"Een jaar lang borrelde het idee om iets te doen rond de periode 14-18", vertelt Filiep Delannoy. "We gingen getuigen interviewen, bronnen raadplegen, opzoekingen doen. We brachten in veel Hoogleedse families oude verhalen naar boven."
...

"Een jaar lang borrelde het idee om iets te doen rond de periode 14-18", vertelt Filiep Delannoy. "We gingen getuigen interviewen, bronnen raadplegen, opzoekingen doen. We brachten in veel Hoogleedse families oude verhalen naar boven.""De toevoer van verhalen leek niet te stoppen. De uitvoering stond gepland op de Duitse militaire begraafplaats.""We moesten daarvoor de goedkeuring krijgen van de Duitse Volksbund.""We huurden een grote tribune en spendeerden veel middelen aan professionele ondersteuning voor klank en licht.""De respons op onze oproep naar spelers was groot", vervolgt Filiep. "Onze eigen spelers kregen versterking van onder andere acteurs van toneelvereniging 't Amateurke uit Gits. De regie was in handen van regisseur Tom Ternest.""In totaal mochten we op de zeven voorstellingen telkens 250 bezoekers verwelkomen. Wie de voorstelling zag kijkt nu ook met andere ogen naar de begraafplaats", gaat Filiep verder."We brachten een stuk geschiedenis tot leven en deden dat op een prachtige locatie.""Tijdens de voorstelling viel de avond. Het lichtspel was betoverend en het slotbeeld, waarbij elke acteur verspreid over de begraafplaats één brandende kaars vasthield, terwijl de sopraan aan alle betrokkenen uit het oorlogsgebeuren Rust in vrede wenste, deed iedereen kippenvel krijgen."Kunst en Vreugd ontving een schilderij van Ignace Deruytter. Eerder stelde Ignace al eens een maand tentoon in De Gulden Zonne. (JT)