Het Oostendse bedrijf werd in april 2017 opgericht door Kevin H., maar werd pas operationeel begin dit jaar. De contracten kwamen binnen, maar rond de zomer doken de eerste problemen op. Verschillende klanten betaalden een voorschot, variërend van 2000 tot 5.000 euro, maar nadien bleef het stil.

"Voordien was er heel veel contact. Maar van zodra het voorschot betaald werd, viel dat weg", zegt Diederik D'Hert uit Houtave. Vrij snel werd duidelijk dat Diederik niet alleen stond. Het Oostendse bedrijf leek overal dezelfde tactiek toe te passen. Na het betalen van het voorschot werd telkens een datum geprikt om de zonnepanelen te plaatsen, maar die werd altijd uitgesteld. "Om allerhande redenen. Er was al een stockbreuk bij de leverancier, dan weer had een technieker zich gekwetst, dan was het te mooi weer. Er was altijd wel iets", klinkt het bij de gedupeerden.

Geen geld terug

Johan Haegeman uit Zerkegem eiste zijn geld terug, maar ving bot. "De zaakvoerder nodigde ons bij hem thuis uit om ons voorschot terug te krijgen. Maar hij arriveerde er pas uren na onze afspraak. Mijn geld kreeg ik niet", reageert hij.

Deze maand kregen de gedupeerden nog een mail van Kevin H. Daarin schreef hij dat de planning door allerhande problemen vertraging opliep. Hij beloofde alle gedupeerden een nieuwe datum, maar daar zijn ze ondertussen nog allemaal op aan het wachten. "Hij beloofde zelfs om het voorschot terug te betalen als de planning niet op tijd tot bij ons geraakte. Toen het weer stil bleef, heb ik daar dus naar gevraagd. Maar mijn geld kreeg ik dus niet terug", zegt Diederik.

Al 20 klachten

In totaal zo'n 25 à 30 gedupeerden wachten vandaag nog steeds op de plaatsing van hun zonnepanelen. Via sociale media kwamen ze in contact met elkaar. Zeker twintig van hen diende al klacht in. De gedupeerden zijn verspreid over gans Vlaanderen.

Advocaat Alexander Wynter verdedigt de belangen van vier gedupeerden uit de regio Hamme. "Het klopt dat er meerdere gelijklopende dossiers zijn", zegt meester Wynter. "Er werd telkens een groot voorschot betaald, tot de helft van de offerte. Nadien kwam de zaakvoerder niet meer ter plaatse, werden afspraken niet nageleefd, en gaf hij na verloop van tijd ook niet meer thuis. Het zijn feiten die zouden kunnen wijzen op oplichting. We zullen ons beraadslagen welke stappen we zullen ondernemen, maar een strafklacht behoort tot de mogelijkheden."

Bij de Oostendse politie kwamen voorlopig nog geen klachten binnen van gedupeerden. "Zij gaan een gezamenlijke klacht doen. Een dergelijke klacht komt dan via de verschillende parketten dan wel bij ons terecht", klinkt het.

Schuld van onderaannemers

Zaakvoerder Kevin H. zit verveeld met de zaak. Volgens hem is hijzelf slachtoffer van onderaannemers die hem in de steek lieten. "Ons bedrijf zorgde voor de verkoop, voor de plaatsing deed ik een beroep op een derde partij. Drie verschillende onderaannemers hebben me echter achtereenvolgens in de steek gelaten. Hierdoor kon er tussen juni en september niets geplaatst worden, maar de bestelbonnen liepen wel binnen. Met alle gevolgen van dien." µ

Kevin kon zijn afspraken niet nakomen, en op sociale media regende het klachten omdat men na het betalen van het voorschot niets meer hoorde. "Eén persoon heeft alles in gang gestoken en stookt andere klanten op. We hebben al zo'n 24 installaties wél correct geplaatst, maar dat verzwijgt men. Ik word afgeschilderd als oplichter, maar zo ben ik niet."

Niet gewild

Een ex-medewerker steunt hem. "Hij heeft dit niet bewust gewild. Dit is een samenloop van omstandigheden. Kevin lijkt me geen oplichter, want hij heeft geen luxueuze levensstijl". Kevin hoopt de gedupeerden alsnog tegemoet te komen.

"De berichten op internet doen ons bedrijf geen goed, want de bestellingen blijven hierdoor uit. Toch zoek ik dag en nacht naar oplossingen. Het is de bedoeling om tegen 16 januari alle bestelde panelen geplaatst te hebben met eigen medewerkers. Als de klanten mij het vertrouwen en de kans willen geven tenminste. In faling gaan wil ik vermijden, want dan zijn de klanten zeker de dupe."

(DJI / TLG)

Het Oostendse bedrijf werd in april 2017 opgericht door Kevin H., maar werd pas operationeel begin dit jaar. De contracten kwamen binnen, maar rond de zomer doken de eerste problemen op. Verschillende klanten betaalden een voorschot, variërend van 2000 tot 5.000 euro, maar nadien bleef het stil."Voordien was er heel veel contact. Maar van zodra het voorschot betaald werd, viel dat weg", zegt Diederik D'Hert uit Houtave. Vrij snel werd duidelijk dat Diederik niet alleen stond. Het Oostendse bedrijf leek overal dezelfde tactiek toe te passen. Na het betalen van het voorschot werd telkens een datum geprikt om de zonnepanelen te plaatsen, maar die werd altijd uitgesteld. "Om allerhande redenen. Er was al een stockbreuk bij de leverancier, dan weer had een technieker zich gekwetst, dan was het te mooi weer. Er was altijd wel iets", klinkt het bij de gedupeerden.Johan Haegeman uit Zerkegem eiste zijn geld terug, maar ving bot. "De zaakvoerder nodigde ons bij hem thuis uit om ons voorschot terug te krijgen. Maar hij arriveerde er pas uren na onze afspraak. Mijn geld kreeg ik niet", reageert hij.Deze maand kregen de gedupeerden nog een mail van Kevin H. Daarin schreef hij dat de planning door allerhande problemen vertraging opliep. Hij beloofde alle gedupeerden een nieuwe datum, maar daar zijn ze ondertussen nog allemaal op aan het wachten. "Hij beloofde zelfs om het voorschot terug te betalen als de planning niet op tijd tot bij ons geraakte. Toen het weer stil bleef, heb ik daar dus naar gevraagd. Maar mijn geld kreeg ik dus niet terug", zegt Diederik.In totaal zo'n 25 à 30 gedupeerden wachten vandaag nog steeds op de plaatsing van hun zonnepanelen. Via sociale media kwamen ze in contact met elkaar. Zeker twintig van hen diende al klacht in. De gedupeerden zijn verspreid over gans Vlaanderen. Advocaat Alexander Wynter verdedigt de belangen van vier gedupeerden uit de regio Hamme. "Het klopt dat er meerdere gelijklopende dossiers zijn", zegt meester Wynter. "Er werd telkens een groot voorschot betaald, tot de helft van de offerte. Nadien kwam de zaakvoerder niet meer ter plaatse, werden afspraken niet nageleefd, en gaf hij na verloop van tijd ook niet meer thuis. Het zijn feiten die zouden kunnen wijzen op oplichting. We zullen ons beraadslagen welke stappen we zullen ondernemen, maar een strafklacht behoort tot de mogelijkheden." Bij de Oostendse politie kwamen voorlopig nog geen klachten binnen van gedupeerden. "Zij gaan een gezamenlijke klacht doen. Een dergelijke klacht komt dan via de verschillende parketten dan wel bij ons terecht", klinkt het. Zaakvoerder Kevin H. zit verveeld met de zaak. Volgens hem is hijzelf slachtoffer van onderaannemers die hem in de steek lieten. "Ons bedrijf zorgde voor de verkoop, voor de plaatsing deed ik een beroep op een derde partij. Drie verschillende onderaannemers hebben me echter achtereenvolgens in de steek gelaten. Hierdoor kon er tussen juni en september niets geplaatst worden, maar de bestelbonnen liepen wel binnen. Met alle gevolgen van dien." µKevin kon zijn afspraken niet nakomen, en op sociale media regende het klachten omdat men na het betalen van het voorschot niets meer hoorde. "Eén persoon heeft alles in gang gestoken en stookt andere klanten op. We hebben al zo'n 24 installaties wél correct geplaatst, maar dat verzwijgt men. Ik word afgeschilderd als oplichter, maar zo ben ik niet."Een ex-medewerker steunt hem. "Hij heeft dit niet bewust gewild. Dit is een samenloop van omstandigheden. Kevin lijkt me geen oplichter, want hij heeft geen luxueuze levensstijl". Kevin hoopt de gedupeerden alsnog tegemoet te komen. "De berichten op internet doen ons bedrijf geen goed, want de bestellingen blijven hierdoor uit. Toch zoek ik dag en nacht naar oplossingen. Het is de bedoeling om tegen 16 januari alle bestelde panelen geplaatst te hebben met eigen medewerkers. Als de klanten mij het vertrouwen en de kans willen geven tenminste. In faling gaan wil ik vermijden, want dan zijn de klanten zeker de dupe."(DJI / TLG)