Bregt Vanneuville is 26 jaar en heeft al behoorlijk wat muzikale kilometers op de teller, maar de jeugdige Bruggeling richt zich vooral op het nu. Of de voorbije zomer. Toen verraste hij met 'Post Lockdown Party'. Bij Studio Brussel sprak men begin deze week over "een hele goeie song. Punt." En verder: "Hij heeft met zijn muziek al duizenden streams op Spotify te pakken en kreeg al wat liefde van een aantal Franse radio's. Ook Ryan Tedder, de man achter OneRepublic die al samenwerkte met Beyoncé, Ed Sheeran en Adele, zou fan zijn. Net als onze jury, want ze vinden bij Blue Neuville dé sound van 2020." Ook de tekst ...

Bregt Vanneuville is 26 jaar en heeft al behoorlijk wat muzikale kilometers op de teller, maar de jeugdige Bruggeling richt zich vooral op het nu. Of de voorbije zomer. Toen verraste hij met 'Post Lockdown Party'. Bij Studio Brussel sprak men begin deze week over "een hele goeie song. Punt." En verder: "Hij heeft met zijn muziek al duizenden streams op Spotify te pakken en kreeg al wat liefde van een aantal Franse radio's. Ook Ryan Tedder, de man achter OneRepublic die al samenwerkte met Beyoncé, Ed Sheeran en Adele, zou fan zijn. Net als onze jury, want ze vinden bij Blue Neuville dé sound van 2020." Ook de tekst kan hen bekoren: "When this is all over I'm gonna throw a post lockdown party in my garden. Valt het op dat ook onze jury in lockdown zit? Ik denk het wel, maar ze hebben met Blue Neuville wel de juiste soundtrack om hen erdoor te sleuren."Dit kan tellen, beseft ook Vanneuville. "In deze tijden voelt het als een warme jas. als een toonaangevende radiozender je op een dergelijke manier aan de borst drukt. Ik ben bijzonder aangenaam verrast, ook omdat StuBru toch één van de belangrijkste kanalen is om als jonge artiest een trapje hoger te mikken", schat hij in. "Mocht ik in de finale geraken en dus bij de beste negen behoren, vindt dit weerklank. Een plaats in de top drie zou natuurlijk pas echt de max zijn."Toch is 'Post Lockdown Party' geen zonnige song. Er steekt zelfs ergernis in. Dit was te wijten aan twee nieuwsfeiten die niet meteen met elkaar spoorden: het nog steeds welig tierende racisme in de Verenigde Staten, die leidde tot de moord op zwarten, en de eerste private raketlancering. Een diep gapende kloof tussen de onmenselijkheid van rassenongelijkheid en technologische vooruitgang. "Er steekt evenwel ook hoop in dat lied", geeft Vanneuville mee. "Muzikaal is het allesbehalve donker, want het wordt gedragen door een akoestische gitaar en andere organische instrumenten. Laten we hopen dat er na de huidige zware gezondheidscrisis wereldwijd meer warmte komt in onze relaties."Voor Vanneuville bleek 'Post Lockdown Party' de aanhef van een bijzonder creatieve periode. "Het voordeel van deze semi-quarantaine is dat ik veel meer thuis ben. Dit geeft me de tijd en ruimte om creatief bezig te zijn. Ondertussen zit ik aan een album met nummers die ik enkel nog moet finetunen. De akoestische skeletten moet ik nog muzikaal aankleden", aldus de songwriter-producer. "Mijn plan is om het komende jaar drie singles uit te brengen die bij dance aanleunen. Daarnaast wil ik aan een plaat werken die bij indiepop aanleunt. Ik wil me immers ontwikkelen tot een artiest 2.0, die zich niet op één genre of sound vastpint. Een beetje zoals de broers Stephen en David Dewaele, die als Soulwax en 2 Many DJ's ook van allerlei muzikale walletjes blijven eten. Bij dit alles hou ik er steeds rekening mee dat de song primeert. De productie moet die evenwel zien te versterken. Het komt er op aan de emotie van een song juist te matchen", besluit Bregt.