WUK NIEUWS (19) : Bart Desmidt van sterrenrestaurant Bartholomeus wil zich alleen nog focussen op zijn restaurant vanaf nu

© Charlotte Therssen
Redactie KW

Elke donderdag bellen we een bekende West-Vlaming op die op dat moment niet in de krant staat en niet op televisie te zien is. Eén vraag: wuk nieuws?

Eind vorig jaar kreeg restaurant Bartholomeus, met chef Bart Desmidt, van de Michelinjury een upgrade van één naar twee sterren. Zijn zaak houdt hij ondertussen al twintig jaar open, en zijn groeiend succes leidde hem ook al naar tal van andere platforms, zoals tv en samenwerkingen met verschillende culinaire merken. In die activiteiten is hij nu stevig aan het snoeien. “Mijn plaats is in de keuken, hier ben ik het allerliefste” zegt hij.

Wie niet met de hoofdbezigheid van Bart vertrouwd is, kent hem onder meer van de nationale tv-reclame voor het bruiswater van Bru of van zijn medewerkingen aan programma’s op Focus-WTV, onder andere in het programma ‘Vispa’. “Hoe graag ik dat ook doe…daar heb ik simpelweg de tijd niet voor. Als ik moet kiezen tussen een evenwichtig leven in mijn keuken en waardevolle momenten met mijn gezin of mezelf voorbij hollen door er nog extra taken buitenshuis bij te nemen, dan weet ik het wel. Het is tijd om naar mezelf te luisteren en dat buikgevoel trouw te zijn. Ik wil er ook constant zijn in de keuken en mijn team steunen en inspireren. Als ik dan eens een zeer zeldzame keer niet in de keuken aanwezig kan zijn, dan wil ik dat ze sterk staan. Ook voor de klanten wil ik steeds aanwezig zijn. We brengen innovatieve kwaliteit, en de betrokkenheid moet meer dan 100 procent zijn.”

Babeluttes by Bart

Het enige waar Bart nog tijd in stopt is het project dat hij lopende heeft bij Delhaize, namelijk van de opwarmmaaltijden. “Maar ook die energie-investering heb ik recent wat teruggeschroefd. Mijn inbreng bestaat nu enkel nog uit het samenstellen van de smaken, dat ik overigens nog steeds met heel veer zorg doe. De maaltijden veranderen ongeveer per 2 à 3 maanden, dus dat is perfect haalbaar voor mijn agenda.”

Ook zijn inbreng in zijn zelf opgericht label BbyB chocolates, heeft hij wat vermindert. ByB is een concept waarbij Bart online pakketjes met pralines en babeluttes verkoopt. De combinatie van chocolade en babeluttes startte in een dessert die Bart aan zijn klanten in het restaurant serveerde. Die combinatie was zo’n winnaar dat hij met zijn ‘chocolade’-idee een webshop opende. De pakketjes kan je trouwens personaliseren met een boodschap. “Het enige wat ik nu nog doe is de smaken bepalen van de pralines. De rest laat ik over aan chocolatier Jan Verleye”, vertelt Bart.

De zomer staat voor de deur en dat betekent uiteraard ook een drukke zomer voor Bart en zijn team. “Voor we daar aan beginnen, gaan we eerst nog heerlijk in verlof van 29 juni tot 12 juli”, besluit hij tevreden.

(CTM)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier