Op vrijdag 7 augustus vierde Brent Vanneste zijn achtentwintigste verjaardag en daarom trakteert hij zichzelf op een nieuwe ep. 'Purple Venom' opent met - hoe toepasselijk - een 'Intro' die introspectief, bijna meditatief van aard is. Naarmate de ep vordert, drijft Brennt (met dubbele n) het ritme van de beats op. "De volgorde van de tracks is weloverwogen gekozen. Hopelijk raak je er als luisteraar mee in een trip", duimt Vanneste. Die aanpak levert naast het bijzonder catchy 'Colours end' ook 'Void' op, een heuse stamper die je bij het nekvel grijpt.
...

Op vrijdag 7 augustus vierde Brent Vanneste zijn achtentwintigste verjaardag en daarom trakteert hij zichzelf op een nieuwe ep. 'Purple Venom' opent met - hoe toepasselijk - een 'Intro' die introspectief, bijna meditatief van aard is. Naarmate de ep vordert, drijft Brennt (met dubbele n) het ritme van de beats op. "De volgorde van de tracks is weloverwogen gekozen. Hopelijk raak je er als luisteraar mee in een trip", duimt Vanneste. Die aanpak levert naast het bijzonder catchy 'Colours end' ook 'Void' op, een heuse stamper die je bij het nekvel grijpt.Dit is mee te danken aan Benjamin Desmet, de mannelijk helft van SX en de muzikale vormselpeter van Vanneste. "Op mijn dertiende heeft hij mij softwarepakketten van programma's als Reason en Ableton cadeau gedaan. Voor een nieuwsgierige tiener bleek dit het ultieme speelgoed om mee aan de slag te gaan. Het was voor mij min of meer het startsein om zelf muziek te beginnen maken. Aanvankelijk samen met mijn overleden halfbroer Thobias produceerde ik psychedelische trance, wat later zou dit de opmaat blijken voor Steak Number Eight", geeft de geïmporteerde West-Vlaamse Gentenaar mee.De belangstelling voor techno en aanverwante dancegenres is bij Vanneste niet nieuw. Hij mag graag zelf staan raven op zware techno en acidcore, maar net zo goed op de beats van Charlotte De Witte en Amelie Lens. Zelfs een feestje met platte schijven slaat hij niet af. "Ik hou van de muziek van een rist Gentenaars, zoals Jeroen De Pessemier van The Subs (One Track Brain), Twan (die muziek maakt tussen industrial en rave), de al even energetische Mathlovsky (producer van energieke boenke boenke) en Mr. Gasmask, bedreven in acidcore", legt Vanneste uit. "Het is zalig om muziek te maken met mijn maten van STAKE en Raveyards, maar het is ook fijn om dat alleen te doen. Zo ben ik een jaar geleden beginnen ontdekken", schetst Vanneste. "Een maand voor de lockdown heb ik op een appartement in Berlijn mijn eerste ep 'Templation Islands' vormgegeven en heb ik de eerste ideeën opgeslagen van de opvolger 'Purple Venom'. Berlijn voedde me ook met inspiratie. Met Brennt zit er nog muziek in de pijplijn."Onder deze nom de plume hoopt hij in post-coronatijden veel te kunnen optreden. Als elektronisch artiest, maar ook als dj. Hij zou zijn skills willen delen met de aankomende muzikale generatie. "Ik zou graag jonge gasten willen coachen op het vlak van productie. Het maakt mij niet uit welke muziek ze produceren", besluit Vanneste, die de coronatijden heeft aangegrepen om ook voor STAKE en Raveyards muziek te blijven maken. "Covid-19 is voor mij zeer bevorderlijk voor het componeren van nieuwe muziek. Zelfs Psygasus, het ambient tranceproject met mijn broer Björn Vanbrabant, werd nieuw leven ingeblazen. Door deze vreemde tijden ben ik over mijn - artistiek - bestaan beginnen nadenken. Wat wil ik nog doen en hoe? Anderzijds kan ik niet wachten om weer volop te spelen. Een live publiek blijft de max." 'Purple Venom' verschijnt op het nieuwe Gentse label Kontra Kult Records.