Om hun dienstverlening te verbeteren slaan politiezones Gavers, Grensleie, Mira en Vlas vanaf 1 mei de handen in elkaar. Om niet-dringende aangiften te doen of om niet-dringende klachten in te dienen, kan je vanaf dan een afspraak maken op hun website. "Het systeem werkt net als bij de dokter en moderniseert onze dienstverlening", vertelt Commissaris Dirk Huysentruyt van Politiezone Vlas.

Volgens Commissaris Heidi Decraene van Politiezone Gavers heeft het nieuwe systeem tal van voordelen voor de burger als voor de politiediensten. Zo kan de burger zelf kiezen wanneer het hem of haar het beste past om langs te komen. "Dit vermijdt lange wachttijden aan het loket en maakt het bezoek van de burger aan het politiekantoor een stuk discreter", vertelt ze. Bij het maken van de afspraak moet de burger ook aanklikken waarvoor hij het politiekantoor wil bezoeken. "Zo krijgt hij onmiddellijk informatie over welke documenten hij moet meebrengen. Hierdoor kunnen we een stuk efficiënter werken."

Maar Commissaris Decraene benadrukt dat het nieuwe systeem niet dient om het aantal politiepatrouilles op de baan terug te dringen. "Mensen die dringend politiehulp nodig hebben, moeten nog steeds het nummer 101 bellen en worden onmiddellijk geholpen", verzekert ze. "En wie de dag zelf nog zeker een klacht wil indienen voor bijvoorbeeld slagen & verwondingen mag steeds het politiekantoor bellen om een afspraak de dag zelf vast te leggen." Ook wie nog niet over internet beschikt mag steeds het dichtstbijzijnde politiekantoor bellen voor een afspraak.

(BDV)