Langemarknaar Oswald Fieuw confronteerde (inter)nationale- met lokale frontkunstenaars met hun reflecties over de eerste gasaanvallen of WO I. De kritieken op zijn tentoonstelling, samengesteld met medewerking van Hilde Van Canneyt, waren zeer lovend. Zijn idee om met hedendaagse kunst uit te pakken bij d...

Langemarknaar Oswald Fieuw confronteerde (inter)nationale- met lokale frontkunstenaars met hun reflecties over de eerste gasaanvallen of WO I. De kritieken op zijn tentoonstelling, samengesteld met medewerking van Hilde Van Canneyt, waren zeer lovend. Zijn idee om met hedendaagse kunst uit te pakken bij de herdenking van 100 jaar WO I dateert van 5 jaar terug. Er werd een gevarieerde keuze gemaakt tussen verschillende kunstdisciplines van schilderen, beeldhouwen, fotografie, installaties en videowerk. WO I liet grote sporen na in Langemark-Poelkapelle. De 34 kunstenaars laten nu ook hun sporen na. "Ik herinner me de oorlogsverhalen van mijn grootvader. Hier stond niets meer recht. De plaats waar ooit hun huis stond, herkenden ze aan 2 boomstronken. En daar zijn ze herbegonnen. Ik wilde de bevolking sensibiliseren voor de hedendaagse kunst. Daarop bezocht ik vrij regelmatig locaties voor de opstelling van kunstwerken van Steenstraete in Bikschote, via Langemark naar Poelkapelle. Allemaal in de nabijheid van de gaslijn. Tijdens een van mijn wandelingen langs de oude spoorwegbedding werd de naam van het project me duidelijk. De samenwerking van gemeente en private partners was heel sterk. Het heeft me geleerd dat mensen openstaan voor kunst", zegt Oswald Fieuw.Vlaams minister voor Cultuur Sven Gatz liet even op zich wachten, maar compenseerde door de ware prestatie van het lokaal evenement en de link naar de gruwel van WO I in het juist perspectief te zetten. De tentoonstelling loopt nog tot 17 juli. (PCO)