126.000 wagens per jaar extra in Haven van Zeebrugge

Redactie KW

Tijdens een seminarie in Tokio bevestigde Hiroki Harada, topman van NYK-dochter ICO (International Car Operators), dat zijn groep nieuwe investeringen plant in Antwerpen en vooral Zeebrugge. Op termijn wil ICO zijn concessie aan de Bastenakenkaai nog verder uitbreiden. Bovendien bevestigt afgevaardigd bestuurder Marc Adriansens dat ICO de Mazda-trafiek voor de UK vanaf 1 april 2009 naar Zeebrugge haalt. Goed voor 126.000 wagens per jaar en 80 jobs.

„De belangrijke uitbreiding in Zeebrugge komt er door een aanhoudende groei van de volumes verscheepte nieuwe wagens. Zopas hebben we een belangrijke trafiek binnen kunnen halen van het Japanse Mazda. Nieuwe wagens zullen in Zeebrugge vanuit Japan worden aangevoerd, bij APZ een PDI-centrum passeren en terug worden geladen voor de Britse en de Ierse markt”, aldus Marc Adriansens.

„ICO is een volle dochter van het Japanse NYK (Nippon Yusen Kaisha), ‘s werelds grootste rederij en een van de belangrijkste logistieke dienstverleners ter wereld. Het is een goederenbehandelaar die in Europa meerdere terminals uitbaat, ondermeer in Southampton, Gioia Tauro en Yenikoy, en ook buiten Europa actief is. In ons land zijn dat Antwerpen en Zeebrugge.”

„De belangrijkste terminal én het hoofdhuis van ICO is in Zeebrugge gevestigd. Vorig jaar behandelde ICO hier alleen al meer dan 1.300.000 nieuwe wagens. ICO biedt stevedorings- en PDI-diensten aan. In Zeebrugge is ICO goed voor meer dan 800 arbeidsplaatsen.”(FN)

Uitgebreide versie in Krant van West-Vlaanderen (editie Brugsch Handelsblad) van 10 oktober 2008.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier