Gerda Verbeke (44) uit Vichte merkt een trend van de verstedelijking van de dorpen. De vraag naar woningen blijft stijgen en men wil het groen vrijwaren. Toch heeft Gerda bij deze trend geen goed gevoel: "In Vichte zijn heel wat oude huizen die de deelgemeente zijn karakter geven, het huis van familie Dewaele in de Peter Benoitstraat was er zo één. Het huis bepaalde de charme van Vichte. Maar helaas moest het plaats ruimen voor een appartementsgebouw", vertelt Gerda.
...

Gerda Verbeke (44) uit Vichte merkt een trend van de verstedelijking van de dorpen. De vraag naar woningen blijft stijgen en men wil het groen vrijwaren. Toch heeft Gerda bij deze trend geen goed gevoel: "In Vichte zijn heel wat oude huizen die de deelgemeente zijn karakter geven, het huis van familie Dewaele in de Peter Benoitstraat was er zo één. Het huis bepaalde de charme van Vichte. Maar helaas moest het plaats ruimen voor een appartementsgebouw", vertelt Gerda.Gerda begrijpt dat gezinnen tegenwoordig een eengezinswoning niet meer kunnen betalen. "Maar er zijn ook andere opties dan appartementen, co-housing biedt een mooie oplossing de gezinnen hebben een tuin én de charme van het dorp wordt bewaard", besluit Gerda. In Anzegem zijn ook andere stemmen te horen, Camiel Derycke (77) woont naast de appartementen op het Dorpsplein in Anzegem. Vroeger stonden er op de plaats van de appartementen drie huizen, één van die huizen werd een tijdje gebruikt door de KAJ, tot het pand onbewoonbaar werd verklaard waardoor ze verhuisden naar De Wortel. Camiel laat zich positief uit: "Het is veel netter geworden, het is een heel ander zicht als je nu de Statiestraat naar boven rijdt. Vroeger keek je op een huis dat aan het verkrotten was, nu op een fijn modern appartementsgebouw." Camiel stelt zich wel vragen bij de beschikbaarheid van parkeerplaatsen. Rik Colman, schepen van Huisvesting en Woonbeleid (CD&V), merkt ook op dat de politiek moet nadenken over een nieuwe manier van wonen. "Maar het staat iedereen vrij om te bouwen binnen de vastgelegde normen. Als iedereen zich aan de regels houdt, mag natuurlijk een appartement gebouwd worden. Al maak ik wel de kanttekening dat we nooit zullen toelaten om overal appartementen te bouwen", vertelt de schepen. Wat het parkeerprobleem betreft, moet er voor elk appartement een equivalent van 1,7 parkeergelegenheden voorzien worden. Voor een huis van tien appartementen moeten er dus 17 parkeerplaatsen gemaakt worden, dat kan ondergronds. "Misschien moeten we appartementen ook anders gaan inrichten, we werken nog altijd met iedereen zijn eigen voordeur en venster. Om een voorbeeld te geven: op een flat heeft iedereen een eigen wasmachine, die gebruik je maar twee dagen in de week. Als je nu een gemeenschappelijke wasruimte maakt met twee wasmachines bespaar je al heel veel ruimte", besluit de schepen. (XC)