Welke deuren kan Brihang nog openen voor andere West-Vlaamse rappers?

Wouter Verheecke
Wouter Verheecke Medewerker KW

“Bernard is zowel hond als eend”, rapt Brihang in zijn interpretatie van J. Bernardts ‘Wicked Streets’. De jonge Knokkenaar moet het over zichzelf hebben, want met zijn poëtische teksten, acrobatische kwispelbewegingen en atypische beats is Boudy Verleye (24) zonder meer de vreemde eend in de West-Vlaamse hiphopbijt. En toch is het net hij die rapscene vooruit kan helpen, bedacht ik mij gisteravond in Dranouter.

De met Cara Pils en kinderen volgestrouwde bolderkarren richting de camping, de opengeklapte campingstoelen voorbij de PA in de mainstage, de spontane volksdansjes bij een samengetroepte fanfare … Alle clichés waren in hoopjes aanwezig op Dranouter. Niet bepaald mijn idee van festivalbeleving, dus heb ik wel eens beweerd dat je mij daar nooit van mijn leven tegen het lijf zou lopen. Die uitspraak vind ik zelf echter even verwerpelijk als elk jaar hetzelfde festival aandoen en reeds tickets kopen voor de eerste headliners bekend zijn. Ik kom wél voor de muziek, Wantje, niét voor de sfeer. Een affiche moet mij overtuigen en zo kwam het dat ik vrijdag Dranouter Festival verkoos boven Reggae Geel. In de eerste plaats voor Doe Maar, maar J. Bernardt, Het Zesde Metaal en Brihang waren mooi meegenomen extra’s.

https://www.youtube.com/watch?v=yh5tpN-LdiA

Buiten de provinciegrenzen

De keren dat ik die laatste al aan het werk zag, zijn niet meer op twee handen te tellen. Ik volg hem al van toen hij zich een weg knokte tot buiten zijn eigen geboortestad, wat hem lukte door de samenwerking op te zoeken met provinciegenoten als Walter Ego, J to the C en NTREK. Nog geen vijf jaar later won hij De Nieuwe Lichting van Studio Brussel, was zijn debuutalbum ‘zolangmogelijk’ te horen op Radio 1 en verscheen hij met zijn wezen op de cultuurpagina’s van alle nationale media. Toen Provincie West-Vlaanderen bij hem ging aankloppen om het gezicht te worden van de ‘Oe ist’-campagne tegen zelfdoding, was hij zo slim om ook alle andere Vlaamse provincies te betrekken in het refrein, en zie: nu staan ook zij tussen zijn tourdates.

https://www.youtube.com/watch?v=bRNVWsF0iQ8

De verklaring daarvoor moeten we zoeken in het feit dat Brihang het anders doet. Zijn teksten komen effectief over bij de toehoorder, doordat hij verstaanbaarder is dan Buyse & Kowlier en trager rapt dan veel van zijn collega’s. Bovendien gaat hij niet aan de slag met de typische boombap-beats, die wel eens als één pot nat bestempeld worden door wie niet vertrouwd is met het genre. De performer in hem komt evenwel pas helemaal tot zijn recht op het podium, waar hij ook zijn verleden als turner en zijn creativiteit als beeldhouwer laat zien. Misschien doorstaat hij dan ook wel eerder de vergelijking met Willem Vermandere, die andere West-Vlaamse duizendpoot die succes oogste buiten de eigen provincie.

Cultuur met grote C

Dieter Meeuws is ondertussen zijn vaste podiumpartner en gisteravond kon ook Roeland Horré, die andere NTREK-ker, er eens bij zijn om de verse lakens uit te delen. Brihang maakte netjes duidelijk aan de vele pubers in het publiek dat zij het waren die hèm onder de vleugels namen, niet andersom. Maar toch is het dus uitgerekend die vreemde vogel die nog wat kan betekenen voor de vele andere, talentvolle West-Vlaamse rappers, die nog niet zo dikwijls de weg naar het podium of de media vinden. Denk maar aan VoRRe, nochtans vice-kampioen op het BK Poetry Slam 2016, Low G, nochtans de Bestn Vant Westn die ons land mag vertegenwoordigen op de internationale End Of The Weak-battle in Praag, of Samoerai, misschien wel de allerbeste freestyler van het land.

Here, I said it: big up Dranouter! Om Brihang te boeken als headliner in De Voute, een spot die hij dubbel en dik verdient. Hiphop heeft – terecht – geen al te goeie livereputatie, maar door te bewijzen dat het ook anders kan, bewijst hij tegelijk het hele genre een grote dienst. Aan anderen om het voorbeeld van Dranouter te volgen, maar ook om andere rappers te ontdekken. Dan denk ik trouwens niet louter aan muziekfestivals, maar bijvoorbeeld ook aan Kunstenfestival Watou, leerkrachten Nederlands of de ouders van die pubers in het publiek. Doe net als ik je oogkleppen af en besef dat er kwaliteitsvolle hiphop gemaakt wordt in onze provincie wat je best als Cultuur met grote C mag beschouwen. Het wordt tijd om die gasten met hun petjes en hun laaghangende broeken serieus te nemen!

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier