Bazart bekoort meer dan gillende meisjes met filmende smartphones

Jeroen Laseure

Dag twee van Festival Dranouter en Bazart toonde zich een meer dan waardige afsluiter. Al was er op muzikaal vlak – helaas – geen al te grote concurrentie.

De tijd dat Dranouter Festival enkel geitenwollensokken lokte naar de Westhoek is al een tijd voorbij. Zeker sinds de verhuizing van het festivalterrein naar het dorp tegenover ‘t Folk, willen de organisatoren een breder publiek aanspreken. Al moeten we daaraan toevoegen dat we dit jaar zeker niet de beste muzikale affiche kregen die het festival ooit gehad heeft. Doe Maar kon op vrijdag lang niet iedereen betoveren en ook op zaterdag was het wachten tot Bazart voor de festivalgangers helemaal los konden gaan.

Raymond en de befkapoen

Zaterdagnamiddag leek het festivalterrein herschapen in één grote terrasjesmarkt. Overal zaten mensen in het gras – al dan niet met zelfmeegebrachte campingstoel – te genieten van een drankje, bij het overgrote deel iets alcoholisch. Mandolinman en Opposite Loft Singers zorgden voor sferische achtergrondmuziek en konden bijna de helft van de Mainstage vullen. De Clubstage was dan weer helemaal volgelopen voor het prachtige optreden van Chantal Acda, een absolute aanrader. Ook de Nijghse Vrouwen – met onder meer onze JackoBond – konden meer dan bekoren.

Even voor 20 uur deed zich een kleine volksverhuizing voor op de festivalweide. Raymond van het Groenewoud kreeg de Kayamtent met gemak helemaal vol. Hij begon uitstekend met fijn gitaarspel en zijn nummer ‘Maria’ deed de weide voor het eerst luidkeels meezingen. Daarna schakelde hij over op ballades en verloor hij de aandacht van het publiek. Jammer! Met ‘Twee Meisjes’ kreeg hij de sfeer er gelukkig opnieuw in, met als orgelpunt ‘Meisjes’ waarbij hij 40 vrouwen – jong en oud – op het podium mocht verwelkomen. Als bisnummer bracht hij nog samen met zijn zoon Leander ‘De Befkapoen’ over de kunst van het beffen, of zoals hij het omschreef – likken van de muis. Hits als ‘Vlaanderen boven’ en ‘Ik ben de man’ bleven helaas onaangeroerd liggen. Een gemiste kans?

Gillende meisjes met filmende smartphones

Na Raymond was het de beurt aan Warhaus. Vorig jaar stond Maarten Devoldere nog met Balthazar als afsluiter op het hoofdpodium, nu moest hij die eer laten aan Bazart. Met Warhaus kon hij de Kayam bijna helemaal vullen, al was lang niet iedereen overtuigd van de muziek. Maarten brengt een genre dat misschien niet helemaal thuis hoort op Dranouter, al was er op zijn optreden niets aan te merken.

Tegen middernacht was het dan de beurt aan de jongens van Bazart. O ja, de gillende meisjes met filmende smartphones stonden op de eerste rij. En ook op de tweede, derde, vierde en vijfde. Maar Bazart slaagde er van bij de aftrap in om meer dan de gillende meisjes te bekoren. Frontman Mathieu Terryn kreeg meteen de hele tent mee. En dat voor een vol uur. Nieuwe singles gevolgd door bekende hits, het publiek kon er niet genoeg van krijgen. En met ‘Goud’ bracht Bazart Dranouter ook even in de zevende hemel. De groep toonde zich meer dan aan waardige afsluiter.