Schietpartij Brugge: parket doet oproep naar getuigen, verdachten blijven aangehouden

Redactie KW

In het hartje van Brugge vond vrijdagavond rond 23.30 uur een schietincident plaats. Een taxichauffeur werd beschoten door een collega. Eén van de drie verdachten is nog op de vlucht. Ondertussen is een onderzoeksrechter gevorderd.

https://www.youtube.com/watch?v=gu0l9WoVUUE

Zondag meldt het parket dat de twee verdachten voor de onderzoeksrechter zijn verschenen en blijven aangehouden. Het parket roept het koppel dat de avond van de feiten is meegereden met het slachtoffer tot aan de Baliestraat op om zich te melden bij de politie. Vermoedelijk gaat het om toeristen die geen getuige zijn geweest van het schietincident zelf.

De feiten deden zich vrijdagavond laat voor. Er ontstond een schermutseling aan het station van Brugge, waarna een man op de vlucht sloeg. Hij werd klemgereden ter hoogte van de Vlamingstraat en werd daar in de nek geschoten. Hij kon nog net tot aan de Markt rijden om hulp te vragen. Zijn toestand is stabiel.

Er zijn drie verdachten: drie broers, van wie twee zich hebben gemeld bij de politie en een derde nog gezocht wordt. Wellicht worden ze zondag voorgeleid. Er is een onderzoeksrechter gevorderd. De aantijging luidt poging moord.

Over de identiteit van slachtoffer en daders wil het parket niets kwijt. Maar naar verluidt zou het slachtoffer een Iraniër zijn en de drie daders Armeniërs.

Het gaat om een incident tussen rivaliserende taxichauffeurs. In taxikringen is te horen dat een dergelijk incident er zat aan te komen. Het is al een hele tijd dat concurrerende taxibedrijven op gespannen voet leven. Het Brugse stadsbestuur, en meer specifiek schepen Hilde Decleer, is bevoegd voor het toekennen van de taxi-vergunningen. Tot voor kort maakten vooral enkele Brugse bedrijven, eenmanszaken of met meerdere taxi’s, de dienst uit en bleef het aantal taxi’s in Brugge eerder beperkt in vergelijking met andere steden.

Decreet

Daar kwam enkele jaren geleden verandering in. “Door een Vlaams decreet waren wij verplicht om meer taxivergunningen toe te kennen. Het moet namelijk gaan naar 1 taxi per duizend inwoners. Dat betekent dat we dus eigenlijk verplicht moeten toekennen tot 117 taxi’s, gezien Brugge 117.000 inwoners heeft”, stelt Hilde Decleer. “Aanvankelijk wilden we dat eerder traag invoeren, maar enkele aanvragers die niet meteen hun vergunning kregen dreigden in beroep te gaan. Er was ook een rechterlijke uitspraak die stelde dat we niet meer mochten weigeren. Het spreekt voor zich dat dit tot wrevel leidde bij taxibedrijven die al van oudsher actief zijn in onze stad. Die zagen plots veel meer concurrenten opduiken, dus de koek moest in meer en kleinere stukken verdeeld worden.”

Politiemensen zijn in de Vlamingstraat op zoek naar een 'klein voorwerp', mogelijk een kogel.
Politiemensen zijn in de Vlamingstraat op zoek naar een ‘klein voorwerp’, mogelijk een kogel.© Davy Coghe

“Ik ontving veel protestberichten, maar als stedelijke overheid hebben wij ons te schikken naar de Vlaamse decreten ter zake”, vervolgt de schepen. “Een probleem is ook wel dat wij, als middeleeuwse stad met veel kleine nauwe straatjes en pleintjes, niet voorzien zijn voor de benodigde standplaatsen. Dus nu zijn we nog altijd actief naar bijkomende taxi-standplaatsen.”

Schepen Decleer laat verstaan dat de bijkomende taxivergunningen in grote mate werden ingenomen door mensen van vreemde origine. “De taxisector is immers ook wel een knelpuntberoep. Het is geen evidente sector, met die vaak nachtelijke werkuren. Je kunt dat vergelijken met veel jobs in de horeca die door vreemdelingen worden uitgeoefend”, gaat schepen Decleer voort. “Er zijn dus veel verschillende nationaliteiten in de sector en we merken dat bepaalde groepen zich verenigen en vaak niet zo positief staan tegenover elkaar. Zo zijn er bijvoorbeeld Afrikanen actief, maar ook Albanezen. En die kunnen niet altijd zo goed met elkaar overweg.”

Conflicten

“Er zijn al groepen chauffeurs bij de burgemeester en bij mezelf langs geweest om te klagen over racisme en verwijten”, vervolgt Hilde Decleer. “Het wordt vooral moeilijk als het wat kalmer is en er dus weinig klanten zijn. Als de taxistandplaatsen op een bepaalde locatie, bijvoorbeeld op de Markt, allemaal benomen zijn dan mogen er geen andere taxi’s meer komen bijstaan. Dat leidt soms tot conflicten als ze dit dan toch gaan doen. Dan lopen ze elkaar in de weg of trachten klanten van elkaar af te snoepen. Het is dus zeker geen evidente sector. Of het schietincident daar iets mee te maken heeft kan ik niet zeggen; ik ken daar nog geen details van. Het is wel zo iedere taxichauffeur door onze diensten gescreend wordt en dat ze een attest van goed gedrag en zeden moeten voorleggen. Ze moeten ook een korte opleiding volgen en een test afleggen; in het Nederlands zodat we er ons kunnen van vergewissen dat ze de taal machtig zijn.”

(JVM/PDV/TV)

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.