Philippe Seys (50) uit Lauwe is al bijna 27 jaar als stafmedewerker aan de slag bij CC De Steiger. Door de coronamaatregelen werkt hij momenteel noodgedwongen van thuis uit en is hij al volop bezig met de voorbereiding van het volgende culturele seizoen. Als muziek- en humorprogrammator en als verantwoordelijke voor de evenementen en festivals beleefde hij tijdens zijn carrière in het Meens cultuurcentrum heel wat memorabele momenten en zag hij ook heel wat artiesten de revue passeren.
...

Philippe Seys (50) uit Lauwe is al bijna 27 jaar als stafmedewerker aan de slag bij CC De Steiger. Door de coronamaatregelen werkt hij momenteel noodgedwongen van thuis uit en is hij al volop bezig met de voorbereiding van het volgende culturele seizoen. Als muziek- en humorprogrammator en als verantwoordelijke voor de evenementen en festivals beleefde hij tijdens zijn carrière in het Meens cultuurcentrum heel wat memorabele momenten en zag hij ook heel wat artiesten de revue passeren."Maar verwacht van mij geen spectaculaire backstageverhalen", lacht Philippe. "De meeste artiesten zijn gewone mensen zoals jij en ik. Het zijn mensen die professioneel met hun vak bezig zijn en die hun job zo goed mogelijk proberen uit te oefenen. Een wereldster als Toots Thielemans stond hier ooit op het podium en door een blueslegende als John Mayall naar Menen te halen, realiseerden we een onvervalste stunt." "Ook de 70ste verjaardag van Willem Vermandere tien jaar geleden is voor mij een evenement dat er uitspringt. Naast een tentoonstelling organiseerden we toen ook een verjaardagsoptreden met bevriende artiesten zoals Klaas Delrue, Jean Blaute en Jan Dewilde. Aanvankelijk zag Vermandere dat allemaal niet zitten, maar het is uiteindelijk een prachtige avond geworden. Meer recent was het Amenra-project van vorig jaar beklijvend. Zo'n indrukwekkend evenement werd nooit eerder vertoond in Menen."Het organiseren van festivals zoals het kunsten- en stadsfestival Salto houden Philippe scherp. "Ik kan er erg veel creativiteit en energie in kwijt. Op zo'n festival kunnen we allerlei zaken uitproberen die we in een gewone theaterzaal niet kunnen doen. In De Steiger hebben we ook aandacht voor lokaal talent. Heel wat talent uit Menen, Lauwe en Rekkem is bezig met kunst, theater en muziek. We proberen hen optimaal te ondersteunen en een forum te geven."Philippe zag het cultuurcentrum doorheen de jaren sterk evolueren en professionaliseren. "De zalen kregen een update, op technologisch vlak is er enorm veel veranderd, er zijn veel meer mogelijkheden en ook het aanbod is groter. Zo beperkte ons muzikaal programma zich vroeger veelal tot kleinkunstzangers en klassieke muziek. Nu komen ook pop, rock, metal, blues en jazz aan bod, waarbij steeds kwaliteit primeert. Ook proberen we creatief met onze middelen om te springen. We proberen om hetzelfde te doen met minder middelen, iets wat niet altijd evident is."Griet Vanryckegem is als schepen van Cultuur ook voorzitter van de raad van bestuur van het cultureel centrum. "Zeven jaar geleden trof ik een cultureel centrum aan dat op automatische piloot voer met een ingeslapen werking. Ingrepen op personeelsvlak en op financieel gebied brachten opnieuw schwung in de werking. Er waait nu een nieuwe wind door De Steiger en we willen de komende zes jaar verder die weg van vernieuwing inslaan." Zo moet tegen het einde van de legislatuur het Steigergebouw zowel van binnen als van buiten volledig vernieuwd zijn. "Het is een heel goed en erg flexibel gebouw, maar de tand des tijds begint zich te tonen. In een eerste fase zal de achterkant van het gebouw met de achteringang, cafetaria en sporthal aangepakt worden en in een tweede fase de hoofdingang met de bibliotheek en de bovenzalen. Samen met het stadsmuseum, het nieuwe ontmoetingscentrum in Lauwe waar vanaf volgend seizoen geprogrammeerd wordt en de Sint-Franciscuskerk zijn er heel wat mogelijkheden en ziet de toekomst voor CC De Steiger er mooi uit. Zeker op vlak van kunst en tentoonstellingen kunnen we de concurrentie aan met steden als Kortrijk en Ieper", besluit de schepen.(Carlos Berghman)