“Romeo-frikandellen XXL zijn hét ideale vaccin tegen corona”

Chris, Gunther én Davy met de cheque voor Make-A-Wish, waarop ze terecht fier zijn. © PADI/Daniël
Patrick Depypere
Patrick Depypere Medewerker KW

Op het secretariaat van Make-A-Wish in Mechelen overhandigden De Romeo’s een checque van 12.500 euro aan deze organisatie voor de verkoop van maar liefst 500 km Romeo-frikandellen XXL in de voorbije 365 dagen. Niemand had bij de lancering van deze heerlijke frikandel gedacht dat dit zo’n gigantisch succes zou worden. Tijdens onze babbel nadien gaf Davy Gilles toe : “De Romeo-frikandellen XXL zijn hét ideale vaccin tegen corona”. Algemeen gelach. “Haal dat maar eruit”, riep Gunther ons nog na, maar Chris besloot : “We zijn toch allemaal gelukkig nog niet ziek geworden.” Het goede nieuws : in drie jaar tijd zijn er al méér dan 4 miljoen stuks verkocht, goed voor 1.350 km aan worsten. Een prachtprestatie !

We informeerden in welke provincie er het meest Romeo-frikandellen worden verkocht. Chris : “Totaal geen idee, maar ik denk West-Vlaanderen. Ik ben daar zelfs redelijk zeker van. In West-Vlaanderen kunnen ze redelijk goed eten hé.” Davy : “Ik denk in de provincie Antwerpen.” Gunther : “Is dat hier een quiz misschien ? Ik ga voor de provincie Limburg.”. Davy : “Maar neen, we praten met PADI van de Krant van West-Vlaanderen. Ik ga dus ook voor West-Vlaanderen.” Chris : “Aha eindelijk, waarom zei ik West-Vlaanderen ?”. Algemeen gelach bij de drie Romeo’s.

Eten Chris, Davy en Gunther nog graag een Romeo-frikandel of zijn ze die al beu gegeten ? “Ik eet nog iedere week één frikandel. Mijn dochter van zes jaar eet helemaal alleen één op, maar ik ben eerlijk dat is dan wel zonder frietjes.” Chris : “En mijn dochter van 14 eet in de frituur ook altijd een XXL-frikandel.” Davy : “Ik vind het zelfs niet meer gênant wanneer ik in de frituur sta én ik zie al die reclame van ons staan dat ik mijn ‘eigen worst’ ga bestellen. Waarom ? Omdat ik fier ben dat die gewoon zo lekker is.” Gunther : “Ga ik naar de frituur én ze zien mij, dan nemen ze al spontaan zo’n XXL-frikandel.” Komt er nog een ander exemplaar op de markt ? “Eén worst is genoeg”, bekent Chris. “Dat de onze nog maar 50 jaar op de markt blijft. Ik zeg : schoenmaker blijft bij je worst.” Davy (lacht) : “En de onze is groot genoeg hé.” Gunther : “Beter één goed product op de markt brengen, dan vijf afkooksels van iets.” Davy : “Niemand weet het in feite, maar eigenlijk is onze Romeo-worst hét vaccin tegen corona (algemeen gelach).” Chris : “Er zit iéts in die Romeo-worst.” Davy : “Waarom denk je dat we gelukkig niet ziek worden ?” Chris : “Het geneest niet, maar het zorgt toch voor een vertraagde werking.” De Romeo’s lachen. “Haal dat maar uit uw tekst of we krijgen minister Maggy De Block aan de lijn”, reageert Gunther nog. Maar Davy, Chris en Gunther bedoelden het allemaal goed, want ze zijn toch wel trots dat ze al zoveel XXL-frikandellen verkochten en dat ze daarmee ook het goede doel Make-A-Wish konden steunen.

Met een stralende glimlach en een waardevolle cheque in de hand werden De Romeo’s Chris Van Tongelen, Gunther Levi en Davy Gilles na vier maanden corona-quarantaine dus opnieuw herenigd.Het afgelopen jaar zijn er in de Belgische frituren zo’n 1,5 miljoen stuks verkocht van onze Romeo’s Frikandel XXL, goed voor 500 km worst of omgerekend gingen er de voorbije 365 dagen non-stop meer dan 1 meter worst per minuut over de toonbank. In vergelijking met vorig jaar is er 10 % meer verkocht, waardoor we 1.000 euro extra kunnen schenken aan Make-A-Wish ® Belgium-Vlaanderen, goed voor een totaalbedrag van ?12.500. We willen graag iedereen bedanken die hieraan heeft meegewerkt en ook het komende jaar blijven we de trotse ambassadeurs van onze eigen frikandel. We blijven ook centen doneren waarmee de vereniging zoveel mogelijk wensen van kinderen met een levensbedreigende ziekte kan blijven realiseren”, klinkt het bij De Romeo’s.

De Romeo's, samen met het Vanreusel team : Ine Van Gerven (markteteer), Maurice De Kroon (marketing manager, links) en Paul-Emmanuel Vanreusel (ceo).
De Romeo’s, samen met het Vanreusel team : Ine Van Gerven (markteteer), Maurice De Kroon (marketing manager, links) en Paul-Emmanuel Vanreusel (ceo).© PADI/Daniël

“De cijfers zijn inderdaad indrukwekkend, want sinds de start van de samenwerking en de lancering van ‘De Romeo’s Frikandel XXL’ – op Valentijn, drie jaar geleden – zijn er al meer dan 4 miljoen stuks verkocht, goed voor 1.350 km worsten of de afstand van onze fabriek in Hamont tot Barcelona. De worst krijgt elk jaar meer fans en tijdens de voorbije lockdown-periode was er een opmerkelijke verkoopstijging, die nog steeds aanhoudt. De mensen blijven verzot op 35 cm puur genot”, zegt Maurice de Kroon namens producent Vanreusel. “We willen ook alle Belgische frituristen bedanken voor hun inspanningen, die enorm bijdragen aan dit succesverhaal. Recentelijk is het partnership met De Romeo’s en Make-A-Wish ® opnieuw verlengd en daar zijn we als bedrijf blij mee en bijzonder trots op”, aldus Paul-Emmanuel Vanreusel.

De Romeo's, samen met Hilde Vander Stichele van Make-A-Wish en Paul-Emmanuel Vanreusel.
De Romeo’s, samen met Hilde Vander Stichele van Make-A-Wish en Paul-Emmanuel Vanreusel.© PADI/Daniël

Hilde Vander Stichele,Algemeen Coördinator van Make-A-Wish ® Belgium-Vlaanderen : Wij geloven in de helende kracht van een wens. Als een kind kan geloven dat zijn of haar wens uitkomt, dan kunnen ze ook geloven dat ze beter worden. We zijn heel blij, maar vooral ook dankbaar voor de steun die we krijgen. De centen kunnen we goed gebruiken om het leed te verzachten en om nog meer dromen van kinderen met een levensbedreigende ziekte te laten uitkomen.” (PADI)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier