Trucker in beroep tegen veroordeling na dodelijk ongeval met fietsster Kato (12) in Zwevegem: “Een kaakslag voor de nabestaanden”

© Getty Images/iStockphoto
Redactie KW

De 56-jarige vrachtwagenchauffeur die op 18 september 2020 in Zwevegem betrokken was bij het dodelijke ongeval waarbij fietsster Kato Vandenbogaerde (12) uit Zwevegem het leven liet, gaat in beroep tegen zijn veroordeling. In eerste aanleg vond de trucker al dat hij geen schuld trof aan het ongeval omdat hij de fietsster niet raakte. De politierechter oordeelde toen anders.

De vrachtwagenchauffeur kreeg op 24 oktober van de Kortrijkse politierechter een voorwaardelijke celstraf van 6 maanden, een boete van 4.000 euro en een rijverbod van 6 maanden. “Hij had zelfs dúbbel voorzichtig moeten zijn”, stelde de politierechter.

Op die fatale vrijdagochtend was trucker Roland R. eigenlijk de weg kwijt. Hij was op weg van Sint-Baafs-Vijve (Wielsbeke) naar Deerlijk, maar na een verkeerde afslag verzeilde hij rond schooltijd in de Bekaertstraat in Zwevegem. Daar reden ook Kato en haar vriendinnetje naast elkaar met de fiets. Hij bleef eerst achter de meisjes rijden, maar startte uiteindelijk toch een inhaalmanoeuvre. Hij startte zijn inhaalmanoeuvre nog voor de weg naar een breedte van 4,70 meter versmalde, maar was hen voor de versmalling nog niet gepasseerd. Tijdens zijn manoeuvre haakten Kato en haar vriendinnetje met de fiets in elkaar en kwamen ze ten val. Kato belandde onder de wielen van de vrachtwagen en was op slag dood.

“Het ongeval had vermeden kunnen worden als de vrachtwagenchauffeur zijn inhaalmanoeuvre had uitgesteld”, legde de openbare aanklager tijdens de pleidooien uit waarom hij de man voor de politierechtbank daagde. “Hij kon niet garanderen dat hij minstens 1 meter afstand van de fietssters kon bewaren. Fietsende tienermeisjes zijn Wout Van Aert niet, die tot op 1 millimeter kan rijden.”

Inschattingsfout

“De trucker moet dubbel voorzichtig zijn bij kinderen en bejaarden, zo staat het zelfs in de verkeerswet”, aldus advocaat Bram Van den Bunder, die de ouders van Kato bijstond. “Zelfs al was er de mogelijkheid om 1 meter afstand te laten, dan nog moest hij zo voorzichtig zijn en zijn inhaalmanoeuvre uitstellen. Hij maakte een inschattingsfout.” Drie deskundigen lieten hun licht schijnen op het ongeval. Hoeveel afstand de vrachtwagen tussen Kato had gelaten, varieerde van 64 centimeter tot 140 centimeter.

“Zoeken naar een schuldige is een natuurlijke reflex”, verdedigde advocaat Hans Herbrant de trucker. “Maar die is er niet altijd, zoals hier. De vrachtwagen raakte de fietssters niet, hij mocht inhalen en er was voldoende ruimte om dat te doen. De fietssters haakten in elkaar, maar daar had de vrachtwagen(chauffeur) noch de fietssters schuld aan.” Hij vroeg de vrijspraak voor de vijftiger die al een lange loopbaan als vrachtwagenchauffeur heeft.

Onnodige risico’s

Daar ging de Kortrijkse politierechter niet op in. Volgens haar had de trucker dubbel voorzichtig moeten zijn en zorgde hij er met zijn inhaalmanoeuvre voor dat de fietsende kinderen weinig manoeuvreerruimte meer hadden. “Hij heeft onnodige risico’s genomen en gevaarlijk rijgedrag vertoond”, aldus het vonnis van de politierechter. “Hij kon zien dat de weg versmalde en de afstand te nauw werd. Toen zijn inhaalmanoeuvre aan de versmalling nog niet voltooid was, zette hij het manoeuvre toch verder. Met de staat van het wegdek was er geen probleem en Kato maakte zelf geen fout.”

Kaakslag

“Een belangrijk signaal dat een vrachtwagenchauffeur toch dubbel voorzichtig moet zijn, zelfs als er van een aanrijding geen sprake is of er eventueel 1 meter afstand is”, vond advocaat Bram Van den Bunder. Kato’s mama Wendy reageerde tevreden op het vonnis en hoopte de gerechtelijke procedures achter de rug te kunnen laten. “Dat er nu beroep wordt aangetekend is voor de nabestaanden toch wel een kaakslag”, aldus Bram Van Den Bunder. (LSi)

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.