De helende kracht van kunst centraal thema van TAZ

Gastcurator van TAZ#2018 Barbara Raes, Mats Van Herreweghe en Sarah Eisa (programmatoren Jong Theaterwerk), Luc Muylaert (artistiek leider), Lode Pauwels (Muziekclub De Zwerver) en schepen van cultuur Bart Plasschaert. © (Rio)
Redactie KW

Naast vaste festivalonderdelen als Jong Werk en het Familiepark kleurt gastcurator Barbara Raes van 25 juli tot 4 augustus de 22ste editie van Theater Aan Zee met een leidend thema, namelijk de nauwe band tussen kunst en zorg.

Het wordt alleszins weer naarstig grasduinen in de lijvige festivalbrochure om als toeschouwer je keuze te maken. “Geen makkelijke, maar boeiende taak”, vindt schepen van cultuur Bart Plasschaert. “Het is een jaarlijks weerkerend ritueel waaraan ik mij graag overgeef.”

Meteen een verwijzing naar een van de vijf uitgangspunten die gastcurator Barbara Raes hanteerde bij het samenstellen van het TAZ-programma 2018. “Door te zorgen voor onszelf kunnen we ook voor een ander zorgen en ontstaat de kunst van het ‘ontzorgen’. Dat heb ik vertaald naar het inhoudelijke van het festival”, aldus de in Oostende geboren onderzoeker aan het KASK Gent. “Een eerste uitgangspunt is Nieuwe rituelen. Over heel de wereld zijn rituelen belangrijke pijlers om betekenis te geven aan veranderingsprocessen. Kunnen kunstenaars een bijdrage leveren? Rituelen zijn theatraal maar geen theater; therapeutisch maar geen therapie; kunstzinnig maar geen kunst. Ooit droomde ik over het maken van een ritueel voor een kind dat recent iemand of iets verloor. Voor TAZ is dat werkelijkheid geworden: onder de titel ‘Zon dag kind’ wordt elke dag ‘s avonds op een boot een ander kind te slapen gelegd en bij het opstaan krijgt het te horen dat het uitverkoren is om die dag de zon op te zingen…”

Reder Willy Versluys was zo bereidwillig daarvoor een van zijn boten ter beschikking te stellen.De andere uitgangspunten zijn De dood in onze samenleving, Liefhebben en feesten, Troosten door te spiegelen en Betrokkenheid en verbondenheid.

Verandering

Voor de selectie Jong Theater is niet langer gevist in de vijver met talent dat eigenlijk nog alles te bewijzen heeft, maar zijn de programmatoren op zoek gegaan naar kunstenaars die nog een jonge, niettemin al stevige artistieke praktijk hebben uitgebouwd. Op die manier wil men de presentatiedruk weghouden bij zij die nog volop in ontwikkeling zijn en geeft men een lange speelreeks aan makers en voorstellingen die dit net nu het meeste nodig hebben. Een tweede verandering situeert zich in de Nomadenformule. Die bestond gewoonlijk uit drie korte voorstellingen op verschillend elocaties en nu wordt dat teruggebracht tot twee wandelroutes met telkens twee langere performances. Voor het luik Jong Muziek werd het selecteren opnieuw toevertrouwd aan Wouter Vanmeenen en Lode Pauwels van muziekclub De Zwerver. Verder omvat TAZ#2018 de elk jaar weer spraak- en smaakmakende onderdelen literatuur, film en Familiepark.

Kinderparadijs

In samenwerking met poppentheater FroeFroe wordt het Leopoldpark omgetoverd tot kinderparadijs. Onder de noemer ‘Familiepark’ kan het hele gezin genieten van concerten-op-kindermaat, theatervoorstellingen en knutselsessies, of verhalen beluisteren en een ritje maken op de sprookjesmolen. Zeker niet te missen is de opening op zaterdag 28 juli om 11 uur. Tien muzikanten nemen je dan mee doorheen het park en wie met deze fanfare wil meespelen, kan. Breng dan wel een toeter, fluitje of ander zot instrument mee! TAZ houdt dus andermaal voor de cultuurliefhebber heel wat beloftes in. Nu nog puzzelen om een en ander in jouw agenda vast te leggen.

Onze tips: ‘Chasse Patate’ van Studio Orka en ‘Rechtszaak tegen de dood’. Dit laatste is geen gespeelde rechtszaak met acteurs, maar een heus proces – aangespannen op basis van artikel 2.62 van de Europese grondwet – dat verloopt volgens de bestaande strafrechterlijke procedures. Met een echte openbaar aanklager (Jean-Luc Cottyn) en echte advocaten (onder meer Walter Van Steenbrugge).

(Rio)

Voor meer info, surf naar www.theateraanzee.be.