Voorlopig verliest de Atlantikwall en Anno 1465 de strijd tegen het coronavirus. Het provinciedomein blijft voorlopig gesloten tot en met 1 juni. Maar het zijn wel drukke tijden voor Mathieu de Meyer (42) en zijn medewerkers want zowel Anno 1465, de reconstructie van het bloeiend middeleeuws vissersdorp, als de Atlantikwall krijgen een nieuw en veilig coronavrij parcours.
...

Voorlopig verliest de Atlantikwall en Anno 1465 de strijd tegen het coronavirus. Het provinciedomein blijft voorlopig gesloten tot en met 1 juni. Maar het zijn wel drukke tijden voor Mathieu de Meyer (42) en zijn medewerkers want zowel Anno 1465, de reconstructie van het bloeiend middeleeuws vissersdorp, als de Atlantikwall krijgen een nieuw en veilig coronavrij parcours. Welke herinnering heb jij aan Mercator? Of wat betekent het vaartuig voor jou?"Als kind deed het vaartuig mij altijd denken aan mijn Playmobil-piratenschepen. Ooit moet ik het schip met mijn ouders hebben bezocht want ik sta op een foto genomen bij de loopbrug van het schip. Net als het Domein hoort het bij de Oostendse all weather-musea die zowel buiten- als binnenattractie garandeert."Waarom koos je voor de studierichtingen kunstwetenschappen en archeologie?"De interesse voor geschiedenis heb ik van jongs af aan. Het onbekende verleden heeft mij altijd aangetrokken en ik wilde het ontdekken. Maar ook het creëren zelf heeft mij altijd gefascineerd. Architectuur studeren was dus ook een optie." Je woont in Brugge en werkt in Oostende. Wat is het verschil in mentaliteit tussen een Bruggeling en een Oostendenaar?"Een Bruggeling is meer in zichzelf gekeerd, kleurt minder buiten de lijntjes, is soms te braaf. De Oostendenaar is extroverter, avontuurlijker. Dat spreekt me wel aan, hier kan ik meer mijn ei kwijt: in Oostende mag je al eens zot doen, nieuwe dingen uitproberen, het valt minder op. Zelfs als geboren Bruggeling ervaar ik in de Reiestad wat meer clubjesvorming. Zo voel ik dat toch aan. Anderzijds ik ben ik lid van een fantastische toneelvereniging met heel fijne, open, creatieve mensen. Ik geniet ook van de rust in Brugge. Maar op professioneel en creatief vlak voel ik mij goed thuis in Oostende." Naast je werk, welke band heb jij nog met Oostende?"Mijn pa is voorzitter van TTO Noordzee en al heel zijn leven geïnteresseerd in historische en hedendaagse trams. Dus kwamen we veel naar de kust en Oostende. Daardoor heb ik de kust lang met de tram geassocieerd. En niet zo zeer met strand en zee: ik ben niet direct een zonneklopper maar ik hou wel van de zee. Ik lok de strandliggers liever naar het Domein. (lacht) Maar vanaf mijn tienertijd groeide mijn interesse voor muziek, geschiedenis en hedendaagse kunst en is Oostende voor mij the place to be geworden: Theater aan Zee, Vrijstaat O, Mu.Zee en de muzikale iconen die geworteld zijn in Oostende."Hoe speel je het klaar om bezoekers in het postcoronatijdperk veilig en comfortabel door het Domein te loodsen?"Met een pak kleine bunkerruimtes, lange smalle gangen is het een serieuze uitdaging om de Atlantikwall aan te passen. Met de hele ploeg medewerkers hebben we een volledig alternatief parcours uitgewerkt. Met een totaal andere beleving voor de bezoekers. In het natuurpark komt een gratis openluchtexpo 'Atlantikwall in vogelvlucht' met een 70 meter lang panorama van onze kust in 1945. Ook het archeologisch uitzonderlijk goed bewaarde 15de eeuwse vissersdorp 'Anno 1465' blijft zowat integraal toegankelijk als één van de belangrijkste archeologische sites in Vlaanderen." Hoe ziet jij het domein in de komende jaren verder evolueren? "We willen ons verder profileren als een topattractie aan de kust voor een zo ruim mogelijk publiek. In de volgende jaren worden zowel het museum als de infrastructuur herdacht en gemoderniseerd en we gaan meer focussen op families en kinderen. Maar ook historische en andere expo's blijven we op touw zetten. Raversyde moet een ruimte scheppen voor creatie en reflectie over de diverse aspecten van oorlog en vrede, de boeiende stadshistorie, WO I en II, ... Ons uniek stukje Atlantikwall hoort bij het Europese erfgoed."U zet ook in op tal van extra evenementen als Bunkerdagen, middeleeuwse weekends, nocturnes ... Hoe belangrijk zijn die?"Het begrip 'museum' is voor sommigen een vies woord. Met zulke events krijg je die groep er toch. En dan beseffen ze plots dat een museum toch niet zo'n erge ervaring is. Gezinnen komen zich vergapen aan een middeleeuws weekend met re-enacters, met 'Smakelijk Raversyde' tonen we de eetcultuur tijdens de oorlogen, bij andere events komen muziekliefhebbers en kunstliefhebbers aan hun trekken. Zo komt een museum tot leven. Mooi toch?" (Marc Loy)