Familieleden noemden Ivo Poppe ‘Het Vaticaan’

© LK
Laurens Kindt

Op het assisenproces tegen Ivo Poppe, de 61-jarige ex-diaken uit Wevelgem die terecht staat voor oudermoord en de moord op ‘een tiental’ andere mensen, zijn vanmorgen zijn ex-schoonzussen Monique Vercaemer en Marie-Christine Devos komen getuigen. In scherpe bewoordingen rekenden ze af met hun voormalige schoonbroer.

De vrouw wist na de arrestatie van Ivo Poppe in mei 2014 niet wat er aan de hand was. “Lutgarde belde om te zeggen dat er iets met Ivo was. Wij dachten nogal lacherig dat Ivo misschien gedronken had en ergens op de politie was gebotst. We vonden dat grappig omdat Ivo nooit dronk. Lutgarde zei echter dat het veel erger was. Toen ze over euthanasie begon, dacht ik al dat hij misschien met de dood van mijn vader te maken had. We vroegen het aan Lutgarde of dit klopte, want we hadden dat al in de krant gelezen, en Lutgarde antwoordde ‘bah ja, wat denk je zelf?’. Ik ben enorm kwaad op Ivo, nog altijd. Wij gaan eraan ten onder“, aldus Monique Vercaemer.

Te min voor godsdienst

Toen Ivo zijn ondertussen ex-echtgenote Lutgarde Vercaemer leerde kennen, was er nochtans geen vuiltje aan de lucht. “We waren blij met zo’n jonge gast als Ivo in de familie. Wij waren een familie die graag leute maakte en Ivo was een plezierige, jonge gast. Maar dat veranderde. Plots trok hij zich terug, werd hij stiller en had hij overal commentaar op. Toen hij zei dat hij diaken zou worden, sloeg dat in als een bom. Iedere zondagavond was het in onze familie pintjesavond, dan dronken we allemaal een paar pintjes en vertelden over onze week. Maar de familie groeide uit elkaar, we zagen elkaar minder. Op Nieuwjaar ook, plots mochten we elkaar geen gelukkig nieuwjaar meer wensen, maar was het Ivo die binnen kwam en zei ‘de vrede zij met u’. Over godsdienst mochten we helemaal niet meer praten. Hij gaf ons het gevoel dat we daarvoor te min waren”, getuigde Monique Vercaemer.

Plots trok hij zich terug, werd hij stiller en had hij overal commentaar op

Volgens de voormalige schoonzus van de beschuldigde gedroeg Ivo Poppe zich als een soort dictator. “Godsdienst, reizen, de studies van onze kinderen, zelfs de koers: we mochten daar allemaal niet meer over praten. Dat was te min. Hij stuurde ons zelfs een brief waarin hij schreef dat hij ons gelukkig gezinnetje eens overhoop zou halen omdat we te veel met ons werk en met geld bezig waren. Ivo gaf de indruk een fundamentalist te zijn. Mijn kinderen weigerden nog mee te komen naar familiefeestjes als hij er zou zijn. Ze noemden hem ‘Het Vaticaan’ of nog ‘de God van Wevelgem’.

Kritiek

Ook een andere voormalige schoonzus van Ivo Poppe had weinig lovende woorden voor de beschuldigde. “Hij nam het ons enorm kwalijk dat we nog op skireis waren geweest terwijl de moeder van mijn man in het ziekenhuis lag. Hij zei dat we moesten verrotten in miserie. Ivo had altijd op alles kritiek en commentaar. Als we op reis gingen of een nieuwe auto kochten, zei hij dat we dat geld beter aan de arme kinderen zouden geven. Hij had zijn idee en iedereen moest dat volgen. Ik heb hem dikwijls gezegd dat hij zich God de vader waande. We hadden dan ook weinig contact. We bezochten de familie van mijn man alleen nog als Ivo er niet was”, getuigde Marie-Christine Devos.

In de loop van de dag komen nog enkele nabestaanden van mogelijke slachtoffers van Ivo Poppe getuigen. Het gaat om echtgenoten, kinderen of kleinkinderen van mensen die overleden in het Sint-Jorisziekenhuis in Menen, in de periode dat Ivo Poppe er werkte. Volgens de aanklacht heeft Ivo Poppe de hand in ‘minstens tien’ overlijdens, maar het gerecht kon nooit namen plakken op die slachtoffers. Ivo Poppe beweert zelf dat hij zich die namen niet meer kan herinneren. Na de arrestatie van Ivo Poppe in mei 2014, en de bijhorende media-aandacht, stapten heel wat mensen naar het gerecht omdat ze vermoedden dat Poppe ook de hand had in het overlijden van hun familielid. Dat kon echter nooit hard gemaakt worden. Behalve het Brugse bisdom en het AZ Delta stelt zich dan ook niemand burgerlijke partij op dit proces.