Uit gegevens die Kamerlid Franky Demon (CD&V) bij minister van Binnenlandse Zaken Pieter De Crem (CD&V) opvroeg, blijkt dat vrachtwagenchauffeurs steeds meer geconfronteerd worden met een lege of geplunderde laadruimte terwijl ze rusten op een snelwegparking. Terwijl er in 2016 nog maar 792 feiten in België werden geregistreerd, waren dat in 2017 er al 980.
...

Uit gegevens die Kamerlid Franky Demon (CD&V) bij minister van Binnenlandse Zaken Pieter De Crem (CD&V) opvroeg, blijkt dat vrachtwagenchauffeurs steeds meer geconfronteerd worden met een lege of geplunderde laadruimte terwijl ze rusten op een snelwegparking. Terwijl er in 2016 nog maar 792 feiten in België werden geregistreerd, waren dat in 2017 er al 980.De stijging was het sterkst in West-Vlaanderen. Daar is het aantal zelfs meer dan verdrievoudigd, van 19 feiten in 2016 naar 67 in 2017. In het eerste kwartaal van 2018 waren het er al 23. Behalve in Henegouwen en Namen is die stijging van het aantal ladingdiefstallen in elke provincie te merken. De criminelen zijn vooral geïnteresseerd in voedsel, kledij en cosmetica. De laatste jaren zijn elektronische accessoires steeds meer in trek.De situatie in West-Vlaanderen blijft ondanks de forse stijging nog mee te vallen. Enkel in Oost-Vlaanderen (36) en Limburg (33) zijn er nog minder ladingdiefstallen. Henegouwen is de zwaarste getroffen provincie, met 339 ladingplunderingen in 2017. Luik (101) en Waals-Brabant (91) vullen de top drie aan."Dit is georganiseerde criminaliteit en die durft zich al eens strategisch verplaatsen", analyseert Franky Demon. "Dat maakt het voor de politie niet altijd even makkelijk om de pijnpunten in kaart te brengen.""Een statische patrouille op élke parking is natuurlijk niet mogelijk. Na de wissel tussen Jan Jambon (N-VA) en Pieter De Crem (CD&V) werden er 40 extra manschappen afgevaardigd naar onze provincie. Maar de uitdagingen, bijvoorbeeld ook die van transmigratie, blijven groot en zorgen ervoor dat de West-Vlaamse wegpolitie verder uitgebreid moet worden. Het komt er bovendien op aan om de parkings nog beter te verlichten en de circuits van de ANPR-camera's te versterken."De Brugse CD&V'er reikt ook de piste aan van private beveiliging. "Wanneer een hotspot wordt vastgesteld, kan dit een manier zijn om te reageren. Zones afbakenen en er extra manschappen voorzien, beperkt in de tijd. In Wetteren gebeurt dit bijvoorbeeld al."De vaakst getroffen West-Vlaamse snelwegparkings in 2017 waren die van Rekkem (31) en Westkerke (22), gevolgd door Roeselare (5), Jabbeke (3) en Mannekensvere (2).