"Het leek zo echt dat we twijfelden om het gewoon meteen te betalen, alhoewel het ons onmogelijk leek dat we nog een openstaand saldo hadden", zegt Stefanie De Grande (33) uit de Halvemaanstraat in Koekelare.
...

"Het leek zo echt dat we twijfelden om het gewoon meteen te betalen, alhoewel het ons onmogelijk leek dat we nog een openstaand saldo hadden", zegt Stefanie De Grande (33) uit de Halvemaanstraat in Koekelare. "We namen toch contact op met Lampiris en we bleken al niet de eersten te zijn. Pas als je de echte en valse brief van Lampiris goed bestudeert, merk je minieme verschillen op. De kleuren op de valse zijn minder fel, alsof ze gekopieerd zijn. En ook het rekeningnummer verschilt. Maar dat is zowat het enige, ons adres was bijvoorbeeld ook juist. Het is haast perfect nagemaakt, wie niet oplet, loopt zo in de val." Dat beaamt ook de FOD Economie. "De eerste vormen van phishing waren slordig en in krakkemikkig Nederlands, nu zijn die professioneel opgesteld en in verzorgde taal. Wie een sms of mail krijgt, verwijdert die best meteen, en wie gebeld wordt, haakt best meteen in. Onthou: Banken of internetproviders vragen nooit per e-mail of telefoon om uw gegevens te updaten. Ook vragen ze nooit naar paswoorden, gebruiksnamen, of bankgegevens." (JH)