Volgens de organisatoren verkent Jazz Brugge dit jaar meer dan ooit de vruchtbare grond tussen genres en disciplines. Zo krijgt zelfs Jan van Eyck dankzij Dave Douglas een plek op het festival. In een nieuwe creatie, in samenwerking met de Handelsbeurs in Gent, neemt de trompettist van Eycks 'Het Lam Gods' en de polyfone muziek van tijdgenoot Guillaume Dufay als leidraad voor zijn 'Secular Psalms', een nieuwe, seculiere liturgie, met Lander Gyselinck achter het drumstel. Zowel de uit Knokke-Heist afkomstige pianist Bram De Looze als het Michel Portal Quintet bespelen de caleidoscoop van jazz, klassiek en improvisatie.
...

Volgens de organisatoren verkent Jazz Brugge dit jaar meer dan ooit de vruchtbare grond tussen genres en disciplines. Zo krijgt zelfs Jan van Eyck dankzij Dave Douglas een plek op het festival. In een nieuwe creatie, in samenwerking met de Handelsbeurs in Gent, neemt de trompettist van Eycks 'Het Lam Gods' en de polyfone muziek van tijdgenoot Guillaume Dufay als leidraad voor zijn 'Secular Psalms', een nieuwe, seculiere liturgie, met Lander Gyselinck achter het drumstel. Zowel de uit Knokke-Heist afkomstige pianist Bram De Looze als het Michel Portal Quintet bespelen de caleidoscoop van jazz, klassiek en improvisatie.De Looze komt thuis in West-Vlaanderen om er werk te presenteren van zijn nieuwste album 'Colour Talk'. Na ontmoetingen met Monteverdi, Bach en Mozart waagt Aka Moon zich opnieuw aan een interculturele herlezing van klassiek repertoire: 'Opus 111', de laatste pianosonate van Ludwig van Beethoven. Avishai Cohen's Big Vicious verrijkt en verruimt de jazztraditie richting elektronica en rock, terwijl Dr. Jordan Institute met klassiek sopraan Nicole Jordan een aanstekelijke hybride van klassieke liedkunst, Afro-Latin en postwave presenteert. Een jazzfestival met het motto 'Crossing Cultures' is het aan zichzelf verplicht om muzikaal alle windrichtingen uit te waaieren. Zangeres en klassiek geschoolde celliste Leyla McCalla neemt de Creoolse talen als uitgangspunt voor een exploratie van het Afro-Amerikaans cultureel erfgoed. Arifa weet oude muzikale tradities uit het Midden-Oosten en de Balkan te combineren met jazz en hedendaagse geïmproviseerde muziek vanuit een westerse gemoedstoestand. Contrabassist Greg Cohen (bekend van onder meer John Zorn en Tom Waits) buigt zich met specialist Damir Imamovic over de sevdah oftewel het melancholische Bosnische lied. Waed Bouhassoun verkent op de ud of Arabische luit nieuwe schakeringen in het gemoed tussen Syrische traditionele muziek en moderniteit. Met Under the Surface zoekt vocaliste Sanne Rambags dan weer nieuwe vormen van vrije improvisatie op, deels geïnspireerd door haar verblijf in Mali. Traditiegetrouw vormt Jazz Brugge ook een lanceerplatform voor nieuw werk en nieuwe releases op het W.E.R.F. Records-label. Zo presenteert Rêve d'Éléphant Orchestra vers werk dat later dit jaar op zijn vijfde album bij W.E.R.F. Records zal verschijnen. Pianist en componist Dorian Dumont brengt de muziek van Intelligent Dance Music-pionier Aphex Twin onder de aandacht met een concert én een opname van de hermontage van diens muziek, alweer op W.E.R.F. Records. Met de samenwerking tussen Donder en Sigbjørn Apeland presenteert KAAP in opdracht van Jazz Brugge een nieuwe, eigen productie, waarin jazz middels Noorse verstilling nog verder wordt uitgepuurd. Dit intieme releaseconcert bewijst eens te meer hoezeer uit traditionele bronnen - Apeland is specialist in kerkmuziek en etnomusicologie - kraakheldere nieuwe muziek kan voortkomen, klinkt het bij de organisatoren.Het volledige programma van Jazz Brugge wordt later bekendgemaakt opwww.jazzBrugge.be. "Alle namen en aankondigingen zijn onder voorbehoud", zegt Rolf Quaghebeur van KAAP. "Dit heeft te maken met de heersende onzekerheid rond de organisatie van culturele evenementen."