Expo in Raversyde in Oostende belicht rol van vrouw tijdens Tweede Wereldoorlog

Heidi Voet stelt in provinciedomein Raversyde haar expo 'Ghost of a Girl' voor. © ML
Redactie KW

In het provinciedomein Raversyde werd ‘Ghost of a Girl’ van Heidi Voet voorgesteld. De kunstenares veroorzaakte nog al wat deining toen ze vorig jaar een aantal Duitse museumsoldaten een vrouwelijke pruik aanmat.

Grote commotie in het najaar 2016 toen een aantal mannequins, levensgrote poppen die het soldatenleven tijdens WO II uitbeelden, in de Atlantikwall op het Domein Raversyde een vrouwenpruik opgezet kregen. De ingreep die nogal wat bezoekers choqueerde, kaderde in het kunstproject ‘Private Tag’ opgezet door Vrijstaat. O. Verspreid over het circuit was het werk van 15 kunstenaars te zien in opvallende installaties, sculpturen, video’s en trench art. “Het was zeker niet de bedoeling dat de artistieke ingrepen de bezoekers zouden choqueren, maar wel dat er een dialoog op gang zou komen”, stelt curator Debaets bij de boekvoorstelling.

Te vaak wordt de rol van de vrouw tijdens de oorlog onderschat. Maar niet alleen als verpleegster of arbeidster in een (munitiefabriek) droeg haar steentje bij in die crisistijd. Vooral aan het thuisfront was ze meestal de motor bij het organiseren van het ontwrichte gezinsleven en bij tal van sociale initiatieven.

Impact onderschat

“Bij mijn voorbereidend bezoek aan de Atlantikwall viel mij op dat ook daar de rol van de vrouw beperkt was tot die van pin-up op de wandfoto’s. Maar geen info over de rol en positie van de vrouw in WO II. Daarom heb ik de gevolgen van die oorlog in een globale en hedendaagse context willen plaatsen met aandacht voor de vrouw in alle crisistijden”, zegt Heidi Voet. De kunstenares verving helmen en soldatenmutsen van 15 mannequins van mannelijke soldaten in de bunkers door blonde pruiken, gemaakt van menselijk haar. “Elke haarstijl was gebaseerd op die van vrouwen in wiens leven gewapende conflicten de afgelopen jaren een grote impact hebben gehad, onder andere een Afghaanse rechter, een Finse popster die als kind gevlucht is voor de Golfoorlog en een Syrische actrice.”

De reacties in het gastenboek logen er niet om en waren overwegend negatief. “Eerlijk, ik had die impact onderschat. Wie als bezoeker, zonder duiding of uitleg met mijn werken geconfronteerd werd, wist niet wat hij zag. Met mijn ingreep zorgde ik er voor dat de soldaten op een symbolische wijze hun hoed afnamen voor die vrouwen als teken van respect. Het werk verbindt oude en actuele conflicten op een manier die vaak een te eurocentrische visie van de Wereldoorlogen in vraag wil stellen, en de manier waarop vroeger en nu omgegaan wordt met gender, kolonialisme en economie.”

Geen mannenzaak

Gedeputeerde voor cultuur Myriam Vanlerberghe die binnenkort haar bevoegdheid naar de Vlaamse overheid ziet getransfereerd is erg blij met de publicatie van ‘Ghost of a girl’: “De oorlog is nog teveel voorgesteld als een mannenzaak maar het boek focust op wat het betekent vrouw te zijn in deze strijdende tijden van Trumps pussy grabbing-tapes tot de seksuele uitspattingen bij jaarwende in Keulen. Ik ben blij dat ik met deze tentoonstelling en het boek ook nog aan dit stukje geschiedenis mee heb kunnen schrijven.”

(ML)

‘Ghost of a Girl’ kost 12 euro en is te koop in het Provinciaal Informatiecentrum Tolhuis, Jan Van Eyckplein 2 in Brugge en vanaf maart in het domein Raversyde.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier