‘Pionier van sociale fraude’ uit Wingene moet zich verantwoorden voor de rechter

Eerder dit jaar werden de twee Polen die vijf jaar geleden overleden herdacht © NS
Laurens Kindt

Meer dan vijf jaar nadat twee Poolse truckers omkwamen in een brand heeft de Gentse kamer van inbeschuldigingstelling beslist dat het Wingense transportbedrijf Krismar zich voor de rechter moet verantwoorden.

De ‘pionier van de sociale fraude’ moet zich verantwoorden voor mensenhandel, onvrijwillige doodslag en huisjesmelkerij.

Meer dan vijf jaar procederen heeft het Wingense transportbedrijf Krismar en zaakvoerder Kris Callewaert dus geen stap vooruit geholpen. Het onderzoek naar sociale fraude bij het bedrijf startte op 1 april 2012, na een zware nachtelijke brand in een loods in de Schaapsdreef in Wingene. Daarbij kwamen twee Poolse mecaniciens, Pawel Lawecki (27) en Marcin Adamek (28), om het leven. Zij werkten voor transportfirma Krisma, via een Poolse zusteronderneming. In de loods sliepen maar liefst elf Polen. Naast de twee doden vielen ook nog vier gewonden bij de brand.

Het gerecht zette meteen de grote middelen in bij hun onderzoek naar sociale fraude bij Krismar. Een rogatoire commissie stelde in Polen vast dat het zusterbedrijf in Polen in feite een lege doos was en dat de Poolse werknemers van Krismar eigenlijk volgens de Belgische sociale wetten hadden moeten betaald worden. Het arbeidsauditoraat van Brugge bouwde ondertussen een stevig dossier op tegen het bedrijf. Naast Krismar en zaakvoerder Kris Callewaert zullen ook zijn twee andere transportfirma’s Orotra en Transport Scherrens Callewaert Palletten zich voor de rechtbank moeten verantwoorden.

Het Brugse arbeidsauditoraat zal de beklaagden vervolgen voor mensenhandel, onvrijwillige doodslag en huisjesmelkerij

De beschuldigingen zijn niet min. Het Brugse arbeidsauditoraat zal de beklaagden vervolgen voor mensenhandel, onvrijwillige doodslag en huisjesmelkerij. Voor de brand op zich wordt niemand vervolgd, omdat de oorzaak nooit achterhaald kon worden. Met de rechtszaak wil het arbeidsauditoraat (BTB) komaf maken met het systeem van sociale fraude, waarvan Krismar volgens de Belgische Transportbond de ‘Vlaamse pionier’ is. “In dit systeem verliezen Belgische chauffeurs hun job en moeten Oost-Europeanen aan een hongerloon werken. Dit moet stoppen”, aldus John Reynaert van de BTB. Wanneer het proces doorgaat, is nog niet bekend.

(LK)

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.