromeinsweekend.be om een sponsorboek met voorstellen te ontvangen.