Broers van Compact Disk Dummies hebben nieuwe plaat: “We voelen elkaar steeds beter aan”

De West-Vlaamse gebroeders Janus en Lennert Coorevits komen tot volle wasdom op het nieuwe album. © foto Athos Burez
Stefaan Van Volcem
Stefaan Van Volcem Freelance journalist KW

Vier jaar na hun debuut ‘Silver Souls’ brengen Compact Disk Dummies hun tweede album ‘Neon Fever Dream’ uit. Op deze schijf komen de West-Vlaamse gebroeders Janus en Lennert Coorevits tot volle wasdom. Geïnspireerd door sciencefiction-schrijvers uit de jaren ’60 die een schijnbaar absurd toekomstbeeld ophingen, zet het album een sober beeld van een door technologie gedomineerde wereld neer. Uiterst dansbaar, maar tegelijk ook donker en dreigend. Ter promotie lanceren ze een eigen ‘Dummieliveroo-dienst’ waarbij ze exemplaren van het album thuis bezorgen.

Acht jaar nadat ze Humo’s Rock Rally wonnen, zijn Compact Disk Dummies een gevestigde naam in rockminnend Vlaanderen. Een seizoen lang waren ze de huisband van het Canvas-programma De Ideale Wereld en in De Afrekening van Studio Brussel zijn ze ondertussen al lange tijd een vaste waarde.

De ogenschijnlijke aanstekelijkheid van hun singles staat in schril contrast met de tekstuele inhoud van een rist nummers op hun tweede plaat Neon Fever Dream. “De voorbije jaren heb ik me verdiept in boeken van sciencefiction-auteurs als J. G. Ballard, Herbert Frank en Philip K. Dick”, zegt Lennert Coorevits. “De futuristische wereld die zij schiepen, begint stilaan akelig overeen te komen met het huidige tijdsbeeld. Zo spiegelt The Drought van J. G Ballard ons een postapocalyptische aardbol voor waarbij menselijke vervuiling resulteert in een langere periode van droogte. In sommige delen van onze planeet zijn bepaalde bevolkingsgroepen daar al onderhevig aan.”

Kernwaarden

Er valt één instrumentaal nummer op Neon Fever Dream te beluisteren, met name Kyoto Protocol, een rechtstreekse verwijzing naar het verdrag dat in deze Japanse stad door de internationale gemeenschap in 1997 werd afgesloten rond de vermindering van de broeikasgassen. “Voor deze song hebben we een Japanse fluit gesampeld. Die keert als een soort leidmotief terug. Bij uitbreiding vormde een cyberpunk-manga als Akira ook een visuele inspiratie voor dit album”, verklaart Lennert Coorevits. “Het klimaatverdrag van Kyoto staat voor mij ook symbool voor de vooruitgang waar we als samenleving naartoe willen werken, maar waar we nauwelijks in slagen. Heel wat wereldleiders zijn ook de mening toegedaan dat goede intenties voor toekomstige generaties eindigen bij een ondertekend protocol, terwijl het daar pas mee begint.”

Vervreemding

Everybody’s lonely/It’s true geeft Lennert Coorevits de luisteraar mee en in de titelsong zingt hij We’re all/living the lie/See the people pass me by/All fed up with something they don’t even understand. Vervreemding en eenzaamheid zijn dan ook de haken waar hij zijn teksten aan ophangt. “Bepaalde technologieën fascineren ons evenveel als ze ons beangstigen”, vindt hij. “Als jonge gasten proberen we de vinger te leggen op hoe de wereld in elkaar zit, maar we slagen daar niet altijd in. Die sciencefiction-wereld vergroot dit verder uit. Dat straalt ook af van de door Athos Burez ontworpen hoes van de plaat waarbij een dorp wegzinkt in het drijfzand en zelfs een Cadillac in een zwembad belandt.”

Als jonge gasten proberen we de vinger te leggen op hoe de wereld in elkaar zit, maar we slagen daar niet altijd in

In Easy Life beschrijft Lennert Coorevits de spagaat onder zijn generatiegenoten: wat voor sommigen onder hen staat voor leisure and pleasure wordt dooranderen weggezet als een te groot verlangen naar overbodige luxe. “Zeker in dit covid-19-tijdperk liggen de kernwaarden van velen niet bij een reis op een cruiseschip”, merkt hij op.

Dummieliveroo

Janus Coorevits merkt op dat ze als broers voor Neon Fever Dream veel meer samengewerkt hebben. “Vroeger wilden we zoveel als mogelijk ons eigen ding doordrukken. Vandaag is er een betere wisselwerking, ook omdat we elkaar op muzikaal vlak steeds beter aanvoelen. Hierdoor geven we elkaar meer ruimte, wat bevorderlijk is voor ons creatief proces, tot de eindmix toe. Kyoto Protocol is vertrokken vanuit een jam en toen we daar klaar mee waren, stond dat nummer al min of meer op punt”, aldus Janus Coorevits.

Het duo brengt zijn tweede cd uit in een periode waarin het livecircuit op zijn gat ligt. Ter promotie van hun album gingen ze normaal een aantal clubshows doen, gevolgd door optredens op festivals, maar ook hier is het coronavirus de grote spelbreker. “Naast een eigen Dummieliveroo-dienst, waarbij we exemplaren van Neon Fever Dream thuis bezorgen, plannen we nog bijzondere promoacties”, geeft Janus Coorevits mee. “Zo zijn we van plan livesessies in onze studio te streamen. Dit geeft een dubbel voordeel: fans kunnen kennismaken met ons nieuw repertoire en op die manier krijgen we dat materiaal beter in onze vingers, wat onze liveshows in de toekomst alleen maar beter kan maken. We zijn in elk geval al heel tevreden dat we volgend jaar op een aantal festivals staan waar we deze zomer Neon Fever Dream al hadden moeten kunnen presenteren.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier