Het voorbije jaar telde het Concertgebouw 155.000 bezoekers, met name 100.000 belangstellenden voor de eigen voorstellingen en 55.000 aanwezigen op business events en producties door derden. "Dat zijn er 5.000 minder dan het topjaar 2017, deels omdat er minder volk was wegens het slechte weer op Iedereen Klassiek van Klara. Maar het is het tweede beste jaar ooit in onze geschiedenis", stelt algemeen directeur Katrien Van Eeckhoutte. "Het verheugt mij vooral dat wij vorig jaar 16.000 jongeren hebben kunnen lokken."
...

Het voorbije jaar telde het Concertgebouw 155.000 bezoekers, met name 100.000 belangstellenden voor de eigen voorstellingen en 55.000 aanwezigen op business events en producties door derden. "Dat zijn er 5.000 minder dan het topjaar 2017, deels omdat er minder volk was wegens het slechte weer op Iedereen Klassiek van Klara. Maar het is het tweede beste jaar ooit in onze geschiedenis", stelt algemeen directeur Katrien Van Eeckhoutte. "Het verheugt mij vooral dat wij vorig jaar 16.000 jongeren hebben kunnen lokken."Het Concertgebouw wil zijn participatieprojecten verder uitbouwen. In het verleden werden al kinderen met een gehoorstoornis, volwassenen met een mentale beperking en personen met dementie uitgenodigd om voorstellingen bij te wonen. Er is ook een samenwerkingsakkoord met het Brugse OCMW, dat zal uitgebreid worden naar de gemeenten uit de regio. Daarbij kunnen leefloners gratis een voorstelling bijwonen.De regionale verankering blijft erg groot, want volgens communicatieverantwoordelijke Bert Vanlaere komt 55% van het publiek uit de Brugse regio en nog eens 18% uit de andere West-Vlaamse gemeenten. Voor het seizoen 2019-2020 kiest artisitek directeur Jeroen Vanacker resoluut voor een intiem thema, met als titel 'ik ben weer velen'. "In een tijd waarin hokjes en labels regeren, richten wij een meer caleidoscopische blik naar de mens achter de artiest. We presenteren enerzijds kunst uit het verleden die de identiteit van een volk moest beklemtonen, anderzijds stellen hedendaagse kanttekeningen een en ander in vraag.""We zijn allemaal de doorsnede van een hele reeks verzamelingen en connecteren zo met erg uiteenlopende medemensen. De wereld wordt complexer en diverser. Ook in onze kijk moeten we vereenvoudiging tegengaan", aldus Jeroen Vanacker. Vanuit die filosofie wordt Dalilla Hermans de seizoensdenker. In deze schrijfster, geboren in Rwanda en geadopteerd door een Belgisch gezin, zit het gelaagde seizoensthema gegoten."Dalilla gaat het komende seizoen in dialoog met zielsverwanten, artiesten en jongeren. Het wordt een seizoen van vele lagen en kleuren. Ook in de muziek van de Brugse seizoenscomponist Daan Janssens staan klankkleur en dynamiek centraal. En seizoensfotograaf is de collage-artiest Anthony Gerace", verduidelijkt de artistiek directeur.Concreet vertaalt deze filosofie zich onder meer in de uitvoering van werk van componisten uit 'nationale scholen', zoals Grieg, Sibelius, Bartok en Rimsky-Korsakov, maar ook in ud- en luitconcerten. Er zijn acht festivals, waaronder twee nieuwe: het kamermuziekfestival Têtes-à-Têtes geeft het publiek de kans om na intieme 17 concerten te praten met de artiesten in een pop-up lounge bar en het pianofestival Too many keys focust op minimal en ambient music.Tijdens de tweede editie van het polyfoniefestival GOLD is opnieuw een hoofdrol wegelegd voor thuisstad Brugge, met een referentie naar de familie Arnolfini en het Lucca Choirboek uit de renaissance. Het kunstenaarshuis Needcompany mag de curator zijn van December Dance. Vijf ensembles mogen zich ook in 2019-2020 huisartiest noemen : Anima Eterna Brugge, Rosas, Vox Luminis, Nadar Ensemble en Ecce.De voorverkoop van de tickets start op maandag 13 mei voor de Vrienden van het Concertgebouw. Abonnementen en losse tickets vanaf dinsdag 21 mei. Info : www.concertgebouw.be