Frank Vermang (53) is met Oostende rock-'n-roll, de geschiedenis van de Oostendse muziekscene, aan zijn derde boek toe. Hij schreef onder meer een biografie over de Oostendse muzikant Dubbe, die ook een belangrijke rol speelt in zijn nieuwe boek. "Ik vertel de muziekgeschiedenis aan de hand van het leven van Dubbe, de frontman van Revenge 88", vertelt Frank. "Maar waar de biografie voor 80 procent over Dubbe ging en 20 procent over muziek, is dat nu helemaal omgekeerd. Hij is een aanknooppunt in mijn boek. Het was misschien logischer geweest om Arno als rode draad te nemen, maar hij trok in de jaren tachtig weg uit Oostende. Dubbe is gebleven."
...

Frank Vermang (53) is met Oostende rock-'n-roll, de geschiedenis van de Oostendse muziekscene, aan zijn derde boek toe. Hij schreef onder meer een biografie over de Oostendse muzikant Dubbe, die ook een belangrijke rol speelt in zijn nieuwe boek. "Ik vertel de muziekgeschiedenis aan de hand van het leven van Dubbe, de frontman van Revenge 88", vertelt Frank. "Maar waar de biografie voor 80 procent over Dubbe ging en 20 procent over muziek, is dat nu helemaal omgekeerd. Hij is een aanknooppunt in mijn boek. Het was misschien logischer geweest om Arno als rode draad te nemen, maar hij trok in de jaren tachtig weg uit Oostende. Dubbe is gebleven."Het idee voor het boek kwam er, toen Frank in de archieven dook: "Ik had eerst een heel ander boek in mijn hoofd, een boek dat ik overigens nog altijd graag zou schrijven", legt hij uit. "Het idee was een soort van reisgids te schrijven over Oostende door de jaren heen. Als je in het Oostende van de jaren zestig zou rondwandelen, waar kon je dan iets gaan drinken? Wat was er toen te zien? Ik startte met de research en spendeerde veel tijd in de archieven in de bibliotheek. Ik heb heel veel oude exemplaren van De Zeewacht in handen gehad", lacht hij. "Het viel me op dat er verrassend veel geschreven werd over muziek. Niet enkel over de groepen zelf, maar ook over de grote artiesten die passeerden in het Kursaal, het uitgaansleven,... Zo veel dat ik besloot er een apart boek aan te wijden."Muziek speelt al eeuwen een belangrijke rol in het dagelijkse leven, hoe beslis je dan waar te beginnen? "Goeie vraag", lacht Frank. "Ik besloot te starten in 1955, toevallig ook het geboortejaar van Dubbe. Dat jaar is de officieuze start van de moderne muziek in de vorm zoals we het vandaag kennen. De groepen bestonden voor het eerst uit een zanger, gitarist, drummer,bassist. Terwijl orkesten eerder bijna altijd big bands waren. In de jaren veertig had je bijvoorbeeld ook nog niet echt dancings, maar wel danszalen."Oostende speelde meteen een voortrekkersrol. "Nieuwe muziek startte altijd eerst in havensteden. Er was hier meer te doen dan in Brussel! Met dank aan de ferry vond je de nieuwe platen het eerst in Oostende. Daarnaast was het hier een toeristische bestemming, niet alleen voor mensen uit het binnenland, maar ook voor Engelsen. Die gingen hier een plaatje aanvragen en als de dj het niet kende, sprong hij op de boot en ging de plaat halen in Engeland. Organisatoren uit het binnenland kwamen naar hier om te horen wat er nieuw was."Het boek van Frank geeft een overzicht van alle groepen van 1955 tot nu. "De laatst vermelde datum is 11 november 2019, het aangekondigde laatste optreden van The Van Jets." Het gaat overigens niet enkel over rockgroepen, een heleboel genres komen aan bod. "Alle muziekstijlen behalve klassiek. Daar zou je eigenlijk een boek apart mee kunnen vullen. Voor de rest besteed ik ook minder aandacht aan de fanfares en blaaskapellen. Die worden wel terloops vermeld, maar daar ligt de focus niet op."Volksfiguren zoals Lucy Loes en Bertino, maar ook Will Andis krijgen wel de aandacht die ze verdienen. "Lucy Loes niet vermelden in een boek over de Oostendse muziekgeschiedenis, dat zou niet gaan", glimlacht Frank. "Preuteleute komt ook aan bod, maar is dat wel een echte muziekgroep? Dat zijn twee acteurs die liedjes maken voor de fun. Toch is het een zodanig fenomeen dat het wel moét vermeld worden."Het boek is onderverdeeld per decennium, met telkens een paar vaste rubrieken: het uitgaansleven, de hotspots, de grote namen in het Kursaal,... "Ik geef ook telkens een alfabetisch overzicht van welke groepen, dj's, zangers,... er toen actief waren. Ik heb geprobeerd zo compleet mogelijk +te zijn en heb meer dan 300.000 bladzijden van De Zeewacht doorploegd", lacht Frank. "In die archieven duiken geeft echt een Indiana Jones-gevoel."De invloed van Oostende op de muziekscene was in de beginjaren groot, maar kalfde af in de jaren tachtig. "Vroeger moest je hier zijn voor nieuwe muziek, vandaag geldt het belang van een stad op zich niet meer. Toen had je echt bewegingen die ergens ontstonden, denk maar aan de grunge in Seattle. Vandaag de dag is dat door het internet helemaal anders. Terwijl je je vroeger blauw betaalde om even in de studio te zitten, kan je vandaag al met muzieksoftware op je computer aan de slag. Maar er blijft ook veel muziek uit Oostende komen, veel meer dan vroeger zelfs. Er is nog altijd een bepaalde scene dankzij bijvoorbeeld het jeugdhuis OHK. Maar wat heel belangrijk is geweest voor Oostende, is de aanwezigheid van De Grote Post. Dat heeft de muziek een nieuwe serieuze boost gegeven."Voor wie houdt van straffe anekdotes, is bij Frank aan het goede adres. "Een heel straf verhaal vind ik dat van Anna Sun and The Satellites. Kort verteld: een manager had het idee een nieuwe versie te maken van een reggaenummer. Samen met de Oostendse zangeres Ines Defurne werd dat opgenomen en opgepikt door een Antwerpse firma die overtuigd was van het hitpotentieel. Het nummertje werd opnieuw opgenomen en de man trok met de tapes naar Londen. Maar in het terugkeren stortte de loopbrug van de ferry in. Er vielen zes doden, onder wie de manager. Met hem verdwenen ook de tapes." Vanaf vrijdag 5 april zorgt Frank Vermang voor nog meer straffe verhalen, wekelijks te lezen in De Zeewacht Kust.