Het is een vreemd zicht: een volle eetzaal in een zo goed als lege school. Alle lokalen van het VTI in Zeebrugge zijn verlaten, er is geen leraar te bespeuren, maar toch zijn alle tafeltjes in de eetzaal bezet. Er wordt soep geschonken en er ontstaat rumoer wanneer een woordenwisseling tussen drie tieners ontspoort.
...

Het is een vreemd zicht: een volle eetzaal in een zo goed als lege school. Alle lokalen van het VTI in Zeebrugge zijn verlaten, er is geen leraar te bespeuren, maar toch zijn alle tafeltjes in de eetzaal bezet. Er wordt soep geschonken en er ontstaat rumoer wanneer een woordenwisseling tussen drie tieners ontspoort. We staan op de set van Beau Séjour 2, in het midden van de draaiperiode die loopt tot eind dit jaar. Voor wie niet behoort tot de anderhalf miljoen Vlamingen die de eerste reeks gezien hebben op tv: de Eén-reeks draaide rond Kato (Lynn Van Royen) die in het Limburgse hotel Beau Séjour wakker werd naast haar eigen lijk. Terwijl ze haar stappen probeerde te reconstrueren en te achterhalen wie haar moordenaar was, bleek dat een handvol mensen haar als geest nog kon zien. Beau Séjour werd al van bij de start in 2017 bedolven onder de lovende kritieken. Toen de reeks nadien ook op Netflix verscheen, kregen de makers publieke complimenten van niemand minder dan misdaadauteur Stephen King. De lat ligt dus behoorlijk hoog, al ziet het er naar uit dat regisseurs Nathalie Basteyns en Kaat Beels zichzelf hebben overtroffen met dit vervolg.En wat meer is: Beau Séjour 2 speelt zich volledig af in West-Vlaanderen. Maurice (Gène Bervoets) wordt wakker naast zijn eigen lijk op een zeilboot die Beau Séjour heet. Hij heeft geen idee hoe hij om het leven is gekomen en waarom een aantal mensen hem nog kunnen zien als geest. Tot zover de gelijkenissen, want geen enkel personage uit de eerste reeks keert terug, alles speelt zich af in de zomer én de andere kant van het land, bij ons dus. "Het is echt een losstaand verhaal", bevestigt lineproducer Saskia Vanboven van productiehuis De Mensen. Zij verdiende al haar strepen met reeksen als Code 37, Chaussée d'Amour, Spitsbroers en uiteraard ook de eerste Beau Séjour. "Er is ook geen knipoog, link of wat dan ook. Geen personage uit de eerste reeks dat opduikt, bijvoorbeeld."We kijken intussen naar de eerste scène van de zes die gedraaid worden die dag. Geen gemakkelijke scène overigens, want het personage Lola (Alessia Santor) gooit in een vlaag van colère haar kom soep in het gezicht van Geoffrey (Kobe Chielens). Niet meteen leren we: de scène wordt een paar keer gespeeld om ervoor te zorgen dat het camerastandpunt op punt staat, iedereen zijn plaats goed kent, en ook de mensen op de achtergrond gepast reageren. Als het zover is, dan wordt wel échte soep aangereikt. "Van het soort dat echt smaakt naar reftereten", grijnst Lennert Lefever, die Simon speelt, de zus van Lola. Zij zijn gerelateerd aan het personage van Gène Bervoets, maar wat er precies gebeurt, wordt zo veel mogelijk stil gehouden. Mysterie en suspense staan ook in deze tweede reeks centraal.Ondertussen is het licht goed afgesteld, de plaatsen duidelijk en kan er gedraaid worden. De scène wordt vanuit drie verschillende standpunten gefilmd, dus krijgt Kobe drie keer soep richting zijn gezicht gegooid. Van zodra de take erop zit, worden de vlekken op zijn trui vakkundig verwijderd. De derde take is een close-up. Het wordt een voltreffer. Kobe krijgt de soep vol in zijn gezicht. Achter de camera alleen maar gezichten die hun verbazing niet kunnen verbergen. "Héérlijk om te doen", weet actrice Alessia. "Hoeveel keer krijg je de kans om zoiets ongestraft te doen? Drie keer na elkaar dan nog!"De sfeer op de set is gemoedelijk. Hoewel de drie tot een tijdje geleden volslagen onbekenden waren, beschouwen ze elkaar intussen als vrienden. De productie maakt indruk, niet alleen door de grootte, maar ook door de rest van de cast. West-Vlaamse kleppers als Lize Feryn, Sam Louwyck, Louis Talpe, Greet Verstraete, Janne Desmet, Emilie De Roo en Tom Vermeir draven hier op. En opvallend: ook hier wordt het West-Vlaams omarmd. Enkel hoofdrolspeler Gène Bervoets waagt er zich niet aan. Hij speelt een ingeweken West-Vlaming, een trucje dat ze in Eigen Kweek al succesvol deden met Dirk Van Dijck en Sien Eggers. Op de set wordt vandaag onder meer Emilie De Roo verwacht. Technisch gezien geen West-Vlaamse, maar erg verweven met onze provincie. Zij vormt met Sarah Vandeursen de befaamde muziekgroep Kenjji Minogue. Deze keer vormt ze een team met Tom Vermeir. Die flaneert de laatste maanden zodanig veel tussen sets en het theater, dat hij even moet nadenken tussen wat precies. Dit najaar is hij te zien in de Eén-reeks De Twaalf, later in de film All of Us van Willem Wallyn en volgend jaar in de film Albatros van Waregemnaar Wannes Destoop. Hij heeft ook twee Nederlandse producties achter de rug en staat in december op de planken met Koen De Graeve en Yahya Terryn, met het theaterstuk Locke, waarvoor Johannes Verschaeve de muziek verzorgt. En alsof dat niet genoeg is, zal hij volgend jaar ook meedraaien in Grond, van het Bevergem-trio Wannes Cappelle, Dries Heyneman en Zouzou Ben Chikha. In Beau Séjour kruipt hij in de huid van Geoffrey, de man van het personage van Emilie. "Een vishandelaar zonder ruggengraat. Een behoorlijke sloef, eigenlijk", aldus Tom. "Ik had hierop al toegezegd van zodra ik wist dat Greet Verstraete meedeed. Ik sta heel graag met haar op de set, we hebben aan een halve blik genoeg. Maar ik ben minstens even blij met Emilie als compagnon, want zij is een echte powerwoman. En met Sam Louwyck is het ook een aangenaam weerzien (ze waren samen te zien in de film Belgica, red.). ça, c'est les vacances!"De tweede scène van de dag delen Emilie en Tom met Ilse De Koe, bij het grote publiek bekend van haar werk bij Studio Orka en haar passage in Bevergem. Vandaag is ze hier voor een gastrolletje. Dit najaar ligt haar focus immers op het stuk Inuk dat ze speelt met Studio Orka. "Ook bij Albatros had ik een klein rolletje. Zoiets is altijd fijn om te doen, zeker als je in zo'n leuke bende als dit terechtkomt."De opname van de scène in kwestie mogen we slechts bijwonen tijdens het opzetten ervan, wat al gebeurt tijdens het opnemen van de eerste scène. "We zijn voorzichtig met spoilers", klinkt het bij de productie. "Die spanningsboog is zo belangrijk voor het verhaal, dus letten we erop dat we zo weinig mogelijk lossen van het verhaal. Dat lukt overigens goed. We hebben al opnames gehad op het strand, maar als je bepaalde scènes ziet zonder enige context, dan kan je daar niet veel uit afleiden.""Iedereen in het wereldje weet dat drie zaken moordend zijn voor een productie: beesten, boten en baby's. En nu hebben we het allemaal", lacht Saskia. "De opnames verlopen bijzonder vlot. Vandaag zitten we hier één dag, maar het tempo ligt hoog. We hebben slechts één opname op zee moeten uitstellen omdat de zee te ruig was. De marine, die logistieke ondersteuning biedt daarin, werkt heel hard mee aan het zoeken van oplossingen mocht er een probleem opduiken en ook van de stad Brugge hebben we allerminst klagen, integendeel. Het is al een hele fijne productie geweest tot nu toe. Hoewel we draaiden in vol zomerseizoen, hadden we geluk dat veel buitenopnames net plaatsvonden op dagen dat het iets frisser was waardoor het goed meeviel qua volk. We hebben al veel kleine gelukskes gehad op dat vlak." (glimlacht)