Clouseau over ‘Tweesprong’: “West-Vlaams? Groot deel van cd werd gemaakt in Middelkerke”

Clouseau kreeg een gouden award tijdens de showcase. © PADI/Bjorn
Patrick Depypere
Patrick Depypere Medewerker KW

Sinds vrijdag 8 november ligt het nieuwe album Tweesprong van Clouseau in de winkel.

De cd was in voorbestelling al goed voor een verkoop van 10.000 albums of een gouden award, die ze kregen tijdens de showcase in feestzaal Eldorado in Humbeek. Tweesprong is de dertiende Nederlandstalige cd van de broers Wauters. Het is een bijzonder eerlijk en emotioneel album geworden. Koen en Kris denken dat ze nog nooit zo’n verzameling straffe songs op één album hebben geplaatst. Dat zeggen ze helemaal niet omdat het vaak het klassieke promoplaatje is : je voelt gewoon dat ze écht trots zijn op hun nieuw album. Clouseau maakte die nieuwe cd met zoveel goesting. De keuze van welk nummer er al dan niet op de plaat mocht komen was een werk van lange adem. Uiteindelijk kwamen ze aan veertien goede liedjes. Geweldige, volwassen popmuziek, zoals alleen Clouseau die kan maken. De ene song is inhoudelijk al wat vlotter verteerbaar dan de andere song. Koen en Kris gaan de moeilijke onderwerpen niet uit de weg, maar ze gaan wel samen er doorheen. We sloegen met Clouseau een babbel in de ICP-studio in Elsene (Brussel), waar dit album werd opgenomen alhoewel deze cd ook een stukje West-Vlaams is.

Drie jaar geleden kwam ‘Clouseau Danst’ uit, nu is er ‘Tweesprong’. Is drie jaar een ideale periode om een volgend album uit te brengen ? Om dan te kunnen zeggen : voila, de cd is af tot in de details. We hebben er veel tijd en energie ingestoken, nu kunnen we dit album lanceren…

Koen : “Drie jaar blijkt een richtperiode, zonder dat we het zelf zo willen. Een album komt uit, het jaar erna gaan we op tournee, het andere jaar doen we iets anders. Dan kunnen we schrijven en opnemen, maar heel dat proces duurt ook een jaar. Voor je terug iets kan uitbrengen, ben je al vlug drie jaar verder. We mogen niet vergeten dat in die voorbije drie jaar ook nog de cd Clouseau30 uitkwam. Ook dat vroeg – samen met de gelijknamige tour – veel tijd.”

Kris : “We hebben het geluk dat wij een plaat mogen maken wanneer wij er zin in hebben. Er is geen druk van een platenfirma. Als we denken aan een nieuwe plaat dan beginnen we er gewoon aan. We gaan niet graag op toer als er geen nieuwe plaat is. We willen nieuwe songs maken en telkens erna gaan toeren. En we doen dat alleen als we goesting hebben.”

Koen : “Wat er ook meespeelt is dat we Clouseau30 hebben uitgebracht – niet dat de mensen dat suggereren of zeggen -, maar je hebt wel zo’n gevoel dat je als fin de carrière wordt bekeken. Zo’n gevoel hebben wij alleszins niet, integendeel. We willen aan iedereen duidelijk maken dat we alive and kicking zijn. We zijn nog lang niet van plan om te stoppen. Dat was de belangrijkste reden om er aan te beginnen. We hebben niet gedacht dat het al drie jaar geleden was. Totaal niet !”

Wanneer je ‘Clouseau Danst’ én ‘Tweesprong’ vergelijkt, wat zijn de grootste verschillen in beide cd’s ?

Kris : “Bij Clouseau Danst wilden we – voor het eerst – een dansbare plaat maken, dus hebben we op dat album allen liedjes gezet waarop men met zijn gat kan schudden. Dat was de insteek. Op zo’n dansbare plaat is het moeilijk om te zingen over iets zwaarwichtigs. Na dat album voelden we – Clouseau30 zat er ook al tussen – dat het tijd was om een diepgravender album te maken. De songs die ons echt triggerden waren die met gewicht, inhoud en verhalen. Het was eigenlijk al vrij snel duidelijk welke plaat het zou worden. Voor we aan de opnames begonnen, hebben we een selectie gemaakt uit 28 songs. Songs die te vrijblijvend aanvoelden, vielen af. Dat waren soms heel toffe songs, vaak met hitpotentieel. Uiteindelijk blijven er veertien liedjes over die nu op de plaat staan.”

In een ontvangen persnota las ik dat Koen en Kris de moeilijke onderwerpen niet uit de weg gaan op de nieuwe cd. Welke moeilijke onderwerpen komen er dan wel aanbod ? Wanneer ik de titels van alle songs bekijk, klinken ze allemaal positief en zou je niet denken dat moeilijke onderwerpen aan bod komen.

Koen : “Dagen zonder zon is niet zo positief. Eigenijk bezingen we de liefde, de schone kant, maar ook de lelijke kant van de liefde die niet altijd aangenaam of makkelijk is. Beide aspecten bezingen we. Dat proberen we met zoveel mogelijk inleving te doen.”

Dit is dus een autobiografisch nummer ?

Koen : “Niet speciaal. Pas op, als een koppel al lang samen is, zijn er niet alleen goede maar soms ook slechte periodes. Vaak zijn het de minder fijne tijden die je inspireren. Als het leven z’n gewone gang gaat, is er doorgaans weinig inspiratie te rapen. Op Tweesprong staat ook de song Zuurstof, die beschrijft hoe broodnodig liefde en passie zijn. De zuurstof om gelukkig te kunnen zijn, want zonder dat gaat het niet. Als je dingen doet – voor ons geldt dat zeker maar we gaan ervan uit dat het voor iedereen ook zo kan zijn – met veel liefde, zoals je hobby, je werk, vrienden… maar wat als dat wegvalt ? Wat schiet er dan nog over ? Niks ! Dat wordt dus ook bezongen. In het liedje California brengen we een verhaal. Die song gaat over een jong meisje dat gelooft dat ze het echt kan maken in de muziekbusiness. Ze droomde ervan om het te maken in de States. Helaas komt ze in handen van foute mensen en maakt ze verkeerde keuzes, raakt ze aan de drugs. Uiteindelijk verliest ze de strijd. California is het enige nummer over een derde persoon. In De tijd zal wel komen hebben we het over het gebrek aan nuances in de huidige wereld. In de (sociale) media verschijnen zo veel zaken op een manier dat men denkt : hoe kan dat in godsnaam gebeuren ?”

Ben je bang voor de toekomst ?

Koen : “Eerlijk gezegd ? Ja ! Ik blijf positief en dit lied is ook wel positief. We moeten geloven dat de tijd wel nog zal komen dat het goed komt. Als je te veel slechte dingen op een hoopje legt – zoals een jaaroverzicht op het einde van het jaar – dan wordt men depressief.”

Kris : “Je zet ‘s avonds het journaal op en je krijgt al direct slecht nieuws te verwerken. Ik kijk zelfs niet meer naar het jaaroverzicht op tv. Té triest !”

Clouseau tijdens de showcase in Humbeek.
Clouseau tijdens de showcase in Humbeek.© PADI/Bjorn

Koen : “Bij de slechte dingen die gebeuren, kan men het hoofd niet in het zand blijven steken. Er zijn ook nieuwssites die de positieve aspecten van het nieuws belichten. Daar gaat die song over. Niet alles is zwart-wit, er zijn ook veel nuances. Dat veel mensen hun repliek kwijt willen op sociale media en hoe grof gebekt dat gebeurt, vinden we jammer… Je houdt het niet voor mogelijk…intriest is het. Er is veel te weinig begrip. Over alle nummers op het album kan ik zo praten. De titelsong Tweesprong gaat over iemand die op het punt staat dat hij het allemaal niet meer weet, maar toch keuzes moet maken. Hij hoopt dat iemand hem gaat helpen. Hoe is hij hierin terecht gekomen ? Patrick, jij hebt ook die keuze moeten maken hé. Jij moest ook op een bepaald moment de klik maken en zeggen : “Okee, nu ga ik voor mezelf én voormijn volledig herstel. Ik geloof in mezelf ! Ik ga dat kunnen, ik ga dat doen.” Zo’n keuzes moet men durven maken en dat vergt moed.”

Is er veel gediscussieerd geweest welke cd-titel jullie zouden nemen ?

Koen : “Neen, het is altijd moeilijk om een titel te vinden, maar meestal gaan we op zoek in onze teksten. Tweesprong is een mooi woord en het past perfect bij dit album. Het is een titel die er staat, die ook veel zegt over de inhoud van de plaat. Deze keer was het dus makkelijk. We hebben al eerdere albums gehad waar het veel moeilijker was en in een geval geen passende naam vonden.”

Kris : “Toen brachten we dus maar een naamloos album uit. Op die cd stond toen gewoon Clouseau.”

Koen (lacht) : “Dat konden we maar één keer doen. Dit ticketje was toen al getrokken en uitgekomen.”

Zijn er bepaalde onderwerpen waarover je absoluut geen liedje zou schrijven ?

Kris : “Neen, als ik schrijf start ik vaak eerst met de muziek. Dikwijls als ik met mijn maat Stefaan Fernande schrijf, zitten we gewoon veel bla bla bla te zingen. Je zingt nog geen woorden. Af en toe flop je er een woord uit en dat triggert je om verder te schrijven met dat woord in je achterhoofd. Uiteraard zijn er dingen waarover je moeilijk kan schrijven. Over liefde kan je blijven schrijven, dat is onuitputtelijk.”

Koen : “Ik had wel gezegd tegen Kris dat we een plaat moesten maken die een eerlijke plaat zou worden. Een album met een hart. We gaan niet schrijven over de Italianen die een voetbalcompetitie winnen hé.”

Kris : “Hugo Mathysen zou wellicht heel goed een nummer kunnen schrijven over computers. Daarover zullen wij nooit zingen, want emotie is een voorwaarde. Soms zeggen wij dat er nooit iets kan gebeuren in je leven, zonder dat Clouseau er een nummer heeft over gezongen. Dat kan ook zo. Wij schrijven altijd liedjes over dingen die we zien gebeuren of zelf ervaren. Onze songs gaan over het leven.”

Ik las dat ook jij teksten aanleverde. Is dat dan een tekst van A tot Z afgewerkt of wordt er dan nog grondig aan gesleuteld met je broer en eventueel met Stefaan Fernande ?

Koen : “Op een bepaald moment ben ik naar Jan Leyers gestapt. Dat had ik me al langer voorgenomen, vooral om samen aan teksten te werken, waar ik al een hele tijd mee bezig was. Daaruit groeide een fijne samenwerking. Frank Vander linden schreef ook mee. Het zijn dus teksten die ik zelf schreef of de aanzet voor leverde. Met Jan besprak ik waarover ik wilde zingen. Ook Kris en Stefaan zorgen steeds voor teksten waar ik voeling mee heb en waar ik mij kan in terugvinden. Dat staat centraal. Gelukkig heb ik voor het schrijven en opnemen van Tweesprong meer tijd kunnen maken dan bij oudere albums.”

Clouseau.
Clouseau.© Filip Van Roe

‘Als je straks gelukkig bent’… is dat een single die eventueel ook voor uw kinderen van toepassing kan zijn. Hun toekomst …

Koen :Heel mijn hart, dat draag ik op aan mijn kinderen. Dat zegt dat de liefde voor uw kinderen zo groot is en dat je in eerder waar zal zijn om hen te steunen. Alles wat je hebt of wat je doet, is voor de kinderen. Als je straks gelukkig bent gaat over iemand waarbij zijn relatie voorbij is. Hij heeft nog veel hartzeer. Het is een man die tegen zijn ex-partner zegt dat zij – ook met iemand anders – gelukkig mag zijn. Het is een super mooi nummer, een aangrijpend nummer.”

‘Tijdmachine’, een lied met een duidelijke boodschap. Is het lang geleden dat je wilde in een tijdmachine kruipen om iets goed te maken ?

Koen : “Soms heb je het druk en ben je moe. Ik heb twee tieners thuis rondlopen. 99 % van de tijd zie ik ze doodgraag, maar tijdens dat éne procent zou ik ze graag eens achter het behang steken. Soms halen ze het bloed vanonder mijn nagels met hun puberstreken. Als je dan je geduld verliest, je maakt je groot, het gaat er luider aan toe, dan voel ik mij achteraf een loser en ben ik wat verdrietig. Maar daarvoor hoef ik geen tijdmachine te hebben. Ik ga mij dan gewoon bij hen verontschuldigen. Dat valt dus al bij al wel mee, gelukkig. Er zijn altijd wel situaties waar je soms bij denkt : misschien had ik dat wat rustiger kunnen aanpakken. Ik weet het niet… Maar het inzien van zo’n fouten maakt je wel de persoon die je nu bent.”

En jij Kris ?

Kris : “Ik vind dat een super toffe insteek voor een song omdat het een mens doet nadenken. Had ik hier een tijdmachine staan, dan maakte ik mijn fouten ongedaan. Mijn conclusie is net dezelfde als Koen. Je maakt fouten en door die fouten weet je wie je bent geworden. De volgende keren pakken we dat anders aan. Voor sommige mensen zou het misschien wel goed zijn, zo’n tijdmachine. Ik zou graag een tijdsmachine hebben voor andere mensen die ik gekwetst heb of waar ik iets tegen gezegd heb wat heel stom is. Voor mij vind ik het niet nodig, want ik leer er uit. Maar sommige mensen heb ik ontgoocheld. Voor die mensen wil ik graag een tijdmachine hebben. In ons 35-jarige bestaan hebben we ook veel dingen fout gedaan. Daar hebben we ook uitgeleerd wat we beter niet meer zouden doen. Dat heeft er mee voor gezorgd dat we voor dit album super konden schrijven en steeds zorgeloos hebben gerepeteerd. Het was een zo goed als vlekkenloos traject. Ik ben ervan overtuigd dat we deze plaat hebben kunnen maken door alle fouten die we vroeger gemaakt hebben.”

De nieuwe cd is er, een tournee kan niet uitblijven. Blijven jullie daar altijd naar uitkijken, naar hét moment dat jullie eindelijk de nieuwe plaat én de oude hits voor een livepubliek mogen zingen ?

Koen : “Daar mag je zeker van zijn ! Een plaat schrijven en opnemen is fantastisch en daarna reacties krijgen als het uit is. Als je het uitbrengt en eindelijk het mag gaan zingen op het podium, dat is zo’n leuk moment. Van Tweesprong gaan we tijdens onze tournee veel nummers spelen. Ook de hits die de mensen al jaren kennen, komen aan bod, we zorgen dat daar bij onze concerten steeds voldoende tijd voor is. We zijn er zo gelukkig mee dat onze tournee die in maart 2020 opstart op een weekend uitverkocht was. Daar zijn we zo dankbaar en blij voor. Het is fantastisch, we zagen het niet aankomen. Door zo veel op te treden, hebben we door de jaren heen een uitstekende live-reputatie opgebouwd. Organisatoren zijn tevreden, de mensen die komen kijken ook. Het is iedere keer een feest. Staan we in het Sportpaleis, dan hebben we drie of vier keren fun. Bij onze tournee gaan we meer dan 40 keer speelplezier hebben.”

Koen, even een zijsprongetje nemen : ik keek met een krop in mijn keel naar het vtm-programma ‘Over Winnaars’. Ik bemerkte dat ook jij het wel even moeilijk had. Denk je dan niet : ik maak mij druk om bv. een liedje dat niet 100 % goed is, maar als je dan zo’n mensen ontmoet, dan besef je dat het leven toch méér is dan enkel maar liedjes uitbrengen… Blijft zo’n programma je ook bij in je toekomst, in je dagelijks leven of handelingen ?

Koen : “Ik weet al langer dan vandaag dat gezondheid je hoogste goed is. Door met die overwinnaars om te gaan, leer je heel positief ingestelde mensen kennen. Ze hebben een manier gevonden om gelukkig te zijn met wat ze ook hebben. Ze genieten met volle teugen van het leven. Ze focussen op dingen die ze nog kunnen, maar niet op de dingen die niet meer lukken. Door met die mensen om te gaan en door ze te leren kennen, word je inderdaad met je neus op de feiten gedrukt. Dat kan eens deugd doen. Het is niet dat ik dat vroeger niet besefte, maar door Over Winnaars besef ik dat nog meer. Ik vind het heerlijk om dit programma te maken. Het kleeft aan mij. Het is natuurlijk anders dan Wat Een Jaar of Belgium’s Got Talent. Let op, ik vind dat ook leuk, maar dat is meer een feest. Over Winnaars is de realiteit. Er hangt vlees aan hé !”

Clouseau.
Clouseau.© Filip Van Roe

We zijn een West-Vlaams weekblad. Jullie bassist Vincent Pierins is een West-Vlaming.. Zijn er nog West-Vlaamse zaken die jullie bijblijven ? Momenten die jullie koesteren ?

Kris : “Is Vincent een West-Vlaming ? Dat wist ik niet (lacht hevig). Het grootste deel van de plaat werd geschreven in West-Vlaanderen. Stefaan Fernande woont in Middelkerke. Ik maakte vaak die verre verplaatsing naar de kust om aan ons album te werken. In een klein kamertje in zijn huis waren wij aan songs aan het prutsen. Geef toe, eigenlijk is Tweesprong dus ook voor een groot stuk een West-Vlaamse plaat geworden.”

(PADI)

De cd ligt ‘Tweesprong’ ligt in de platenzaak. Het album is ook terug te vinden op alle digitale platformen. Op 6 december brengt Clouseau een exclusieve vinyl oplage uit van de plaat. De Vlaamse data voor de optredens waren in een mum van tijd uitverkocht. Clouseau trekt ook naar Nederland. Er resten nog een paar tickets voor de Nederlandse shows. Tickets kan je bestellen via Greenhouse : www.greenhousetalent.com/nl/artists/clouseau.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier