Carl Vyncke is vijf jaar woordvoerder van de politiezone Riho: “Sociale media hebben héél veel veranderd”

Carl Vyncke: “Eén iets is de afgelopen vijf jaar gelijk gebleven, je moet echt op ieder moment bereikbaar zijn.” © STEFAAN BEEL Stefaan Beel
Philippe Verhaest

Exact vijf jaar geleden werd Carl Vyncke hét gezicht van de politiezone Riho. Als woordvoerder en persverantwoordelijke is hij de man die het doen en laten vanuit de zone verduidelijkt en dat doet Carl met zeer veel overgave. “Veertig procent van mijn tijd spendeer ik nog steeds tijdens patrouilles of acties. Zo weet je perfect wat er in de echte wereld leeft. Een absolute voorwaarde vooraleer je je op virtueel terrein begeeft”, zegt hij.

Carl Vyncke (55) is al zijn hele leven in het politiewezen actief. “Al werd het me niet met de paplepel ingegeven”, zegt hij. Met zijn partner woont hij in Izegem, samen met Roeselare en Hooglede een van de gemeenten van ‘zijn’ zone. Hij heeft één zoon – Laurens (31) – en is de trotse opa van Olivier (1,5).

In 1989 ging Carl bij de toenmalige politie van Roeselare van start. “Als agent, onderaan de ladder”, glimlacht hij. “Op mijn vijftiende al wilde ik carrière maken in het leger. Die droom maakte ik een jaar later waar en uiteindelijk ben ik er bij de militaire politie beland. Een leuke tijd, maar aangezien ik daarvoor altijd de verplaatsing naar het Brusselse moest maken, zocht ik een stek dichter bij huis. Zo ben ik in Roeselare beland, een beslissing waar ik nog geen seconde spijt van heb gehad.”

Bodycams zijn bij onze verkeersdienst en interventieploegen standaard geworden

Carl doorliep er zowat alle functies. “Ik ben gestart als agent, maar was ook motard, hoofdinspecteur en sinds 1 januari 2009 commissaris. En sinds juli 2016 ben ik actief als woordvoerder en persverantwoordelijke. Een job die me op het lijf geschreven is.”

Eigenlijk was het logisch dat hij die taak op zich nam, zegt Carl. “Ik was toen al de man die de sociale mediakanalen van onze politiezone voor zijn rekening nam, dus toen ik de vraag kreeg van onze korpschef, heb ik niet lang getwijfeld.” Sindsdien staat Carl in voor alle externe communicatie, het opmaken van persberichten en is hij de directe link met de pers.

24/7 bereikbaar zijn

Al is de inhoud de voorbije vijf jaar ook stevig veranderd. “Eén iets is gelijk gebleven: de voorbije vijf jaar moest ik 24 uur per dag en zeven dagen op zeven beschikbaar zijn. Elke avond ging ik met mijn smartphone op het nachtkastje slapen en ik word nog altijd regelmatig wakker gebeld. Daar moet je mee kunnen omgaan, net als de rest van je gezin. Ondertussen heb ik de klik helemaal gemaakt. En af en toe breekt het woordvoerderschap ook in mijn agenda binnen. Dan moet ik last minute een feest of etentje annuleren omdat een cameraploeg bij ons in de zone een reportage wil komen maken. Daar hoort er allemaal bij.”

De prominente aanwezigheid van sociale media heeft wel een en ander door elkaar geschud. “Die waren er in 2016 ook al, maar minder manifest dan vandaag. Nu zijn die alomtegenwoordig. Ik had destijds niet kunnen denken dat die zo’n impact zouden hebben. Onze Facebook- en Twitterpagina zijn nu essentieel om de burger te bereiken.”

En dat is een mes dat aan twee kanten durft te snijden, zegt Carl. “Aan de ene kant is het een zegen omdat je zo heel snel heel veel mensen kan bereiken. Vooral bij rampspoed – wateroverlast, een zware brand – is dat handig. Maar aan de andere kant moet je ook goed nadenken over wát je verspreidt en hoe je de boodschap verpakt. Eenmaal je op versturen klikt, kan iets zijn eigen leven leiden.”

“Sociale media maken de politie ook veel bereikbaarder. Je zou versteld staan hoeveel berichten we bijvoorbeeld via Messenger (de chatdienst van Facebook, red.) krijgen. Soms staat daar amper iets in: zaken in de trant van er is ingebroken of nummerplaat gestolen. En mensen verwachten altijd dat we meteen in actie schieten. Dat doen we ook, al is het met zo weinig informatie niet altijd even makkelijk. Maar we onderzoeken elke melding of klacht met dezelfde sérieux.”

Laagdrempelig

Wat ook geëvolueerd is: het doen en laten van de politie wordt door iedereen van veel dichter opgevolgd. “Dat heeft ertoe geleid dat bodycams bij onze verkeersdienst en interventieploegen standaard geworden zijn. Op sociale media kunnen volledig uit de context gerukte fragmenten een eigen leven gaan leiden, terwijl het er in de realiteit compleet anders aan kon toe gegaan zijn. Dat was vijf jaar geleden nog compelet ondenkbaar.”

De extra interactie juicht Carl dan weer wel toe. “We kunnen heel snel resultaten van bepaalde acties meegeven en ook argumenteren. Waarom we bijvoorbeeld in een bepaalde straat flitsen voor overdreven snelheid. En we kunnen mensen ook op een laagdrempelige manier sensibiliseren. Wanneer de donkere maanden er aan komen, geven we tips mee over hoe je je woning inbraakveilig kan maken. Zo’n zaken worden best wel gewaardeerd.”

Extra druk

Vandaag telt de politiezone Riho 16.368 fans op Facebook en 2.136 volgers op Twitter. Een stevig aantal, beaamt ook Carl. “Ondertussen krijg ik steun van collega Ulrike Hendryckx op onze kanalen te beheren en de voeden met nieuwe berichten. Geen overbodige luxe, want die constante bereikbaarheid brengt ook druk met zich mee. Mensen verwachten vaak meteen een antwoord, daarom werken we aan een systeem waarbij onze pagina’s de klok rond gemonitord worden.”

Die druk zal de komende jaren alleen maar toenemen, denkt Carl. “Dit wordt dé communicatietool van de toekomst. We zullen zelfs evolueren naar een situatie waar meer virtuele meldingen binnen lopen dan via de telefoon of fysiek. Daar moeten we ons nu al op voorbereiden, maar ik vind het nog altijd razend interessant. Als het van mij afhangt, blijf ik dit tot aan mijn pensioen, voorlopig voorzien in 2026, doen. Maar ik blijf ook het veld op gaan. Veertig procent van mijn tijd spendeer ik tijdens patrouilles of acties. De ideale combinatie, want zo weet je perfect wat er in de echte wereld leeft. Een absolute voorwaarde vooraleer je je op virtueel terrein begeeft.”

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.