Rekening van Alison Bael werd geplunderd na verkoop op zoekertjessite

Christophe Lefebvre
Christophe Lefebvre Medewerker KW

Een armbandje van 30 euro en enkele klikken van de muis. Meer was er niet nodig om de rekening van Alison Baele (17) te plunderen. Een verkoop op een zoekertjessite draaide uit op een financieel drama voor de Kortrijkse studente. “We konden enkel machteloos toekijken hoe ons geld smolt als sneeuw voor de zon.”

Het verhaal van Alison begint met liefdesperikelen die bij het tienerleven horen. “Ik had een armbandje gekocht om cadeau te doen aan mijn toenmalig vriendje. De relatie liep op de klippen en daar stond ik dan met het cadeau.” Alison deed vervolgens wat duizenden mensen dagelijks doen: ze trok richting online koopjessites. “Het was bijna nieuwjaar dus gooide ik nog snel een advertentie online. Het was niet echt iets nieuws voor mij, ik koop en verkoop immers met de regelmaat van de klok gebruikte zaken op het internet. Het armbandje trok niet de aandacht op Facebook maar via de site 2dehands.be kreeg ik plots wel een berichtje van een zekere Anna Petit uit Charleroi.”

Als doorwinterde internaut was Alison eerst wat achterdochtig maar tijdens de eerste gesprekken bleek er geen vuiltje aan de lucht. “Ik kreeg in het verleden al te maken met mensen die me probeerden een loer te draaien maar die vielen altijd snel door de mand. Hier was het bericht in mooi Nederlands geschreven en de koper ging akkoord om het geld eerst over te schrijven. Als kers op de taart zag ik dat die Anna al jaren actief was op de website. Onmogelijk om me beet te nemen op die manier dacht ik. De realiteit draaide anders uit helaas.”

Ingenieus systeem

Via een ingenieus systeem slaagde de cybercrimineel erin toegang te krijgen tot de rekening van Alison en haar ouders. “Ik kreeg een bericht met de vraag een IBAN verificatie te doen op de site van 2dehands.be” verzucht Alison. “Ik drukte via mijn GSM op de link en ik kwam op een pagina terecht die als 2 druppels water op de officiële site leek. Nadat ik op de link had gedrukt, kreeg ik via mijn telefoon ook de melding dat de app van 2dehands.be actief was. Hoe ze dit hebben geflikt, ik weet het niet maar het had er dus alle schijn van dat dit een legitieme transactie was. Toen werd het stil aan de andere kant van de lijn.”

De koper, Anna Petit, liet niets meer van zich horen en Alison veronderstelde dan ook dat ze geen interesse meer had in de aankoop. “Een week later waren mijn ouders enkele online betalingen aan het doen, toen er paniek uitbrak”. De cybercriminelen hadden totaal geen interesse meer in het armbandje, de rekening daarentegen werd volop gebruikt. “Er gebeurde een overschrijving naar een onbekende rekening en er werden ook verschillende online aankopen geplaatst.” Alison kon, samen met haar ouders, live de plundering van hun rekening volgen. “Ze kochten ook een digitaal uurwerk bij Vandenborre en 2 iPhones bij Mediamarkt. In totaal waren we 4000? kwijt. We wisten niet wat we zagen en namen meteen contact op met de politie. Daar hoorden we dat we pas de volgende dag een afspraak konden maken voor een klacht. Ondertussen hadden we ook contact met zowel de bank als Vandenborre en Mediamarkt. De bank kon de overschrijving ongedaan maken en via Cardstop werden ook al onze kaarten geblokkeerd. Vandenborre annuleerde meteen de bestelling en stuurde het geld terug maar bij Mediamarkt verliep het niet zo vlot. We bleven mailen en bellen maar ze wilden niet reageren zolang er geen klacht was. Toen we dan uiteindelijk onze afspraak te pakken hadden, had Mediamarkt al 1 van de 2 iPhones verzonden. Uiteindelijk werd de schade ‘beperkt’ tot slechts 1000 euro en het lijkt er sterk op dat we die dan ook definitief kwijt zijn.”

Geen goed oog is

Door gebruik te maken van een uitgekiend systeem wordt het voor de politiediensten erg moeilijk om de daders daadwerkelijk te vinden. “Niemand weet wie die Anna echt is” sluit Alison af.

“We kwamen ondertussen ook al te weten dat die ene iPhone naar een soort van postbus werd verzonden. De politie zet alles op alles om die mensen op te sporen maar we hebben er geen goed oog in. Waar ik nog het meest van al van schrik is dat 2dehands.be niet eens de moeite deed om ons te helpen. We hebben gemaild en gebeld maar verder dan een antwoordapparaat kwamen we niet. Ook het profiel van die Anna hebben we al verschillende keren gerapporteerd maar het blijft gewoon actief. Via Facebook kreeg ik ondertussen al ontelbare berichten van mensen die er ook mee werden geconfronteerd maar de site zelf hult zich in stilzwijgen. Oplichters worden beter en beter maar zoekertjessites zouden best wel wat meer op preventie mogen inzetten. Ik wil dan ook iedereen waarschuwen: geef nooit cruciale bankdetails door via sites anders dan je eigen bank en al zeker niet als een onbekende ze vraagt. Voor je het weet ben je alles kwijt.”

Rekening van Alison Bael werd geplunderd na verkoop op zoekertjessite

Rekening van Alison Bael werd geplunderd na verkoop op zoekertjessite

Rekening van Alison Bael werd geplunderd na verkoop op zoekertjessite

Rekening van Alison Bael werd geplunderd na verkoop op zoekertjessite

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier