Op 22 december vorig jaar scheurde G.K. (24) uit Gistel omstreeks 5.30 uur met de BMW van zijn vader langs de Diksmuidebaan in Ichtegem. Het was donker, het regende en de jongeman reed 110 kilometer per uur waar slechts 50 was toegelaten.
...

Op 22 december vorig jaar scheurde G.K. (24) uit Gistel omstreeks 5.30 uur met de BMW van zijn vader langs de Diksmuidebaan in Ichtegem. Het was donker, het regende en de jongeman reed 110 kilometer per uur waar slechts 50 was toegelaten. De onervaren chauffeur, die met een voorlopig rijbewijs reed en onder invloed van alcohol was, verloor de controle over het stuur waarna zijn voertuig een gevel en een boom raakte en tientallen meter verder op het dak tot stilstand kwam.De gevolgen van de roekeloze rit waren niet te overzien. Passagier Emilie Stevens (20) uit Ruddervoorde werd uit de wagen geslingerd en overleed ter plaatse. G.K. en twee andere inzittenden, onder wie de zus van Emilie, kwamen er met lichte verwondingen vanaf. De politierechter veroordeelde G.K., die tussen 2014 en 2017 al vier keer veroordeeld was voor rijden zonder geldig rijbewijs, in juni tot drie jaar cel, waarvan twee effectief, vijf jaar rijverbod en een jaar alcoholslot.Maar G.K. weigerde zich neer te leggen bij die straf en tekende beroep aan. "Mijn cliënt kreeg een zwaardere straf opgelegd dan diegene die het openbaar ministerie gevraagd had", stelde advocaat Timothy Lanssens vrijdag bij de nieuwe behandeling van de zaak in de Brugse strafrechtbank. "Bovendien werd hij in de pers en op sociale media afgemaakt. Hij is ook zijn werk kwijtgespeeld. We vragen dan ook een mildere bestraffing." De raadsman hamerde ook op het feit dat Emilie haar gordel niet droeg. "Mocht zij dat wel hebben gedaan, was ze net als de anderen na een paar dagen uit het ziekenhuis geweest."Het openbaar ministerie vroeg de bevestiging van het bestreden vonnis. "Het is ongehoord dat zo iemand aan die snelheid en in die omstandigheden met de wagen reed", fulmineerde de procureur. "Het is normaal dat je dan als onervaren chauffeur de controle over het stuur verliest." Hoewel Emilie in de politierechtbank voor een vierde aansprakelijk werd gesteld voor haar overlijden omdat ze haar gordel niet droeg, legde de procureur de verantwoordelijkheid hiervoor bij G.K. "Als chauffeur moet je altijd controleren of alle inzittenden hun gordel dragen", besloot hij.De advocaten van de nabestaanden reageerden geschokt op de houding van G.K. "Hij wentelt zich hier zowaar in de slachtofferrol", stelde meester Katrien Neyens. "Maar het is toch normaal dat hij als een doodrijder bestempeld wordt in de media? In de krant komen geeft je geen recht op strafvermindering.""Bovendien was de beklaagde nog geen maand na het ongeval opnieuw op Facebook te zien met pinten in de hand. Dan moet je toch niet verbaasd zijn als daar commentaar op komt? De beklaagde is duidelijk totaal niet onder de indruk van wat hij veroorzaakte. Op de spoeddienst kon hij niet meer zeggen waar het ongeval juist gebeurd was. Toen de politie er arriveerde lag hij zelfs te slapen in een bed, terwijl hij goed wist dat zijn vriendin dood was."G.K. kreeg op het einde nog even het woord maar kon niet veel meer uitbrengen dan dat "het hem speet". De uitspraak volgt op 9 oktober. (AFr)