https://api.mijnmagazines.be/packages/navigation/

Frank (60) wijst bestuurder op maximumsnelheid, maar nog voor hij het goed beseft, krijgt hij klappen

De ogen van Frank Delaere zitten nog altijd blauw en dik. Vorige week vrijdag werd hier aangevallen langs de Brugsesteenweg nadat hij een bestuurder aanmaande trager te rijden.© Olaf Verhaeghe
De ogen van Frank Delaere zitten nog altijd blauw en dik. Vorige week vrijdag werd hier aangevallen langs de Brugsesteenweg nadat hij een bestuurder aanmaande trager te rijden.© Olaf Verhaeghe
Olaf Verhaeghe

Een duidelijke vraag om trager te rijden langs de Brugsesteenweg leverde Kuurnenaar Frank Delaere twee blauwe ogen en een gebroken neus op. Twee mannen vielen de zestiger vorige vrijdag aan langs de kant van de weg. “Allerlei verkeersinbreuken en zelfs agressie is hier dagelijkse kost”, zucht de buurtbewoner die al langer de te hoge snelheid aankaart. “Deze vorm van terrorisme moét stoppen.” Burgemeester Francis Benoit (CD&V) geeft Frank Delaere gelijk en dringt bij Wegen en Verkeer aan op extra maatregelen.

Zijn ogen zitten nog altijd blauw en dik, zijn neus staat scheef en de pijn in zijn heup steekt. De verkeersagressie die Frank Delaere (60) vorige vrijdag doormaakte, laat littekens na. Frank woont intussen dik twintig jaar langs de Brugsesteenweg in Kuurne, op een steenworp van de Stokerijmolen. Ter hoogte van die molen maande hij die vrijdagmiddag een snelle bestelwagen aan wat vaart te minderen. “Ik doe dat hier vaker, want ik zie dat als mijn burgerplicht”, zegt hij. “Je hoeft hier maar een paar seconden buiten te staan en je kan de overtredingen beginnen tellen. Gemakkelijk tot 4.000 per dag. Het is absurd. Dit is een zone 50, maar de gemiddelde snelheid ligt hier ongetwijfeld een stuk boven de zeventig kilometer per uur. Ook bij die zware vrachtwagens.”

Meteen klappen

Het handgebaar dat Frank deed, schoot bij de bestuurder van de witte bestelwagen echter in het verkeerde keelgat. “Hij stoof op me af, gooide zijn remmen helemaal dicht en sprong uit de wagen. Alles gebeurde ontzettend snel. Hij begon met te duwen, in de gracht, waardoor ik moeite had om mijn evenwicht te behouden. Plots, voor ik het goed en wel besefte, kwam zijn passagier ook op me afgevlogen. Die verkocht me in een mum van tijd twee stevige vuistslagen in mijn gezicht. Recht op mijn oog en mijn neus. Het bloed gutste er meteen uit.”

Frank kon zich uiteindelijk met veel moeite verweren, waarna de twee mannen samen met een derde, vrouwelijke passagier opnieuw wegreden. “Gelukkig kon ik een deel van de nummerplaat onthouden”, schetst hij. “Helemaal bebloed ben ik naar huis gelopen om meteen de politie te verwittigen. Tijdens die laffe aanval bleef het verkeer hier trouwens continu passeren, maar niemand greep in.” De 60-jarige Kuurnenaar werd voor verzorging overgebracht naar het AZ Groeninge waar naast tal van bloeduitstortingen ook een gebroken neus en een ontwrichte heup werden vastgesteld.

Foto's van kort na het incident tonen de schade: volledig bebloed kwam Frank thuis.© Olaf Verhaeghe
Foto’s van kort na het incident tonen de schade: volledig bebloed kwam Frank thuis.© Olaf Verhaeghe

Al jaren

“Weet je wat het ergste is? Het is niet eens de eerste keer meer dat dit gebeurt”, zegt Frank nog. “In januari 2001 heb ik mijn eerste klacht voor verkeersagressie, hier langs de Brugsesteenweg, ingediend. En vijf jaar geleden werd ik door een bestuurder een gebroken kaak geslagen toen ik hem duidelijk maakte dat hij te snel reed. Het stopt niet, er wordt niets aan gedaan: wij worden hier als buurtbewoner en als burger aan ons lot overgelaten. Ik noem het permanent omgevingsterrorisme, waar wij elke dag, elke minuut slachtoffer van zijn. Dit is opnieuw een breekpunt. Het moet echt ophouden.”

Halfweg februari al zat Frank met zijn zorgen – nog voor de fysieke agressie plaatsvond dus – op het kabinet van burgemeester Francis Benoit (CD&V). “Het gaat trouwens niet enkel om snelheid, ook om lawaaioverlast, illegaal geparkeerde vrachtwagens, het ongetwijfeld ontwijken van rekeningrijden. De lijst is eindeloos”, zegt de zestiger. “Dit stukje Brugsesteenweg, tussen de Sint-Pieterskerk en de rotonde met de Rijksweg, is niemandsland. Er wordt niet naar omgekeken, er komen geen maatregelen en dat allemaal terwijl het levensgevaarlijk is, al helemaal voor fietsers op dit moordstrookje.”

Trajectcontrole?

Burgemeester Benoit geeft Frank Delaere naar eigen zeggen ‘300 procent gelijk’. “Ik deel de frustratie over het eerste deel van de Brugsesteenweg”, zegt hij. “Maar helemaal alleen de confrontatie aangaan, biedt weinig oplossingen. Dat betekent niet dat ik de reacties of de agressie goedkeur, integendeel. Binnenkort zitten we opnieuw rond de tafel, met de politiezone, met de schepen van Mobiliteit en ook met Frank en zullen we verder bespreken wat de toekomst kan en moet zijn. Sowieso is het Agentschap Wegen en Verkeer, wegbeheerder van de N50/Brugsesteenweg, aan zet. Wij kunnen enkel een signaal geven en concrete maatregelen voorstellen of vragen.”

Frank zelf denkt aan een trajectcontrole en extra snelheidscontroles, naast bijkomende wegsignalisatie die duidt op de maximumsnelheid van 50 kilometer per uur. “Als er één plek is in de wijde omgeving waar trajectcontrole nodig is, is het hier wel”, oordeelt hij. “Geloof mij, binnen de week heb je de kost terugverdiend met alle boetes. Vandaag kan je hier als chauffeur zomaar doen wat je wilt. Ik pik dat niet langer.”

Lees meer over:

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.